Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Kompletterande bidrag från arbetsgivaren

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Kompletterande bidrag från arbetsgivaren

Inläggav Annaad 18 maj 2011, 11:23

Hej!

Någon som har erfarenhet av vad som gäller när arbetsgivaren går in och kompletterar föräldrarpengen från FK?

Vet att det finns olika varianter, ex att de kompletterar upp till 80 eller 90% av lönen. Finns det ytterligare alternativ?

Hur många FK-dagar brukar krävas att man tar ut som minimum per vecka för att arbetsgivaren ska täcka upp till ex 80% av lönen?

Jag har ingen aning om vad man kan begära. Så tacksam om någon har erfarenhet kan ge mig lite input inför kommande förhandling.

Tack

anna
Annaad
Nykomling

Re: Kompletterande bidrag från arbetsgivaren

Inläggav Gotland 18 maj 2011, 18:47

Har aldrig hört talas om detta. vad har man för avtal då?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav cooper 20 maj 2011, 09:56

Om det finns begränsningar som att du måste ta ut ett visst antal dagar etc så borde det rimligtvis stå i kollektivavtalet under samma punkt som tar upp föräldrapenningstillägget.

Verkar vara vanligt dock att det endast gäller en viss tid. T ex fram till barnet fyller 1 år etc. Men detta ska då också stå i kollektivavtalet såklart!

Gotland: det kallas alltså oftast för föräldrapenningtillägg och regleras av kolektivavtalet. Vet inte hur vanligt det är, men både min sambo och jag har det. Bådas arbetsgivare stöttar upp till 90%, men C's arbetsgivare gör det endast tills barnet är 1,5 år.
BildBild
cooper
Stammis

Inläggav Gotland 20 maj 2011, 20:09

Vilket fack är det?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

Inläggav cooper 21 maj 2011, 17:40

Har inte med ett speciellt fack att göra utan det är en del av kollektivavtalet mellan fack och arbetsgivare. Tillägget får man alltså utbetalt som lön och inte något bidrag eller försäkring från sitt fack.

Sambon jobbar inom bygg och jag transport.
BildBild
cooper
Stammis

Inläggav Gotland 21 maj 2011, 19:24

Så då menar du att det gäller ALLA som har ett kollektivavtal?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

Inläggav cooper 21 maj 2011, 20:14

Nä, det har jag ingen aning om. Vet bara att det står i vårt. Det är ju ett specifikt avtal mellan facken och min arbetsgivare, alltså inget branschavtal.

Har ingen koll på om hur vanligt det är i andra branscher eller andra företag inom min bransch för den delen. Enklast är ju att ta fram avtalet och kolla! Eller ringa och fråga en förtroendevald.

Hmmm, blev kanske krångligt nu?

Tillägget gör ju en del i plånboken för föräldralediga så det borde ju vara en sak för facken att sträva efter att få in i avtalen. Men det säger man väl i egenskap av förälder såklart. I andra fall kanske man har fått en helt annan förmån som gynnar andra istället.
BildBild
cooper
Stammis

Inläggav Snigel 21 maj 2011, 21:52

Gotland: På Unionens hemsida finns lite info om hur det funkar om arbetsgivaren har kollektivavtal: http://www.unionen.se/Templates/Article____53436.aspx
Nu misstänker jag att du är med i Handels (?) men jag tror att dom också har föräldralön inskrivet i kollektivavtalet.

Jag jobbar på en icke-fackansluten arbetsplats och då har min arbetsgivare självmant infört en "bebisbonus" som betalas ut som en engångssumma på 5700 kr efter födseln.
Problemet med detta upplägg är att man får skatta 50% (liksom för andra bonusar). Jag gissar att föräldralön istället räknas/skattas som vanlig lön så den varianten är kanske bättre om man inte vill sponsra skattmasen i onödan! :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav Gotland 22 maj 2011, 20:12

Jo, jag är med i handels även om mitt företag lever efter skogs och trä. Men vi har inget kollektivavtal. Så det här rör inte mig, jag tycker bara att det lät intressant. Gillar fackliga frågor :D
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

< Återgå till Ekonomi & Jobb

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm