Madeleine Kil...

Det är en fråga som jag inte kan svara på. Du bör kontakta arbets-...

Barnmorskan

Läsk och skräpmat?

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Läsk och skräpmat?

Inläggav LilaRöd 09 okt 2010, 08:53

Hur ser det ut när det gäller läsk och skräpmat?
Det bör man ju såklart aldrig äta för mycket av, men blir det annorlunda och "farligare" när man är gravid?

Att dricka sådant som innehåller mycket socker som tex läsk?
Bild

Titta gärna in i min blogg:
http://minbebis.com/blogg/happyscared/
LilaRöd
Stammis

BF: 110610

Re: Läsk och skräpmat?

Inläggav fortuna 09 okt 2010, 09:14

Det jag har läst är att lightläsk inte är bra. Ökar risken för att barnet föds för tidigt. Om man drack några glas/dagen var risken ca 40% och om man drack några liter var det 80%. Prova Googla för jag minns inte exakt vart jag läst det...
Bild
Bild
ma, okt -10 (v13)
fortuna
Alltid online

Inläggav Vitlilja 09 okt 2010, 10:33

Hejsan
Största risken med skräpmat är väl att du kanske går upp mer i vikt, eller att du inte får i dig vissa näringsämnen/vitaminer/mineraler som du borde. hamburgare är ju dock hyfsat ok om man räknar bort stripsen;P sallad, kött, fett:P där finns ju allt...
Sen är väl för mycket socker aldrig bra så man bör ju försöka hålla det på en lagom nivå. Jag äter det jag vill ha när jag vill ha det, dricker inte så mycket läsk då det börjar smaka kemiskt efter ett tag tycker jag:S Största faran med socker är ju graviditetsdiabetes men ligger ditt socker normalt är det helt okej. Cola är ju sämre än annan läsk då det innehåller koffein men det krävs ju ganska mycket innan man druckit så pass mycket cola att man fått i sig för mycket koffein:P
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Inläggav elinorlilja 10 okt 2010, 19:19

Jag har dock läst nu för bara några dagar sedan att Aspartam är inte alls farligt för bebisen så länge man dricker måttligt (oftast krävs det att man dricker många liter om dagen för att det ska vara skadligt och det gör man väll sällan?). Socker tror jag att man ska vara lite försiktig med då jag tom hört att man "programerar om hjärnan" på barn och bebisar som får mycket socker i sig och gör att dessa blir lätt sockerberoende när de blir äldre. Mycketsocker för vuxna männiksor gör att det blir som plack i hjärnan så man ska inte alltid tro att "naturligt" är bäst. Jag dricker heldre lightläsk när jag är sugen än sockrat just eftersom det känn som onödigt socker. Socker får man lätt i sig på andra sätt och då behövs det sällan i läsken.

/ Kostrådgivaren
Mamma till Heiley (110123)
Användarvisningsbild
elinorlilja
Alltid online

BF: 110123
Bor: Skärblacka
Status: Mamma till Heiley

Inläggav elinorlilja 10 okt 2010, 19:22

Måste dock tillägga att jag äter det jag är sugen på vilket oftast inte är något sött. Utan snarare snabbmat av någon form hehe. Jag tror att är man sigen på något speciellt så behöver man det (iallafall känns det bättre då haha). Sedan är det viktigt att man äter balanserat och om veckans mål innehåller någon form av snabbmat och godis är det ju endå balanserat. Sedan kan man ju alltid välja tillbehör som är bättre, dricka juice eller mjölk istället för läsken etc då har man ju iallafall tänkt:)
Mamma till Heiley (110123)
Användarvisningsbild
elinorlilja
Alltid online

BF: 110123
Bor: Skärblacka
Status: Mamma till Heiley

Inläggav Fixa 29 okt 2010, 09:55

Jag hade aktat mej för all läsk och skräpmat. Finns så mycket skit i halv och helfabrikat som man varken vill ha själv eller överföra till sin bebis.

Boktips: Den hemliga kocken!
Användarvisningsbild
Fixa
Stammis

Inläggav Vitlilja 29 okt 2010, 10:02

Dock måste jag slå ett slag för en ny snabbmatsfavorit, falafel med ris och grönsaker!!!! MUMS!!!! Har aldrig provat det förut så det var en trevlig upplevelse när syster tvingade en att smaka<3 inte så onyttigt heller eftersom det innehåller massa bönor och sånt:P
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Inläggav Fixa 29 okt 2010, 10:18

Absolut man ska inte säga att all snabbmat är skräpmat. Det finns bra snabbmat med - speciellt sån man fixar själv hemma.
Användarvisningsbild
Fixa
Stammis

Inläggav BigSmile87 29 okt 2010, 10:57

Tror inte det är nån större fara om man bara äter det någon gång ibland.. :) Livnära sig på det är nog inget att rekommendera...

Mer än så har jag nog inte att säga om saken :)
Användarvisningsbild
BigSmile87
Alltid online

BF: 110401
Status: Elias <3

Inläggav MariaTheres 29 okt 2010, 11:05

Just socker skulle inte jag oroa mig så himla mycket över om man bara håller det till en måttlig mängd. När jag var gravid var jag dock supernojig över alla tillsatser och åt nästan inget godis alls. Drack inte läsk eller åt sådant med en massa smakämnen i som chips och annat snacks. Tuggade inte tuggummi, åt inte halstabletter och så vidare och läste på allt.

Tidigare har jag också försökt undvika grejer med mycket tillsatser i men under graviditeten blev jag lite galen ;) Jag tror inte att det är farligt i måttlig mängd. Gör det du mår bra av.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm