-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
lakrits och brie ost
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
lakrits och brie ostHej!
Är det någon som vet hur mycket lakrits man får äta per dag? Gäller detta också saltisar, typ "jättesalt"? Och varför får man inte äta lakrits? Jag vet att man inte får äte grönmögel ost men gäller detta också brie ost? Är ju så gottesugen...
Re: lakrits och brie ostlakrits har jag inte hört att man inte får äta, jag har ätit det flera gånger...
brieost kan du äta har jag hört/läst på flera ställen så länge du undviker kanten, det är väl där möglet är. Själv har jag undvikit all dessertost just in case, men personligen tror jag det är lite överdrivet. Jag säger varken bu eller bä, utan avgör själv. Huvudsaken är att den är pastöriserad! Men jag är medveten om att åskiterna om detta går isär mycket..
Re: lakrits och brie osthörta att de är ok att äta 50g om dagen, men ja är inte helt säker på var ja läste de!?
Re: lakrits och brie ostsåhär står de på matguiden på minbebis sida
Tjejkvällarna med vin och mögelostar blir ett minne blott när du är gravid. Dessertostar som Brie, Camembert, Gorgonzola, Vacherol och Reblochon innehåller opastöriserad mjölk som kan innehålla listeriabakterier. Dessa baketerier kan skada din bebis. Alla dessa ostar går att äta OM du har upphettat dem riktigt ordentligt, det ska vara bubblande hett. Läs på förpackningen eller fråga om hjälp över disk om osten är gjord av pastöriserad mjölk.
Re: lakrits och brie ostNästan inga ostar du köper i vanliga matvarubutiker är opastöriserade, det finns i princip barai specialbutiker. Men när det gäller mögelost, som brie ändå är, handlar det snarare om möglet än om att den skulle vara opastöriserad.
Re: lakrits och brie ostDu kan käka på! Man kan äta alla ostar i en vanligt matbutik annars läs så att dom e pastöriserade om du ändå skulle vara osäker. Jag lever har käkat ost i mängder!mums...
Lakrits har jag för mig att dom rekomenderar att inte äta mera än 150g. OBS!! Vid amning ge fan i lakrits!!! Min vänninas bröstmjölk försvann helt ( den kom aldrig tillbaka) vid en ask sötlakrits.
Re: lakrits och brie ostSkönt att höra, då skadar det alltså inte att äta ett par saltisar. Både 50 gram samt 150 gram är faktiskt ganska mycket. Så då kan jag fortsätta med mina ca 5 obligatoriska saltisar/dag!!
Tack för alla svar!
Re: lakrits och brie ostInte mer än 50 g lakrits om dagen, vad jag har hört. Brie har jag hört att man inte ska äta alls.
Re: lakrits och brie ostde är ju egentligen bara riktlinjer, o va ja vet så dricker många föreldrar o får normala barn. och de är ju mer allvarligt än att äta något man egentligen ska undvika. och om man ser på andra kulturer så tar dom inte lika hårt på alla varor man får o inte får äta. ex i typ italien grekland liknande länder så äter dom ju ostar o torkad skinka dricker något glas vin även som gravid utan problem. sverige är ett land som följer reglerna ovnalit nogrannt, ta dom med en nypa salt så blir de nog bäst
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|