Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

Kolik - vi som har erfarenheter av kolikbarn

Kolik och barnsjukdomar, få stöd och prata av dig om den jobbiga koliken och träffa andra i samma situation.

Kolik - vi som har erfarenheter av kolikbarn

Inläggav Stina 16 apr 2011, 06:59

Hej, tänkte starta en koliktråd för alla oss som har erfarenheter från kolik.

Vi fick det aldrig som en diagnos och det höll inte i sig så länge som man säger i tre månader. Men Ella skrek och skrek i ett par veckor på kvällarna och jag stod med babybjörnen och gungade och gungade.

Det är ju inte roligt, man står och känner "jag orkar inte mer, jag orkar inte det här!"

Fy, kan tänka mig att för er som har haft riktig kolik måste ha haft det så jobbigt! Vad gjorde/gör ni om dagarna eller kvällarna när koliken sätter in?
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Kolik - vi som har erfarenheter av kolikbarn

Inläggav L8i 16 apr 2011, 08:49

Usch och fy för kolik!
Julian föddes förtidigt så under hans första levnadsmånad vårdade vi honom först på neonatalen och sedan i hemmet. Under den perioden sov han bara och var vaken max två timmar/dygn. När han sakta men säkert blev piggare började han skrika mer också och jag minns att någon gång i mitten av januari började jag tycka det var väldigt jobbigt. Under hela februari var jag ett vrak och grät ikapp med hans skrikande. Så helt plötsligt i mitten på mars slutade det! Nu är han världens gladaste bebis, ligger knappt efter i utvecklingen längre och ler stort åt alla :)

Vi provade ALLT! Minifom och andra magdroppar gav oss inget, jag gick över till baby semps lemolac som är för känsliga magar och det känns som den är lite snällare. När Julian skrek som värst var det ca 12h/dygn. Han skrek hela förmiddagen, var utslagen en stund på eftermiddagen, skrek igen på kvällen och ett osar hemska nätter skrek han också 00-06. Att gunga honom fast spänd och nerbäddad i babyskyddet hjälpte nångång, likaså att gunga babysittern i luften i badrummet med kranen och duschen på max. Eftersom lillfis brukar somna i bilen såg jag till att åka iväg varje dag, till hans mormor, faster, moster eller någon vän bara. Där kunde jag även få lite avlastning och hinna äta och sitta ner en stund. Tyvärr kan jag bara säga att det går över, även om det inte är någon tröst under tiden. Akupunktur och kiropraktiker är två förslag också.

Nu är lillfis strax över fyra månader och äntligen kan jag och min sambo börja njuta av att vara föräldrar! :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

BF: 120602
Status: Gravid med nr 2 :)

Inläggav rockstarmadre 15 jun 2011, 13:49

Våran 3-åring hade ordentlig kolik när hon var bebis. Hon skrek dygnet runt, i vagnen, när man gungade, när man bar, vad man än gjorde så skrek hon konstant.

Det var fruktansvärt och man mår riktigt dåligt till slut av att inte få sova och av att inte kunna hjälpa barnet heller.

Våran tjej sov mellan 8 och 10 varje dag på förmiddagen, resterande av dygnets timmar var ett enda långt skrik. Och jag höll verkligen på att bryta ihop under dessa 4, nästan 5 månader.

:/
rockstarmadre
Stammis

BF: 110319

Inläggav Minska 18 jun 2011, 22:39

min snart ettåring hade alldeles galen kolik som varade tills han var lite på 5 månader. han började skrika när han var 3 dagar och därefter skrek han i upp till 11 timmar om dagen. Vi bar, vi grät, vi bröt ihop och undrade om det inte var meningen att det var nu, med en nyfödd på armen man skulle vara som lyckligast i sitt liv men vi var bara förvirrade, kände oss maktlösa och oroade oss för att det skulle vara något "värre".
men så började pojken bara trappa ner på skrikandet runt 5 månaders ålder, och efter diagnosen mjölkproteinallergi började allting äntligen äntligen gå åt rätt håll. det är tur människan glömmer, för nu när han snart är 11 månader minns man knappt hur det var.
Miniform, semperdroppar, helt mjölkfri kost om du ammar - det är några av mina tips, men mitt allra bästa tips är öronproppar. och att ni om det är möjligt verkligen tar och delar allt med barnets pappa. att ni låter varandra vila. och kom ihåg att en dag vänder det. jag lovar. :)

om det är någon som har kolikbebis och vill ha någon att bolla om det med så tveka inte att skriva till mig. man är ruskigt ensam och trött och behöver få prata!
Användarvisningsbild
Minska
Alltid online

BF: 070810
Bor: Helsingfors

Inläggav enzomoliare 08 sep 2011, 17:40

Hej på er, jag kan tipsa er med kolikbarn att testa akupunktur - det räddade vår familj från att gå under.
Sedan så har det även visat sig i efterhand att dottern inte tålde komjölksprotein - trots att det inte blev någon skillnad när jag slutade med mjölk under ammningen. Så har man haft ett kolikbarn så kan det vara läge att hålla lite koll på det längre fram - även om ni inte märker någon skillnad när ni testar.
enzomoliare
Nykomling

Inläggav RavenRoxx 04 okt 2011, 17:15

Låter riktigt jobbigt! Och hoppas inte min bebis får kolik... Men vad är det som orsakar det? Är inte så insatt, men det är väl något med magen va? Sambons minsta hade kolik i 3 månader har han sagt och hon bara skrek och skrek... Så min fråga är, vad är det som orsakar kolik??
RavenRoxx
Stammis

BF: 120514
BIM: 110909
Status: Gift, plastmamma och gravid

< Återgå till Kolik & barnsjukdomar

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm