Första trimestern - gravid vecka 0-12. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 10 - inskrivning" skriv den vecka du vill prata om.
av välkommenbebis 27 mar 2011, 10:15
Hoppas någon kan svara på lite frågor! Det är vårt första barn och vi är jätteglada! Fråga 1: Vi har varit på ett info-samtal på mvc. Där räknades det ut att jag var i v 5, barnmorskan sa då att barnet var ca 3 v. Jag har tänkt på en sak såhär i efterhand. När man räknar ut graviditetsvecka på internet från sin sista mens första dag kommer det fram: "du är i v 5". Ska jag då läsa om vecka tre? Äej, vad rörigt det blev. Kan någon det här? Fråga 2: HERREGUD! Jag var på fest igår (ingen vet att jag är gravid, körde dit) helt plötsligt känner jag hur det börjar dunka och göra ont i de yttre blygdläpparna. Springer in på toa och känner hur varm jag är... eller nej, het. Skithet! Brukar det kunna vara så? Det onda gick över ganska fort men jag är fortfarande mer varm än vanligt mellan benen. För övrigt mår jag illa olika tider under dagen, för att inte tala om mornarna nu i slutet av v5. Trodde jag skulle komma undan  Bröstvårtorna svider och är ömma, har flytningar, är supertrött på kvällarna och somnar tidigt. Mycket " bubblig" i magen, inte sugen på snacks, pruttig. Ja. Någon som känner igen sig? Längtar enormt till inskrivningen i v 9. Det ska bli så spännande! 
välkommenbebis
-
välkommenbebis
- Nykomling
-
- BF: 111121
-
av Miast 28 mar 2011, 07:17
Hej och grattis! Alla sympton du beskriver i slutet av inlägget, illamående, trötthet, bubblig i magen, pruttig, ömma bröst mm mm hör till graviditeten. Det yttrar sig olika hos olika personer förstås men jag hade alla dessa, och kan trösta dig med att det går över. Även om vissa kommer tillbaka senare i graviditeten.
Om du är i vecka 5 så ska du läsa under vecka 5. Det är inte krångligare än så.
Det här med att bli varm "där nere" kan jag inte svara på, har inte kännt så någon gång, men det är säkert helt normalt.
Lycka till!
-
Miast
- Alltid online
-
- Status: Tvåbarnsmamma
-
av crazymama 28 mar 2011, 14:42
Jag har precis samma symptom. Visst är det häftigt att vara gravid?  Är också i vecka 5 (4+2). Har världens flytningar och funderar på om jag har svamp eller något, men det känns inget för övrigt. När ska du ha? Jag ska ha 3 december ungefär... så det blir säkert den 10:e eller 17:e, haha. Men jag oroar mig som tusan för missfall. Inte skoj 
-
crazymama
- Nykomling
-
-
av välkommenbebis 28 mar 2011, 18:55
Tack för era svar  Det glädjer mig! Idag har jag rent utav haft skitont i ryggen, hur är det med det? Vad nojig jag är. Känner efter för minsta lilla... men jag är också orolig över att något ska hända. Har haft lite tryck över bröstet också, kanske kan ha med att kroppen arbetar och förändras eller är det här något jag bör kolla upp? Jag har "normalvikt" annars. Jag är beräknad till 21:a november, men det kommer säkert ändras när vi ska på inskrivningen den 19:e april! Jag är i v 6 nu. Jag är så lycklig över det här och hoppas allt ska gå vägen! För er också!
välkommenbebis
-
välkommenbebis
- Nykomling
-
- BF: 111121
-
av Evalinnea 03 apr 2011, 17:37
Grattis till er  Jag fick veta häromdagen att jag är gravid, vilken lycka  Men är fruktansvärt orolig för missfall. Vet att det inte finns något att göra, för att påverka förutom det vanliga ingen alkohol osv. Jag börjar nu fundera på hur jag ska få folk att inte förstå att jag är gravid. På ett sätt vill jag att hela världen skall veta, men samtidigt är jag så rädd att få missfall så väntar hellre med att berätta. Jag har haft ganska ont de senaste dagarna och humöret svänger ofantligt mycket. Jag har tappat aptiten från och till. Idag är första dagen mina bröst ömmar. Jag hade min mens 4 mars till 7 mars. Ägglossning 19 och 20 mars. Barnmorskan sa att jag var i vecka 6, men om jag räknar sa hon att jag är i vecka 5. Förstår inte riktigt hur jag ska tänka. Vill läsa om miraklets utveckling i magen men vet inte vilken vecka, får nog ringa barnmorskan igen annars Jag har också fått flytningar, har aldrig haft det tidigare, dem luktar illa och känner att det börjat klia.
