-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
kolla in en snabbis? :)
4 inlägg • Sida 1 av 1
kolla in en snabbis? :)Helllo! jag hoppas ni inte tar det här fel nu men, skulle vilja veta lite för och nackdelar med barn,vad som är tungt osv. då jag är 17år och redan i vecka 9 snart
Pappan till barnet finns där och kommer hjälpa men vill ändå veta i stort sätt hur allt kommer bli om jag skulle bli ensam så att jag vet att jag klarar det till 1000! Känner inte riktigt att jag får något svar från varken barnmorskan eller någon på umo! Skulle vara väldigt tacksam för svar!
Re: kolla in en snabbis? :)Det kommer bli j-t jobbigt. Jag är 31 och har en sambo. Vi har båda fast jobb. Jag skulle INTE klara det ensam, eller klarar man gör man om man måste. Men jag skulle inte utsätta mig för det om jag kunde undvika det. Det är dyrt med barn och jobb 24/7. Du får sällan en egen stund och du får inte sova när du vill.
Mitt råd till dig är att vänta några år. Jag vet inenting om förhållandet med pappan till ditt barn, men statistik säger att det inte kommer hålla så länge. Men det finns ju alltid undantag... Bestämmer du dig för att behålla så förbered dig på att det kommer bli j-t tufft. Fysiskt, psykiskt och ekonomiskt. Nu kanske jag inte skrev det du helst ville höra, jag valde att skriva sanningen istället. Lycka till!!!!
Re: kolla in en snabbis? :)Hej! Jag är 35 och hade inget fast jobb innan, men som tur är en anställning på 6 månader några år tillbaks i tiden så vi får ändå ut cirka 10000 kr i månaden i föräldrapenning. Om du inte har jobbat innan så får du lägsta ersättningen och det ger inte mycket pengar i månaden efter skatt, vilket både du och barnet ska klara er på. Barnbidraget är på 1050 kr. Sedan beror det ju på hur du/ni bor om du kan få bostadsbidrag eller inte. Så du får räkna med att det blir väldigt tufft ekonomiskt då barn kostar även om du kan få ärva en massa kläder och utrustning. Bara blöjorna kan kosta runt 500 kr i månaden om du får ett barn som bajsar många blöjor per dag. Ett tips är att gå med i Liberoklubben så du får blöjrabatter.
Sedan kan jag ju säga att även om jag har arbetat som förskollärare med barn i olika åldrar innan är det mycket tuffare än vad jag hade räknat med. En del har lyxen att få barn som sover 5-6 timmar i sträck på natten, med andra barn får du överleva med att de vaknar varje timma på natten och kanske inte sover några längre stunder på dagen heller. Så bara att duscha eller äta frukost kan vara ett företag i början. Inte för jag vill avskräcka dig, men barn kräver oerhört mycket jobb samtidigt som de ger mycket glädje. Jag hoppas du har ett stort socialt nätverk av föräldrar, syskon och vänner som kan stötta er! Lycka till oavsett beslut.
Re: kolla in en snabbis? :)Grattis!
Jag är 19 år och har en dotter på 3 månader så jag är också ung mamma. Jag kan berätta för dig att det är jävligt tufft, det går men det är tufft:) Jag får inte mkt pengar av försäkringskassan men jag har en kille som jobbar heltid så det går!
4 inlägg • Sida 1 av 1
|