-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Lågt järnvärde.?? De djupa också.
3 inlägg • Sida 1 av 1
Lågt järnvärde.?? De djupa också.Var på kontroll rk i vecka 29. Och mitt järnvärde låg på 129 utan att äta något speciellt. Har haft bra sen jag blev gravid. Från 152..139. Och nu 129...
På inskrivningen så tog bm något som heter de kupa depåerna alltså ferritin som det tydligen heter.( Detta gjordes inte med första barnet utan det var något nytt) Då låg det på 40 vet tyvär ej om det är normalt. Men nu ville hon ta det igen för hon tyckte det var lågt. Sen ringde hon några dagar efter och sa ät niferex för det ligger på 7. hon sa aldrig hur ofta jag skulle äta det. Så jag har bara ätit var tredje dag. Googel fantast som man är. Så kollar man upp det. Och hittar att det är inte bra med för högt heller för då blir blodet trögflytande och man moderkakan kan få små infarkter och ge mindre näring till babyn. Någon med samma.
Re: Lågt järnvärde.?? De djupa också.Jag tror att du blev satt på niferex för att ett blodvärde på 129 är helt okej men är depåerna låga kan du behöva lite extra för att inte få allt för lågt blodvärde.
Att ta var tredje dag låter bra, iaf i början. man kan få lite problem med magen om man börjar för snabbt med järntabletterna. Jag tror du äter lite i förebyggande syfte men bättre det än att du ska börja äta när värdet ligger på 110 eller lägre. prova äta lite mer spenat, messmör, torkade aprikoser och undvik sånt som försvårar järnupptagningen när du äter detta, typ mjölk. c-vitamin underlättar upptagningen. Då behöver du inte ta niferex så ofta Lycka till:D
Re: Lågt järnvärde.?? De djupa också.Förre graviditeten gick jag her från 129 till 103 i Hb, medan de försökte möta upp det med att be mig ta först 1, sedan 2 sedan 3 Niferex per dag. Mer än 3st/dag får man inte ta enligt FASS. De kollade mina depåer, men sa aldrig vad värdena var.
Denna graviditet låg jag på 113 vid inskrivning, så fick börja med 1st Niferex/dag på en gång. De kollade återigen depåer, men jag har inte hört något mer om det än. Har hon sagt du skall äta Niferex, menar hon förmodligen 1st/dag, men då bör du kolla upp Hb snart igen för OM det biter på dig kan värdena gå upp rätt fort. 129 är egentligen inte särskilt "dåligt". 1 Niferex motsvarar ca 100mg järn, medan det är runt 30mg i "vanliga" järntabletter.
3 inlägg • Sida 1 av 1
|