-
Evalinnea
- Nykomling
-
-
av Creadiem 03 apr 2011, 18:53
Välkommenbebis om det står att du är i vecka 5 så är det under vecka 5 du ska läsa. Man räknar från menstrationens första dag. Evalinnea så som jag hade räknat hade det varit vecka 4+3 dagar för din del. Det innebär att du har gått in i vecka 5 men du är inte där riktigt än, utan du är i vecka 4 + 3 dagar (fyra och en halv vecka ungefär). Den 8 april är det fulla fem veckor osv. Och om du har flytningar som luktar illa och kliar så bör du gå till din läkare, du kan ha fått svamp och måste behandla dig. Eller så kan du ha fått slidkatär (har för mig att det är det som brukar lukta, det är en typ av obalans i underlivet). Oavsett vilket bör du kontakta din läkare. Illaluktande flytningar är inga typiska graviditetssymtom. Oftast är det bra att vänta att berätta (om ni klarar det)  . För man vill ju att hela världen ska veta... hehe....Men får man missfall är det inte roligt att behöva berätta det till alla. Någon av er frågade om man kan göra något för att förhindra missfall. Oftast kan man inte det, förutom det vanliga (att låta bli alkohol m.m.). MEN det som ni bör göra är äta tillskott av folsyra, detta kan förhindra missfall. (Fråga de på apoteket). Har själv haft missfall i höstas och blir nästan lite avis på era symtom  . Vill också vara gravid. Hoppas det tar sig denna månad  . Lycka till tjejer.
MF: 8/10 -10 (v.8+4)
-
Creadiem
- Alltid online
-
-
av Evalinnea 03 apr 2011, 21:16
Tack snälla för dina tips och råd. Jag ska ringa läkaren i morgon, har aldrig tidigare haft flytningar sen att det luktar också. Jag började med folsyra för 2 månader sen, blev rekommenderad det. Beklagar ert missfall!! Och håller tummen för er! Får jag fråga vilken vecka du fick ditt missfall i? Och om det gjorde ont? Förstår om du inte vill besvara. Önskar dig all lycka!
-
Evalinnea
- Nykomling
-
-
av Creadiem 03 apr 2011, 21:33
Vecka 8 + 4 dagar. Nää det gjorde inte så ont fysiskt (jag fick smärtstillande på sjukhuset) utan smärtstillande skulle jag väl säga att det känns som lite starkare mensvärk. Men psykiskt är det otroligt jobbigt uhhhh Inte alls roligt. Man blir otroligt deprimerad.... Men nu får vi hoppas på att allt går bra för er. Det är jag övertygad om  . Det viktigaste är att ni inte oroar er, för det finns ändå inte så mycket man kan göra åt missfall (oftast beror det på fel hos fostret) Det är inte så många som får missfall ändå (ca 10-15 %). Även de som får missfall brukar oftast bli gravida sen och få friska glada barn Hoppas att besöket hos läkaren går bra imorgon. Ha det underbart och njut av er tid som gravida. 
MF: 8/10 -10 (v.8+4)
-
Creadiem
- Alltid online
-
-
av E Maria 05 apr 2011, 20:55
När jag var gravid förra gången och skulle på fest och inte skulle dricka sa jag att jag hade urinvägsinfektion och käka pencilin =) Denna gången får jag väl tvinga sambon att dricka så att jag kan kalla mig chaufför. =)
 __________________________________________ 101020 - MA v.12 111219 Flicka
-
E Maria
- Alltid online
-
- Status: Lycklig mamma
-
av Evalinnea 08 apr 2011, 16:42
Jag har skyllt på magkatarr den här veckan då jag haft ont i magen den här veckan. Som sagt har jag haft ont i magen den här veckan, som malande mensvärk, har känts bra, då vet jag ju att något är på gång i magen. Inte ont så jag har blivit rädd. Humöret har varit lågt, har börjat gråta 2 gånger för ingenting. Har så mycke ångest och är fortfarande så rädd för MF. Idag har jag inte en enda känning i magen? Bara lite mellan benen, hettar lite grann. Jag har för mig jag läst det någonstans att vissa dar känner man ingenting. Men nu blev jag rädd :/ Någon som känner igen sig? Är i vecka 5 idag!
Hoppas alla ni mår bra!
-
Evalinnea
- Nykomling
-
-
< Återgå till Första trimestern
|