Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Lättdryck under graviditet?

Har du frågor om kost? Fråga vår kostrådgivare Teresa i hennes frågespalt här på minbebis!

Lättdryck under graviditet?

Inläggav MadeleineP 16 dec 2008, 22:42

Hejsan!

Jag är gravid i femte veckan, och är orolig för allt!
Jag är inte så förtjust i vatten så jag brukar dricka lättdryck hemma, fram till i förrgår har jag iaf druckit minst en liter om dagen.
Jag har gått över till vatten nu menjag undrar om det kan ha skadat fostret under dom veckor jag drack så mycket lättdryck?

Mvh Madeleine
MadeleineP
Stammis

BF: 090804

Re: Lättdryck under graviditet?

Inläggav cillalåda 16 dec 2008, 22:53

Varför skulle det vara det? Vill inte verka snorkig, men ser ingen anledning till att du inte skulle kunna fortsätta dricka det. :P
Bild
cillalåda
Alltid online

Inläggav MadeleineP 17 dec 2008, 09:33

Har läst rätt delade åsikter vad gällande aspartam, hur mycket som är ok att få i sig under graviditet osv. Enligt vissa är det inte skadligt förrän man druckit mellan 4-6 liter om dagen medan en annan studie visade att aspartamet tre dubblades i livmodern, varav det då är skadligt även med mindre mängd.
MadeleineP
Stammis

BF: 090804

Inläggav annasara 17 dec 2008, 10:49

Du låter precis som mig..fortsätt dricka din lättdryck, är bara bra att du dricker. Drack jättemycket i början när jag fick reda på att jag var gravid och sedn slog illamåendet mig med en klubba i ryggen och då var jag inte sugen på NÅT, sitter kvar till en viss del men jag vet att jag måste äta och dricka så jag tvingar i mig..

Du kan ju kika i hyllan där lättdryckerna står, om de finns någon som bara innehåller socker och inte nåt annat skit? "Utan tillsatt socker" finns ju lite överallt nu :P
BildBild

BildBild

annasara.net - följ min blogg!
annaform.se - grafisk design, innehar F-skattsedel
Användarvisningsbild
annasara
Alltid online

Bor: Sundsvall
Status: Tvåbarnsmamma

Inläggav grodan 17 dec 2008, 11:33

Jag hör väl till de som hellre får i mig lite kalorier än kemikalier.
Riktig saft blir det för min del ;)
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav TeresaHellgren 22 dec 2008, 10:53

MadeleineP skrev:Hejsan!

Jag är gravid i femte veckan, och är orolig för allt!
Jag är inte så förtjust i vatten så jag brukar dricka lättdryck hemma, fram till i förrgår har jag iaf druckit minst en liter om dagen.
Jag har gått över till vatten nu menjag undrar om det kan ha skadat fostret under dom veckor jag drack så mycket lättdryck?

Mvh Madeleine

Hej Madeleine!

Jag blandar mig in lite i er diskussion här. Ville bara säga att du inte behöver oroa dig för det du fått i dig hittills (kanske kan exempelvis detta http://www.slv.se/templates/SLV_Page.as ... anguage=SV göra dig lugnare). Men jag tycker ändå det är ett klokt beslut av dig att undvika sötningsmedel i fortsättningen. Även fast det inte är direkt farligt med sötningsmedel är det min personliga tro att det är bättre att undvika det - gravid eller inte.

Tillhör du dem som har svårt för att dricka vatten som det är (jag är också en av dem) kan du kanske pressa ner lite ingefära (går jättebra att använda vitlökspressen till det) i vattnet, eller kanske smaksätta det med gurka, hallon, blåbär eller nåt annat gott. Då blir vattnet genast lättare att dricka.
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

< Återgå till Kostrådgivning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm