-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
KUB, FVP och andra tankar
30 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
KUB, FVP och andra tankarHej,
Jag fyller snart 36, väntar första barnet, är i vecka 6. Har försökt i 2 år, haft ett ma och gjort en ivf. Jag har börjat fundera en del kring KUB test och fostervattensprov. Vi som kommit upp lite i ålder blir ju erbjudna både ock. Hur har ni andra gjort som gått lite längre i graviditeten, hur tänkte ni? Och ni som inte kommit dit ännu, hur resonerar ni? Svåra frågor. Tacksam om några ville dryfta detta lite.
Re: KUB, FVP och andra tankarVilken tur att bli erbjuden båda testerna..Här får vi bara fostervattenprovet i denna stad, (och jag vill mkt hellre göra kub)....Va svårt, det är ju upp till var och en vad man känner för..I mitt fall är jag ju så fruktansvärt spruträdd, därav önskan om kub...Fostervattenprovet ger direkta raka svar vad jag har förstått....Lycka till m allt
Re: KUB, FVP och andra tankarJo, det är ju bra så klart att båda elternativen erbjuds. Men finns det ingen privat klinik hos er då som gör KUB? Det borde väl finnas. Visst, det kostar ju lite då kanske. Men som jag tänker, är jag ganska rädd för missfallsrisken vid fvp. 1%.
Skulle kännas väldigt tufft att få reda på att man har ett friskt barn därinne och sen dör det pga fvp. Men visst, fvp ger ju säkrare svar, 99%. KUB indikation med sannolikhet på 92%...Hur ska du göra Stjärnfall?
Re: KUB, FVP och andra tankarJag vet inte vilket ben jag ska stå på just nu erkänner jag..Har åkt på nåt som kan vara svininfluensan, får svar på proverna i morron...Inte nog m att man mår så väldigt illa och är dränerad på energi sen tidigare, så åker man på mera skit..Blä usch och fy, nu vill jag må bra igen och tänka positivt..
Pr m en barnmorska i dag (rädd för att den där inne har kolat) men hon sa att dom tål mkt mera än man kan tro (kändes skönt att höra)....Måste ta alvedon mot huvudvärken och jag som är så anti mot tabletter..Man pendlar hej vilt mellan känslorna vill jag lova, ena stunden lycklig för miraklet i magen och sen orolig till max för allt möjligt...Min stackars jycke har sett många sidor av sin matte dom senaste veckorna *garv*... Har du kommit på hur du vill göra med testerna?
Re: KUB, FVP och andra tankarHej på er!
Jag har precis fyllt 40 och väntar mitt tredje barn, är dock 16 år sedan jag var gravid senast... Jag har hoppat över både NUPP och KUB och går direkt på fvp. Jag kände direkt att sannolikhet inte var något för mig, men man måste gå på sin egen innersta känsla för att det ska bli riktigt! Ska göra mitt prov på tisdag (1/12)och hoppas såklart att allt går bra, men orolig är jag, både för missfall och ev fel som kan upptäckas. Mitt tips är att gå på känsla, LYCKA TILL
Re: KUB, FVP och andra tankarÅh nej vad jobbigt. Hoppas verkligen du inte åkt på svininflusensan. Håller alla tummar att det inte är så. Vilken vecka är du i? Jag känner precis som du, kastas mellan hopp och förtvilan liksom, ena stunden lycklig, nästa rädd för att den ska vara död, dö längre fram, vara sjuk...mm mm. Det är nog bara att inse att det är så här det kommer vara - oro. Men, de klarar nog mycket de små liven. Du ska se att den mår bra. Håller tummarna för dig.
Nej, jag har nog inte kommit fram till något 100 ännu. Jag vacklar. Det är ju oron där också som spökar. Jag börjar dock mer och mer känna att om jag nu tycker det är viktigt att testa innan, så kanske jag ändå ska göra fvp som ger ett säkert resultat. Annars ska jag nog inte testa alls. För något som jag kanske ändå inte vågar lita på hundra gör mig nog bara förvirrad och mer orolig. Visst, man kommer ju ändå forts oroa sig för allt annat som kan se som man inte kan se vid fvp. Men kanske skulle det kännas bra för mig att ha kollat det jag kan i allfall. Mannen vill det. Så det blir att komma till ett beslut snart. Krya dig nu.
Re: KUB, FVP och andra tankar
Fick svar i dag, det var tack o lov inte svininfluensan *puh..*...Men jag börjar fundera på om huvudvärken kan bero på högt blodtryck...Tänker skriva ner massa frågor o ta med mig på onsdag till ultraljudet....Jag är typ i vecka 6-7...Fast jag blir inte förvånad om jag blir flyttad fram i tiden...Jag tror att fostervattenprovet är mest säkert ifall man undrar över DS...*huvva* man ställs hela tiden inför ganska svåra beslut, jag har ju inte tagit sprutan än heller (mot flunsan)....Jag o nålar
Re: KUB, FVP och andra tankarJa, det är väl det som är det "bästa" egentligen för att få raka besked.
Jag håller med dig Simsmia att sannolikhet är nog inget för mig heller. Den känslan verkar starkast och precis som du är jag inne på känsla. Men vi får se. Tur det inte var influensan Stjärnfall. Men ta vaccinet nu så du inte råkar ut för den på riktigt. Jag förstår din oro om du är nålrädd men blunda och tänk på något annat...eller...
Re: KUB, FVP och andra tankarJag gjorde bara KUB. Det visade sig att risken för missbildningar är väldigt liten och allt såg OK ut på ultraljudsbilderna, så jag gjorde inga fler tester.
Re: KUB, FVP och andra tankarJag har också tid för ultraljud nu på Onsdag *LÄNGTAR SÅÅÅÅ*...Klockan 9.30, när ska du dit Hopp?.....Tänkte fara på skolan idag men var så himla svajjig i skallen, kan vara högt blodtryck..Ringde bm och hon tycker att det låter som jag har svininfluensan iaf..Det har kommit fram att provet man gör för svininfl. inte är tillförlitligt !!!! Fatta va nervös man blev nu då....
*suck*, men vad kan man göra, jag vilar äter mkt frukt o grönt; får hoppas på det bästa...Jag förtjänar faktiskt det *ler*..Har haft ett så pass tufft liv och vill nu ha lite flyt jag också.. Håller tummarna för er alla och mig själv...Stor kram b
30 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
|