Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Köpa innan och efter?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Köpa innan och efter?

Inläggav malin_masken 26 maj 2010, 10:30

Vad bör man ha köpt innan förlossningen? Tex blöjor, badtermometer, amningsgrejer osv? Vi har dom blöjorna man fått i startpaket men det är ju inte många. Hur mycket orkar man efter en förlossning eller vill man bara vara hemma dom första dagarna? Jätte tacksam
för svar då jag tydligen kan föda när som enligt barnmorskan då knodden är fixerad och redo?
Bild
malin_masken
Alltid online

BIM: 090812
Bor: Haninge

Re: Köpa innan och efter?

Inläggav emeliehjaertajonas 26 maj 2010, 11:25

Hejsan.
Ett blöjpaket kan vara bra att ha hemma. Vi köpte ett paket pampers för vi fick värdekupong på det. Sen får du ju bb-väskan där inne med där du får några blöjor. Bad termometer köpte inte vi, vi använde handen att känna med den första tiden sen fick vi en termometer. Amningsinlägg är bra att ha hemma för när mjölken väl rinner till är det skönt att ha. Ett paket ersättning kan kännas skönt att ha hemma i fall det blir klabb med ersättningen. Alla är olika pigga efter fl. Jag fick akut kejsarsnitt så jag orkade inte gå så långt på flera dagar.
Min plutt fixerade sig en vecka innan fl, men de finns de vars barn fixerar sig flera veckor innan fl.

Lycka till :)
Du och jag sen den 8 augusti 2005
Bild
Bild
http://emeliehjaertajonas.blogg.se
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

BF: 111225
Status: Gift, mamma och gravid

Inläggav MajMamma:) 26 maj 2010, 13:33

som ovan är det super o ha ett paket med modersmjölksersättning hemma eftersom man aldrig vet om det kan krångla..
Men vi har även köpt, bindor, hemorojdsalva :oops: nappar,blöjor,babyolja, ja en massa småkrafs igentligen :)
MajMamma:)
Stammis

Inläggav HelenP 26 maj 2010, 13:52

Blöjor är det viktigaste och någonstans för lillplutten att sova när man kommer hem (om man planerar att h*n ska sova i föräldrarnas säng är det redan löst). Min kom 2,5 veckor tidigt och vi fick börja med att montera spjälsäng när vi kom hem från BB :) .
Wilhelm, 2 år (25 april 2008)
Bild
MF 17 december 2009 (v.10)
HelenP
Alltid online

BF: 110123

Inläggav malin_masken 27 maj 2010, 11:09

Tack så mycket för svar :D
Det är ju såå roligt att köpa allt i början. så känns att det lätt kanske blir för mycket hehe
Sovplats är klar, kläder är klart, badolja, badtermometer som sagt (vår dusch ändrar värme av sig själv) Vagn är klart :P några blöjor finns, ska köpa ett paket när vi storhandlar den här veckan. Bindor och amningsinlägg klart.
Bild
malin_masken
Alltid online

BIM: 090812
Bor: Haninge

Inläggav Ida86an 27 maj 2010, 13:08

Det är skönt att ha allt klart innan bebisen kommer amningen tar sån otrolig tid,annars så får killen åka o köpa saker som behövs efteråt tycker inte man behöver köpa ersättning i början egentligen när vi kom hem från bb så krånglade det och killen fick åka till bb och hyra pump men sen så funkade amningen bra ett tag tills jag gick över till ersättningen,

jag tycker man ska köpa antikolik flaska oxå så bebisarna inte sväljer en massa luft och får ont i magen det kostar en del men som sagt hellre det än att dom ska ha ont i magen, finns i barnbutikerna att köpa...vi har avent men men det spelar ingen roll vilket märke man har, och om man köper ersättning så är NAN HA1 vänligare mot magen än NAN, bara ett tips till er vi bytte till den när våran dotter verkade ha ont i magen o då köpte vi även antikolik flaskorna....
Ida86an
Alltid online

Inläggav HelenP 27 maj 2010, 13:24

Bindor ja! Glömde, tänkte bara på bebisen. Kan tipsa om att köpa en bra intimtvål och/eller gel. När man går omkring med tjocka bindor i veckor (ja du går över till trosskydd så småningom men tätt är det i alla fall) så är förhållandena inte ideala för ens underliv :oops: . Kan vara bra att hjälpa till att hålla ph:t rätt för att förhindra svamp eller bara obehag.
Wilhelm, 2 år (25 april 2008)
Bild
MF 17 december 2009 (v.10)
HelenP
Alltid online

BF: 110123

Inläggav MammaK 10 jun 2010, 11:02

Min första kom i vecka 34+1 men då hade jag legat på sjukhus sedan vecka 32 så jag hade i princip inte hunnit köpa något alls. Vi hade kollat ut skötbord och säng så det fick sambon fixa medan´jag låg inne. Men som andra skriver är det ju jättebra att ha köpt lite blöjor och ersättning osv. Och även, som Majmamma skrev, hemorojdsalva :oops: Det är verkligen bra att ha hemma om man får problem på det, vilket tyvärr är väldigt vanligt!
Bild

Bild
MammaK
Alltid online

Status: Mamma till två små änglar!

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm