-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?
28 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Hej vänner.
Har gjort kvadrupeltestet i veckan och nästa vecka får jag svar. Kvadrupeltestet är en vidareutveckling på Trippeltestet för er som undrar. Vad fick ni för resultat? Vad är normalt i vilken ålder? Jag är 30 år, vad vore normalt för mig. Är det bara folk som får högre risk än 1/300 som rekommenderas fostervattensprov? Ngn som vet? Tacksam för lite info fr er som gjort el som kan ngt om det!!! Tack, tack!
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Kvadruppel och trippel.... har aldrig hört om det. Bara kub och nupp.
Själv har jag inte gjort testen eftersom jag inte vill fatta ett beslut ifall jag skulle få "dåliga" siffror. Jag skulle inte klara att ta ett sånt beslut. men det är jag. jag kan inte hjälpa dig mer än att puffa lite för din tråd.
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Tack för puffen Gotland.
Det är ju som kub och nupp fast utan ultraljudet bara blodprovet.. Får jag "dåliga" resultat vill jag ju göra fostervattensprov, men inte annars. Blodprovet är helt ofarligt så varför inte tänkte jag.. Man får ju hjärnspöken när man är gravid och oroar sig för allt.. iaf jag
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Jag gjorde nupp och kubb. Om man får högre än 1/300 får man gå vidare med fostervattenprov eller moderkaksprov.
Vi fick 1/20 000, så vi behövde inte det. Min syster som är 36 fick 1/90, så hon gjorde moderkaksprov. Men allt var bara bra med bebisen Så hög risk behöver inte betyda något. Som hennes bm sa, det betyder att hon skulle kunna föda 90 barn, varav endast ett av dom skulle vara sjukt. Min sambos kompis fick risk 1/4, och fick även dom friskt barn. Och åldern spelar in väldigt lite, är så mkt annat som dom väger in oxå, så åldern påverkar inte resultatet så mkt.
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Hejsan
Jag ska göra Kub/Nupp snart. Jag är 36år. Hur menar du att åldern spelar liten roll? Är det inte därför man blir erbjuden den efter 35år? Vilka andra faktorer spelar in, vad är det dom väger in? Många frågor och hoppas på svar. [code]]
Make a pregnancy ticker[/code
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Anledningen att man blir erbjuden, är för att risken för DS ökar med åldern.
Men när man gör riskbedömningen, så räknar dom med ålder, vikt, om man röker, mm. Och sedan även hur själva blodprovet ser ut. Så det jag menade är att man kan inte säga ett "normalt" värde vid en viss ålder.
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Hejsan
Okej jag hade ingen aning om vikt och rökning m.m Trodde att man mäter nackspalten och räknar kromosomer. Tack för infon- har du mer info berätta gärna. [code]]
Make a pregnancy ticker[/code
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Tack för era svar.. Vill veta mer, ngn mer som har gjort eller har info..
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Kommer inte göra ngn av dem för jag vet att risken för missfall kan öka och i min släkt så finns det ingen med DS eller ngn annan sjukdom. Så vill inte skada mitt ofödda barn
Re: Kvadrupeltestare, gjorde ni fostervattensprov?Ett kvadrupeltest är endast ett blodprov, det ökar inte risken för missfall BlivandeMamma88...
28 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
|