Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Livet med december bebisar

Livet med december bebisar

Inläggav Gellis 29 dec 2011, 13:33

Jag startar en liten snack tråd där vi kan skriva om hur livet med våra små är efter graviditeten :D

Här hemma går det kanon omställningen från att vara 2 barnsmamma till att idag vara 3 barnsmamma är en så länge enklare en att gå från 1 barn till 2 barn :). Vi har dock åkt på en liten "motgång" under läkar kontrollen på bb så kände läkaren att det ev. käppte till i ena höften, för att vara på den säkra sidan fick vi en tid till ortopeden. Eftersom läkaren nästan var helt 100% säker på att det inte skulle vara något så blev vi förvånade när ortopeden redan efter 1 min kände att det rörde sig om båda höfterna. Nu är jag jätte glad över att vi har så fin vård och att saker kan upptäckas innan det ger problem och kan på lätt sätt återgärdas, nu har lilla Evilina fått en selbyxa som åker av 31 jan då hon är 6 veckor.

Utveckling:
Lilla E var lite trögstartad när det gällde viktuppgången men nu på 1 vecka hade hon nästan gått upp 500g och har växt 2 hela cm :D.

Jag:
Jag är så förbannat less på avslag och att hela tiden känna mig nermjölkad och ofräsch, men om man ser till vad priset är så är det inget att gräma sig över. Jag verkligen njuter av att få gosa med min lilla tjej :)
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

Re: Livet med december bebisar

Inläggav E Maria 31 dec 2011, 13:43

Det är så konstigt för det känns som att Hedvig alltid funnits. Det känns naturligt allting. Hedvig gick ner till 3290 g från 3560 g de första 3 dagarna.. Sen på 5:e dagen började hon så smått gå upp igen och på 10:e dagen hade hon fått tillbaka sin födelsevikt..

Själv har jag 4 kg kvar att gå ner innan jag e på min startvikt. Har gått ner 12 kg på 9 dagar.. Sen efter det har det stått still. Kommer fortfarande inte i mina vanliga byxor och ringen går inte heller på...

Mjölken sprutar hej vilt här hemma. Jag blöter ner 1 bh varje dag trots amningsinlägg.. Nu har jag mjölkuppsamlare istället men det e ibte lika bekvämt.. Men e glad att jag har tullräckligt me mjölk till Hedvig iaf...

Njuter av livet som mamma, men har inte fattat ännu att jag inte ska tillbaka till jobbet efter jullovet...:p
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav Gellis 31 dec 2011, 15:03

Hahaha det där med mjölken är ju spännande, nu när vi tog en eftermiddags lur så la jag mig på -m sida av sängen med lilla E och när vi vaknade låg hon och jag i en blöt säng ;)
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

Inläggav E Maria 03 jan 2012, 09:47

Hehe... Ja det blir lite blött här o var.. Har några gånger råkat spruta ner Hedvigs ansikte med bröstmjölk när hon lite oväntat släppt taget om bröstet...

Just nu kämpar jag med röda halsveck... Det är alldeles skavt o jag känner mig dålig som inte upptäckt det innan det blev så rött.. Försöker tvätta rent o hålla torrt o smörjer med inotyol-salva.. Tror det blivit lite bättre men d e svårt för hon gillar inte alls när jag e där o pillar...
Bild

Bild
Alltid online

Inläggav Gellis 03 jan 2012, 10:48

Jag har inte fått problem med vecken ännu men med stora tjejen blev det, hon kräktes så mycket att det aldrig fick vara torrt i halsvecken. nu har vi bara lite problem med skav märken efter hennes selbyxa och lite röd rumpa eftersom det blir så pass varmt med blöja, sele och kläder att hon t.o.m får svett fläckar på rumpan.

Lilla E har väldigt mycket gaser på kvällen och natten, idag ska jag iväg och köpa fänkål som jag har hört ska funka :)
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

Inläggav E Maria 03 jan 2012, 14:38

Hedvig e också gasig, men än så länge brukar det fungera bra om jag rapar henne när hon ammat, och sen masserar magen medsols.. Då blir det pruttkalas här hemma :)

Måste bli bättre på att försöka sova när hincsiver istället för att försöka hinna göra allt annat som ska göras...
Bild

Bild
Alltid online

Inläggav MajaBrittan 04 jan 2012, 15:41

Gellis: även vi har fått en dotter med höftledsluxation. Vi fick dock börja med den lite kämpigare Von Rosen-skenan i 6 veckor (halvvägs imorgon) och sen får vi en Frejka-byxe/kudde, antar det är den sistnämnda som ni har nu? Både jag och min systers dotter har haft Frejka-byxan i 6 veckor när vi var små, men nu ville ortopeden "safea" och lilla Ebba fick en lite strängare behandling. Hoppas det går lika fint för dig och vår Ebba som det gått för mig å systerdottern, för vi har inga känningar eller problem med höfterna.

Har också vaknat i mjölkpöl, men nu har det lugnat ner sig. Så tacksam att mjölken finns där och räcker till. Tycker verkligen man ser att lilla snuttan äter upp sig. Kinderna växer och ben och armar börjar bli sådär mysigt bebishulliga :)
Bild
Användarvisningsbild
MajaBrittan
Stammis

Inläggav Gellis 04 jan 2012, 16:20

MajaBrittan: ortopeden sa att det fanns flera faktorer som gör att dom små får höft fel, det är geneteiskt, sen har tjejer större risk att få det samt första barnenet. På M's sida så är det flera som har fått van rosen först, jag är glad på ett sett att vi slapp den men lik förbannat så blir det bökigt med kläder och så.

Jag gjorde mig lite fänkål anis te igår och faktiskt nästan inget stonkande när vi skulle sova, hon la några rejäla pruttar utan att böhöva anstränga sig strax innan sen var det rätt lugnt :). Jag som har provat både semper magdroppar och minifoam med dom större barnen utan resultat :)

Hur har ni det med amningskläder, jag har noll känns det som :(, när jag kollar på stan så hittar jag inget jag vill ha heller. Favoriterna är just nu koftor med amningslinne under.

Hur mår ni annars då mammor, har ni fortfarande eftervärkar?
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

Inläggav MajaBrittan 04 jan 2012, 18:01

Gellis: tror det är ganska vanligt ändå. Och precis som du skriver, vi är tre förstfödda flickor i vår familj som haft det... Det är vanligt hos barn som legat i säte med. Och trots att man var medveten om att det skulle kunna bli så, så blev jag så himla lessen. Grät en hel massa första dagarna, tajamdes såklart med att brösten rann till och hormonerna pumpade... :oops: Men nu när man vant sig och landat så känns det OK. Hoppas bara det räcker med denna behandling. Men det brukar det göra.

Även här har vi lite problem med gaser då och då. Ebba tar i så hon blir aldeles röd i ansiktet och grymtar och småskriker ibland. Så om det funkar med fänkålste så måste jag testa det. Vart köper man det? Hälsokosten eller?
Bild
Användarvisningsbild
MajaBrittan
Stammis

Inläggav Gellis 04 jan 2012, 18:48

Jag köpte santamaria påsar en med fänkål och en med kummin, sen slänger jag i 1 tsk av varje i en te sil och kokar upp med ca 7-10 dl vatten :)
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

Nästa

< Återgå till Decemberföräldrar 2011

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm