Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

ledsen! :(

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

ledsen! :(

Inläggav minimamma92 10 mar 2011, 16:56

har i 2 dagar fått otroligt mkt olika pikar från min omgivning, och jag har verkligen tagit åt mig..
visst, jag började röka igen när jag slutade amma natalie.. slutade första dagen jag plussade även med detta barn, höll upp i lite mer än 10 veckor innan det brast pga att jag mådde så sjukligt jä*la dåligt, och nu röker jag ca 1-2 cigaretter om dagen.. har pratat med min bm, och hon säger att det vore ju självklart bäst om jag kunde sluta röka helt, men att det finns många som röker mkt mkt mer än mig när dom är gravida och att det är bättre att dra ner än att inte ens försöka..
jag är självklart inte stolt över att jag inte klarade av
(kämpar fortfarande!) att sluta, men att få höra och läsa t.ex "mammor som röker är så jävla äckliga, dåliga mammor som helt klart inte bryr sig om sitt/sina barns hälsa!" m.m......

sorry men ville skriva av mig :cry:
Mammas lilla ängel, 081225 kl 18.03 - Natalie <3
minimamma92
Alltid online

BF: 110902

Re: ledsen! :(

Inläggav naellie 10 mar 2011, 17:02

hmmm, knasigt! det finns nog andra länder där folk röker mkt mer också utan problem. och så finns det drogmissbrukare och alkoholister som föder friska barn :) men i Sverige ska alla vara förstå-sig-påare och sätta sig över andras beslut.
det är ditt beslut att röka och du mår dåligt av det, det räcker gott. hoppas att du mår bättre snart så du orkar dra ner ännu mer! kanske tugga sånna tuggummin? :)
kram!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav minimamma92 10 mar 2011, 17:07

inte lätt att sluta när man rökt i så många år, och speciellt inte just nu, såå mkt annat runt omkring som stör att jag ska kunna sluta. visst vill jag ju att bebisen ska bli frisk, inte skulle jag medvetet vilja skada mitt barn, men jag kan inte gå runt och må så dåligt att jag inte ens orkar leka med mitt barn.. och från att ha rökt ca 7-8 till max 2 om dagen tycker jag ändå är otroligt starkt gjort, och som sagt, jag kämpar fortfarande!! bara tråkigt att släkt och vänner inte kan se det på samma sätt :(
minimamma92
Alltid online

Inläggav naellie 10 mar 2011, 17:13

jag tycker att du är jätteduktig. och inte kan väl din omgivning tro på den omvända pedagogiken att pikar ska få dig att må bättre?
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav majan 10 mar 2011, 17:14

bminimamma92: Jag tycker du är jätte duktig som ändå bara röker en till två cigaretter om dagen. Och som naellie sa så finns de dem som röker bra mycket mer än så och det finns de som dricker alkohol eller tar droger under graviditeten.

Jag vet inte hur jag ska skriva på ett bra sätt. Men strunta i andra och fokusera på att må bra, då tror jag att bebis i magen mår bra också. Och hade det vart så himla illa (jag säger inte att det är bra) så hade din BM sagt att du skulle sluta på en gång istället.

Nu blev det kanske lite rörigt, men jag hoppas att du förstår vad jag menar i alla fall. Kram på dig och hoppas att du ska må bättre snart!
Bild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
majan
Alltid online

BF: 111018

Inläggav minimamma92 10 mar 2011, 19:42

ja precis, hon tyckte att det var jätte starkt av mig att ens dra ner så pass mkt som jag har gjort, fick under en period i höstas (precis när jag blev gravid) gå på lite antidepressive (som dock inte påverkade bebis!!) och hon tyckte att det var sämre om jag skulle må dåligt och behöva äta dom, än att kunna ta en cigg eller 2..
Känner mig stolt, men samtidigt totalt värdelös som inte klarar av att sluta helt som jag gjorde första graviditeten :cry:
minimamma92
Alltid online

Inläggav soffilina 10 mar 2011, 19:48

jättebra att du dragit ner iaf!

det som även händer när man röker under graviditeten är att bebisen blir nikotinberoende, när den föds får den inge mer nikotin och får abstinens. man kan ju bara tänka sej hur det känns för en nyfödd att ha nikotinabstinens, som endast är programmerad för att äta å sova.

Detta är INGEN pekpinne! absolut inte.
bara kanske ett sätt att tänka om du vill sluta. att du tar abstinensen och det jobbiga, istället för din bebis när den kommer ut? =)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav EmP 10 mar 2011, 20:16

Hej! Jag vet hur svårt det är att sluta! var själv rökare innan jag fick reda på att jag var gravid, slutade tvärt och slängde paketet så fort jag plussade, men det är ju inte alls lätt. Har vissa dagar haft ett sånt sug efter cigg att jag trott att jag skulle bli tokig! Så jag förstår dig verkligen.

När jag och min fästman var hos barnmorskan så frågade hon om min rökning och jag berättade att jag hade slutat, hon tyckte det var bra men var noga med att påpeka för min fästman (som är icke rökare) hur svårt det är och att han skulle vara noga med att stötta mig (vilket han har gjort helt och hållet) och inte säga att "rökning är dåligt" "man är dålig om man röker" just för att det gör bara det hela svårare. Jag tycker fler borde tänka så! Att vara negativ mot någon som försöker sluta gör bara det hela värre då man oftast vänder sig till sitt beroende när man är stressad och när saker känns jobbigt. Jag har själv även märkt hur jag associerar cigaretter med "glädje" om du förstår vad jag menar. Jag minns när jag och mina vänner satt ute en varm sommarkväll, pratade, skrattade, tog en cigg, det var varmt och allt kändes så skönt och bra. Det är sådana associationer som nästan fått mig att trilla dit igen. Men jag tycker inte att du ska oroa dig för mycket, du är otroligt duktig som dragit ner och det är bevisat att stress påverkar barnet mer negativt än vad rökning gör så stressa inte utan ge dig själv beröm för hur långt du kommit genom att dra ner! :D Det kommer nog gå bra ska du se och som sagt, ta det lugnt, du kommer att sluta när du är redo och mindre stressad.

Lycka till och ha en underbar graviditet! <3
Bild
EmP
Stammis

Status: Gravid och lycklig!

Inläggav janken 10 mar 2011, 20:19

minimamma92: Vet hur du känner, HATAR när andra pikar, säger till en, man känner sig duktig som drog ner så mycke på rökandet men så j*a värdelös p.g.a alla andra som påpekar.

Jag har rökt i 10år och drog ner i början av graviditeten till 1-2cigg, nu är jag stolt för jag känner inte beroende längre men dock tar jag kanske 1cigg/vecka, självklart är det onödigt men iblan känner man sig ensam, missnöjd över ngt, tjock.... så då "behövs" den där ciggen.
janken
Alltid online

Status: Vi två är ett & snart är vi tre<3

Inläggav janken 10 mar 2011, 20:23

EmP: Såg ditt inlägg precis efter mitt =) Jag har inte fått stöd av min Bm.. hon har inte ens frågat om jag har slutat eller hur det har gått m.m Min pvän röker och jag "får" inte röka. tycker det är jobbigt ibland när han röker. Tyckte det var bra det du skrev
janken
Alltid online

Status: Vi två är ett & snart är vi tre<3

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm