Anna Wilsby

Hej! Grattis till att ni väntar barn och vad bra att ni väljer att...

Profylax

Lite funderingar

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Lite funderingar

Inläggav välkommenbebis 27 mar 2011, 10:47

Hoppas någon kan svara på lite frågor! Det är vårt första barn och vi är jätteglada!

Fråga 1: Vi har varit på ett info-samtal på mvc. Där räknades det ut att jag var i v 5, barnmorskan sa då att barnet var ca 3 v. Jag har tänkt på en sak såhär i efterhand. När man räknar ut graviditetsvecka på internet från sin sista mens första dag kommer det fram: "du är i v 5". Ska jag då läsa om vecka tre? Äej, vad rörigt det blev. Kan någon det här?

Fråga 2: HERREGUD! Jag var på fest igår (ingen vet att jag är gravid, körde dit) helt plötsligt känner jag hur det börjar dunka och göra ont i de yttre blygdläpparna. Springer in på toa och känner hur varm jag är... eller nej, het. Skithet! Brukar det kunna vara så? Det onda gick över ganska fort men jag är fortfarande mer varm än vanligt mellan benen.

För övrigt mår jag illa olika tider under dagen, för att inte tala om mornarna nu i slutet av v5. Trodde jag skulle komma undan Bröstvårtorna svider och är ömma, har flytningar, är supertrött på kvällarna och somnar tidigt. Mycket " bubblig" i magen, inte sugen på snacks, pruttig. Ja. Någon som känner igen sig?

Längtar enormt till inskrivningen i v 9. Det ska bli så spännande!
välkommenbebis
välkommenbebis
Nykomling

BF: 111121

Re: Lite funderingar

Inläggav Ebba* 29 mar 2011, 21:28

Hejsan välkommenbebis,
va roligt med en liten bebbe!
Den första frågan kan jag svara på i alla fall :)
Att du är i vecka 5 är räknat från mensens första dag, men det var ju knappast då du blev gravid, eftersom du blev gravid vid ägglossning vilket ligger omkring 14 dagar efter mensens första dag. Därför räknar barnmorskan bort två veckor och säger att barnet är 3 veckor gammalt. :)

De andra frågorna överlåter jag till någon annan :D

Lycka till med graviditet och bebis!
Kramar Ebba*
Ebba*
Stammis

Re: Lite funderingar

Inläggav naellie 30 mar 2011, 08:28

Däremot ska du läsa om vecka 5, eftersom du är i vecka fem oavsett bäbisens ålder (litet förtydligande). Du går ju 40 veckor även fast bäbisen alltid är två veckor yngre. Jag är i v 34 nu och min bäbis är således 32 veckor gammal :)

Fråga två- ingen aning. Säkert fullt normalt. Kroppen har så mkt jox för sig.

Fråga tre- jajamensan. Låter precis om det var. Man känner ALLT. Mycket för kroppen att ställa om sig...Symptomen hoppar fram och tillbaka i styrka. Ena dagen känner man något, nästa dag något annat...:)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm