-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Komma upp i puls under träning
2 inlägg • Sida 1 av 1
Komma upp i puls under träningHej!
Är bara gravid i vecka 6 och första barnet och nojjar mig över det mesta. En sak jag undrar lite över är träning, det är klart att man ska träna under graviditeten men jag undrar lite om hur hårt man kan köra. T.ex. var jag på spinning igår - ett pulspass då man kan följa sin puls, och när man ska upp på 90 % av sin maxpuls blir jag lite tveksam på om det är riktigt riktigt bra. Någonstans har kag läst att man inte ska komma upp över 140 i puls men det måste väl vara individuellt? Hur resonerar ni kring konditionsträning där pulsen går upp rejält.
Re: Komma upp i puls under träningGrattis till graviditeten! Förstår att det är mycket du funderar över men jag har faktiskt i stort sätt levt som vanligt under båda mina graviditeter och istället lyssnat på kroppen.
När det gäller pulsen så har jag läst någonstans att man ska undvika att komma upp i över 160 (när det är intervallträning). Och ju längre du kommer i graviditeten ska du givetvis dra ner på nivån. Själv körde jag ganska högintensiv träning i början av graviditieten med mycket intervaller, men efter ett tag kändes det inte lika bra, finns ju många andra bra träningsformer. Det finns massor av olika råd kring vad man bör och inte bör träna, men viktigt att tänka på är att det händer mycket i kroppen med hormoner osv så påverkar leder, mjölksyra mm. Sen får man ju känna efter själv. Men själv kör jag på så länge det känns bra och tror på att det gör gott både för mig och barnet, och är man en person som alltid tränat så är det ju en viktig del i ens liv också för att må bra. Lycka till!
2 inlägg • Sida 1 av 1
|