-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
LCHF under graviditet?
11 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
LCHF under graviditet?Hej, jag började fundera lite över min vanliga kost, dvs LCHF (Low carb high fat) om den är nyttig för barnet?
Sedan jag plussade har jag inte varit speciellt strikt då jag varit ganska sugen på annat och stekt mat luktar inte direkt vidare gott. Men hur är det om jag skulle vilja fortsätta med det? Är det något jag missar att få i mig som är viktigt under graviditet? Och är KVINNA-tabletterna OK? (minns tyvärr inte vilket märke det är men köpt på apotek) Jag tar de dels för att det är vitaminer i men mest för folsyran. Ha det så bra! /Chili
Re: LCHF under graviditet?Jag tycker att du ska strunta i den strikta lchf. prova istället lite blandning mellan lchf och gi, ät lite fullkorn, qinoa, matvete, mycket grönsaker.
Iofs tror jag att allt vitt kan du ta bort men ät lite fullkorn. kroppen behöver en balanserad kost när man är gravid och kolhydrater är något man behöver, speciellt för hjärnans skull. I vanliga fall skulle man få i sig lite ändå med lchf men jag jag tror absolut man behöver mer när man är gravid.
Re: LCHF under graviditet?Hej Sweet Chili!
Jag är också gravid och har ätit LCHF under längre tid innan och gått ner 13 kg. Nu har viktkurvan stabiliserat sig och jag är inte hundra strikt, men känner ingen längtan efter ris, pasta el liknande. Bakar eget dinkelbröd som jag kompletterar med bla. Jag har i alla fall beslutat mig för att inte lägga av med LCHF då jag har mått och mår jättebra av den kosten. Kolhydrater finns i allt, men visst kan man väl göra som Vitlilja säger och plocka på lite mer kolhydrater om man känner att man behöver det. Lycka till!
Re: LCHF under graviditet?Tack för svaren
Dock har det blivit ganska mycket kolhydrater på senaste. Innan älskade jag stekt ägg, bacon, köttfärsröror etc. Men nu kräks jag nästan av bara doften. Klarar inte av något sånt längre nu under graviditeten Har ni några tips på LCHF mat som inte är stekt? Skulle gärna vilja fortsätta för jag mådde bra utav dieten och min huvudvärk försvann med den. Nu är den tyvärr tillbaka
Re: LCHF under graviditet?Jag körde turkisk yoghurt med hackade nötter och äpple i till frukost, behövs inte mycket för att man ska bli mätt.
sen kan du ju alltid köra olika "lådor". Till exempel broccoli, blomkål, ärtor och majs i en form, i med en äggstanning med kryddor och lite riven ost i/över ^^ Funkar jättebra att ha som tillbehör till fisk, kyckling och kött. Ungsbakad lax kanske funkar bättre, och ungsbakad kyckling. Släng in från fryst med kryddor över och sen får det vara i en form med folie över fram tills det är klart(30-45 minuter beroende på tjocklek) fast då är det viktigt att folien är tät, då behålls saftigheten och det smakar mer Har inte provat att tillaga kött på detta vis men det går säkert också. Prova dig fram till kryddor och maträtter som funkar för dig under graviditeten. Hoppas du hittar något som funkar för dig.
Re: LCHF under graviditet?Just ja, Ugnen bör vara på runt 200 grader och om maten inte skulle vara klar så stoppa in ett tag till.
Tips på kryddning förutom salt och peppar: Lax: timjan, citron och ingefära. Kyckling: rosmarin eller vitlök eller curry.
Re: LCHF under graviditet?Hej igen!
Jag kör Turkisk Yoghurt till frukost har alltid haft svårt för ägg och bacon till frukost...Brukar ha i lite blåbär och hallon osockrade det blir kanongott! Och jag mår inte illa av det Ugnsbakad lax är kanon Ugnsbakade grönsaker som färsk paprika, broccoli, zuccini, körsbärstomater finns det gott om nu till bra priser! Kyckling i ugn Kött i ugn Fisk i ugn Allt du kan snabbt kasta ihop och in i ugnen så slipper du ev os om du mår illa av sånt. Jag mår inte illa av os än men är så sjukt trött att jag slänger ihop ngt sätter äggklockan på ringning och tar en stund på soffan under tiden Många bra recept har jag hittat på http://www.lchfrecept.com/ Men allt där är inte LCHF dock så man får väl sålla lite. Några favoritrec är Fetaostfylld kycklingfilé med ugnsbakade grönsaker Citron-och dill-torsk, Cream cheese överbakad fiskfilé, Mustig köttfärssoppa med sting Som sagt det finns mycket att välja på. Hoppas du hittar något du känner att du klarar av att äta
Re: LCHF under graviditet?ÅH tack för så många tips!
Är turkisk yoghurt mer mättande än fil? Testade i morse att äta fil med hallon men kände mig fortfarande hungrig efter det. Fetaost-fylld kyckling lät inte helt fel, peta i lite pesto kanske gör det ännu godare
Re: LCHF under graviditet?Ja, alltså, den turkiska yoghurten är fetare och tjockare. annars kan du ju använda kesella, den innehåller också mycket protein.
Köp turkisk yoghurt på burk^^ den är jättegod!
Re: LCHF under graviditet?Kan bara hålla med Vitlilja den turkiska yoghurten på burk! Den är underbar och ja den är jättefet vilket innebär att du står dig mycket längre
11 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|