-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?
28 inlägg • Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Men det är helt ofarligt med kvadrupeltest. Det är endast ett blodprov.
Det är även helt ofarligt med ett KUB-test. Det är en kombination av ett blodprov i armen från mamman och ett ultraljud där de mäter hur bred nackspalten är så BlivandeMamma88 du har fel och Tatyana har rätt. Sorry
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Om det skulle vara farligt, så är i såna fall risken lika stor för infektion när man tar blodproven för att fastställa blodgrupp och kolla upp sjukdomar, som tex hiv. Dessa blodprov, som man tar hos barnmorskan under graviditeten, görs på exakt samma sätt. Då borde du ju inte göra dom heller, för då är ju dom lika farliga.
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?
Så du kommer även tacka nej till rutinultraljudet för att inte skada ditt ofödda barn?
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Hej Trollungen!
Jag har också funderingar på att göra ett kvadrupeltest men det verkar inte som det erbjuds i Göteborg, varken statligt eller kommunalt tyvärr då jag är yngre än 35 år... Jag tänkte höra med dig vart du gjort ditt test? Tacksam för alla svar!
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?jag har också gjort kubtest , det de gör är att de tar ett blodprov på mamman , och sen via ett vanligt ultraljud kollar de nacken på barnet och på så vis räknar de ut sannolikheten för att barnet skulle få DS.
det ska ju inte kunna ge några infektioner. däremot öker risken för missfall vid ett fostervattenprov med ca 0,5 % har jag läst.
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Vi gjorde KUB igår, och som så många här skriver är KUB: Kombinerat Ultraljud och Biokemisk analys.
Med biokemisk analys menar man att man analyserar blodprovet för två hormoner. Dvs (som så många sagt) inte större risk än de vanliga blodproverna och ultraljuden man gör... Om man har en risk högre än 1/300 så erbjuds man att gå vidare med utredning som då innebär fostervattensprov, detta innebär viss riskökning. Känns så tråkigt när en del fått fel info och kanske inte vågar göra en undersökning av den anledningen... Vi tycker dels det är skönt att få göra testet för att själva vara medvetna om denna graviditets sannolikhet för kromosomavvikelse, sedan så var det väldigt roligt att få se den lilla i v. 12 + 2. Vid UL så mättes inte bara nackspalten utan det kollades även att näsben fanns (saknas hos 65% av DS-barn vid denna tidpunkt) och förutom att vi fick se en liten liten bebis sprattla omkring så såg vi att tarmarna är som de ska, att njurarna fungerar (urin i den pyyyyyttelilla urinblåsan), hjärnhalvornas mittlinje osv osv. Jätteskönt att få se!
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?I Värmland erbjuds alla blivande mammor numera KUB test oavsett ålder.
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?KUB test ökar INTE risken för missfall. Det är ett ultraljud och ett blodprov och man har tagit fram detta test just för att man ska slippa missfallsrisk - som fostervatten har.
Det finns inget värde som är "normalt" för en viss ålder. Åldersfaktorn är bara en del, sen påverkar vikt, rökning, barnets nackspalt och blodprovet. Alla dessa värden läggs in i en formel och tar fram sannolikheten för risk att barnet ska ha ett av de 3 syndrom som KUB tittar på. KUB har dock bara ett sannolilkhetsvärde. Och KUB kan bara säga detta värde med 92% säkerhet. Innebär ju alltså en liten risk att man får en felaktig bedömning. Ex du får ett svar att risken är 1:20000 för DS vilket är väldigt liten risk och man bedömmer då att risken är så liten att du kan vara lugn men det kan visa sig helt fel och man får ett barn med DS. Detta är extremt ovanligt, oftast kan man lita på KUB testet och de har jättefin statistik på detta och det gångar upp mer än 90 % av alla DS barn hos dem som får ett resultat högre än 1:250. Men man ska vara medveten om att vill man till varje pris veta med säkerhet och inte nöjer sig med sannolikhet är det fvp eller mkp som gäller. Men där tilkommer missfallsrisken på ca 1:150. Så det är en svår balans. Jag har gjort KUB med min son och kommer att göra det nu igen (är i v 11) Och går vidare med fvp om det rekommenderas.
28 inlägg • Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
|