-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Komma igång med ersättning...
11 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Komma igång med ersättning...Hej, min son är snart en månad och eftersom han ännu inte kommit upp i födelsevikten så ska vi börja komplettera amningen med ersättning. Idag provade vi Semper1 första gången, jag hade läst att små barn ska få äta tills de är mätta så vi började med 100ml, han åt med god aptit allt i flaskan och var väldigt nöjd efter, ca 20 min senare när jag precis bytt blöja på honom kräktes han upp allt! Det bara sprutade ur munnen och näsan och så kom det upp galla tillslut
Re: Komma igång med ersättning...Har inte varit i samma sits, men jag läste på mitt Nan1-paket och då står det att de äter 80-150ml när de är 2-4 veckor. Ett ganska stort spann alltså! Det är ju inget roligt alls att se de små liven spy så mycket, men det gör ju de ibland tyvärr... Kanske var ovant för han bara att maten kom i den mängden och den farten?
Kanske nån annan som har bättre svar, men lycka till iaf! Kommer säkert gå bra
Re: Komma igång med ersättning...Kanske ska du prova en annan flaska? Det kanske rinner för fort? Och gör mindre mat men ge oftare till magen har vant sig?!
Vissa barn spyr mer av ersättning, min Julian spyr av allt, kan också komma som floder ur stackaren..
Re: Komma igång med ersättning...Det kan vara så att han spyr upp överskottet.
Fast oftast så ser det ju ut att vara mer än vad det igentligen är. Det där med tabellerna på baksidanav paketet är bara en mall, och inget annat. När min grabb var 5 månader så fick jag mäta upp 240ml vatten och åtta skopor babysemp. Det är väldigt individuellt det där.
Re: Komma igång med ersättning...Har kört me ersättning/tillägg till sonen sen han föddes och vi började med 30 ml och har sen ökat successivt.. Är nu uppe i 90 ml och han går upp jättebra i vikt..
Re: Komma igång med ersättning...Vi ger också ersättning som komplement. Prova som de andra säger att ge lite mindre i taget. Ge 30, vill han ha mer? Ge 30 till (då går det ju några minuter madans man lagar ny) och se hur det går. Sen kan man ju prova byta ersättning också. Oroa dig inte, var glad att han tar flaskan och vill ha ersätnningen, det är de ju många barn som INTE vill. Vilken flaska har du?
![]() MA 8/1-12 (v17+2)
Re: Komma igång med ersättning...ja Julian är snart 5 månader och ibland äter han bara också ca 100ml på ett mål. imorse åt han inte mer än 80ml och senare i eftermiddag äter han kanske 180ml.. det skiljer sig såååå mycket från mål till mål.
Re: Komma igång med ersättning...Tack för era svar, han fick ett mål med 80ml i går kväll och ett lika stort i morse (då hade han druckit en stund från mig innan) och så tog jag ut flaskan efter några klunkar så han kunde vila och då fick han behålla maten + att han sov 4,5h i sträck i natt!
Vi använder den minsta MAM flaskan, det är det minsta flödet på nappen men han verkar ha en så grym sugteknik så det skvalar i munnen på honom i alla fall och han nästan sätter i halsen.
Re: Komma igång med ersättning...Skönt att han fick behålla det nu, och sov så länge!
![]() MA 8/1-12 (v17+2)
Re: Komma igång med ersättning...Det kan ha varit en för stor portion. Eftersom han inte fått i sig så mycket mat tidigare (vikten) så kanske det blev för mycket för honom. Det tar lite tid innan magsäcken blir större så börja kanske med hälften och stegra sedan. Min dotter började också vid ca 1 månad med ersättning och jag kan lova att vikten komemr peka stadigt uppåt. Hon är 3,5 månad nu och vikten fortsätter fortfarande uppåt. Tror det beror mycket på att hon inte fick i sig tillräckligt när hon var mindre och försöker kompensera det nu. Dock vägrade hon tutten efter en kort stund med flaskan eftersom hon endå ansåg att hon fick jobba för mycket för att få mat. Det kan hända samma sak för dig så var medveten om det. Hon ville inte ens tutta tillslut och nu vet hon itne ens vad en tutte är haha..lycka till
Mamma till Heiley (110123)
11 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|