Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

Kopparspiral

Hur får man samlivet att fungera med barn? Diskutera!

Kopparspiral

Inläggav Loam 21 okt 2010, 10:05

Är det någon som har erfarenhet av kopparspiral? Gör det ont att sätta in? Är det joxigt på något annat sätt?
Bild

Bild
Loam
Stammis

BF: 100826

Re: Kopparspiral

Inläggav Gotland 21 okt 2010, 10:54

Man kan få mer mens och mer mensvärk, men det är idividuellt och vet man inte förrän man provat. Och nej, det gör inte speciellt ont.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Isaflisa 21 okt 2010, 10:58

Jag hade kopparspiral förut, om man inte fått barn gör det jättejätte ont att sätta in den och den kan skava, om man dock fått bár gör det vara mycket ont att sätta in den, med tanke på att man tvångsöppnar livmodertappen.. man får ökade blödningar och man kan få lite mer mensvärk.. men detta e ganska individuellt oxå :)
Isaflisa
Nykomling

Inläggav LinaoPyret 21 okt 2010, 18:15

Jag satte in min spiral för lite mer än en vecka sen och jag tyckte knappt att det kändes, visst det var lite obehagligt, men ont kan jag inte påstå att det gjorde.

Nu har jag visserligen inte hunnit få någon mens ännu, men jag kan säga att jag kände av ägglossningen ganska rejält nu för ett par dagar sedan, som kraftig mensvärk(brukar känna av den i vanliga fall med, men inte så här)

Men det som barnmorskan sa var i alla fall att man kan få kraftigare blödningar och starkare mensvärk, men för min del kvittar det, nu slipper jag åtminstone ha PMS året runt (som jag får av hormonpreparat) :)

Men som tidigare inlägg, det är individuellt hur man känner och hur kroppen reagerar. Men lycka till iaf!
Användarvisningsbild
LinaoPyret
Alltid online

BF: 100414
Status: Elicia och Isabelle - de mina <3

Inläggav Stina 21 okt 2010, 18:38

Jag har ingen erfarenhet av spiral. Men det måste ju vara jätteskönt att inte behöva tänka på att ta ppillerna varje dag.
Det är verkligen ett problem för mig att komma ihåg.
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav hena 21 okt 2010, 18:58

Hej!
Jag hade en kopparspiral i nästan 5 år. Det funkade bra men jag små blödde från och till hela månaden. Man känner sig ju lite ofräsh... Det är ju skönt att slippa hormoner och så, men jag tror inte att jag kommer att sätta in en ny...
hena
Stammis

Inläggav Vimla 21 okt 2010, 19:17

Har aldrig varit gladare och nöjdare än med kopparspiralen. :) Har inte fött några barn och det var inga problem att sätta in den, heller ingen ökad blödning eller värk. P-piller fungerade inte alls för mig, ville heller inte fortsätta proppa min kropp med hormoner och för mig var kopparspiralen näst intill magisk! Tog ut den förra sommaren, var inga problem. Kommer absolut att välja att sätta in en igen när det blir aktuellt i framtiden. Det är nog bara så att det fungerar bra för vissa och mindre bra för andra. Hade i och för sig inga besvär med mensvärk eller blödningar innan jag satte in spiralen heller. Blev också "varnad" för allt som nämns ovan innan jag satte in den av min bm men jag kan bara ge tummen upp, inga besvär eller konstigheter, en ren befrielse. Enda sättet för dig att veta om det fungerar för dig är nog tyvärr bara att sätta in en och prova. Lycka till! :)
Användarvisningsbild
Vimla
Stammis

Inläggav Vimla 21 okt 2010, 19:24

ps. det enda som var lite svårt tyckte jag, var att veta exakt på dagen innan mensen kom för bm måste sätta in den precis innan eftersom cervix är öppen då. Det var i alla fall vad min bm sa, hon sa att man inte tvingade in den när cervix är stängd men det verkar vara olika hur de gör då kanske. ds.
Användarvisningsbild
Vimla
Stammis

Inläggav Stina 21 okt 2010, 19:28

Oj, det låter ju som supersvårt att kunna veta om man inte har en precis regelbunden mens... :roll:
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Gotland 21 okt 2010, 20:03

Jag fick bedövning innan jag fick min. Den satt i 3 år innan jag blev gravid :( Visade sig att den inte var godkänd i sverige. Mitt tips är att fråga vad det är för spiral och om den är godkänd. Flexi T300 tror jag den hette. Den rekommenderar jag INTE.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Nästa

< Återgå till Relationen & samlivet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm