Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Löpning och graviditet

Tips om träning under graviditeten, ta hand om din hälsa.

Löpning och graviditet

Inläggav Cincy 23 jun 2009, 09:06

Hejsan.
Jo jag är i v 6 (5+6)och älskar att springa. Har gjort det lite smått nu de här veckorna. Men igår läste jag att löpning kan öka risken för missfall. Nähäpp då lägger jag självklart av med det!!! Men när jag nu läser vidare på andra ställen om motion och graviditet så är det helt ok med löpning och att det inte alls ökar risken för missfall. Att man skall känna hur kroppen mår och anpassa sig efter det.
Så jag ringde till BM på Najaden i Hbg, dit jag skall gå (har fått inskrivningsdatum bokat), och hon sa att det inte var någon fara så länge det känns bra i kroppen.

Jaha vad gör man nu då.... :roll: Självklart vill jag inte öka risken för missfall!

Min motionsdos är i så fall ca löpning 3 dagar /v till jobb (7 km) med hunden mao lite pauser på vägen. Utöver det så promenerar jag 20 min på lunchen (hunden) och ca 45-60 min på em (oftast). De dagarna jag inte löper till jobbet så går jag en 30 min promenad i skogen istället. Tror inte jag skall gå till jobbet, tar ca 1,20 och genom stan - tradig väg med lite kass luft.

Någon gång har jag istället för att jogga till jobbet sprungit själv utan hund efter jobb.

Sprang igår innan jag läste det om ökad missfallsrisk och det kändes bara bra. Lite öm i pattarna bara - behöver packa in dem mer.

Vad tror ni?
Cincy
Stammis

BF: 100216

Re: Löpning och graviditet

Inläggav Cincy 23 jun 2009, 09:21

*fortsätter fundera*
Får nog avvakta löpningen (ett år eller nåt haha) och lägga upp ett litet program för styrka inre muskelkorsetten istället.
Usch vi sjukgymnaster är alldeles för hurtiga. :wink: Kommer nog ha lite löpningsabstinens... för att inte tala om hur jag skall göra med ridningen. :oops: Vet det är en risksport OM man ramlar av. Hade tänkt fortsätta en bit in i hösten... och ta det lugnt. Vi rider ändå bara dressyr. Men visst olyckor kan hända ändå...

Usch man vill ju inte utsätta för onödiga risken, men man måste ju våga leva lite mer? Kan ju inte låsa in mig i en skrubb...

*ångest*

Snälla berätta hur ni har gjort med motion/löpning/ridning!
Cincy
Stammis

BF: 100216

Inläggav Aurora 23 jun 2009, 09:28

Hej!

Jag slutade jogga (sprang ca 3 gr i veckan ungefär 45 min) nästan direkt, fast det berodde på att det inte kändes bra och jag blev väldigt flåsig. Kändes inge bra att pressa sig då. Däremot har jag en kompis som är i v 24 (typ??) och som fortfarande joggar en kort runda 1 gång i veckan. Har inte hört att det skulle vara nåt problem så tidigt som du är, så fortsätt du så länge det känns bra! Jag tror att man egentligen bör sluta ungefär när magen börjar växa en del. Det blir ju rätt tungt på bäckenmuskulaturen och det är väl egentlien det som är det negativa med löpning som träningsform under grav, att det anstränger de, redan hårt utsatta, musklerna.

Själv har jag försökt träna hela tiden lite lättare träningsformer, som vattengympa, yoga, promenad och cykla. Promenader är superbra, det är bara att fortsätta med så länge du kan!!

Jag tror ett bra ledord är "så länge det känns bra" (ok, det var flera ord :)).

Lycka till!!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121106

Inläggav Solglimt 23 jun 2009, 11:52

Hmmm, jag vet att jag pausade lite i träningen förra gången (dvs- jag tränade men tog det betydligt lugnare) fram till vecka 11-12 någonting. Sen körde jag på somvanligt, fullt ös faktiskt. Det kändes bäst så. Efter en period så tvingade jag mig själv att dra ner på tempot när jag kände att pulsen blev för hög.

Denna gången behöver jag nog inte pausa i träningen då den är obefintlig :lol: Nåja, kanske inte obefintlig men mycket promenader och pass en gång i veckan, så paus är onödigt. Idag har jag dock bokat tid medmin PT, så nu ska det sättas lite (lagom såklart) press på tjockisSolglimt 8)

Förra gången tränade jag ganska som vanligt fram till vecka 32 då jag blev knallförkyld och fick ett naturligt avbrott och efter det blev det mest vattengympa, cykelturer och promenader.

Ridningen slutade jag med bums när jag blev gravid,men min söte lille Pålle är visserligen världens snällaste,men han gillar att rida fort fort och man sitter liksom inte bra på honom. Jag skulle säkert trilla av. Min kusin rider honom istället.
I augusti 2008 föddes sömntutan Ettan. Nu väntar vi på Tvåan, vem är det där inne?
Bild
Solglimt
Alltid online

Inläggav alive 01 jul 2009, 07:51

Jag har tränat HELA mitt liv och varit beroende av det för att må gott. Men när jag blev gravid var det som att hela kroppen och själen varvade ner och sa att nu behöver jag vila. Jag har prövat springa några gånger men som sagt, stiger pulsen snabbt och mycket och det känns inte bra just nu. JAg tar långpromenader och styrketränar då och då istället. Är i v 15 och mycket av orken har återvänt men jag känner att jag vill använda den till så mycket mer än motion nu. Och mitt illamående förvärras väldigt om jag blir trött och varm. Men jag tycker att du ska lyssna på vad DIN kropp orkar. Jag är övertygad om att du känner vad du orkar och så länge man inte ignorerar det är det inte skadligt för barnet. En del tycker ju att man ska sluta med alla "normala" aktiviteter bara för att man är gravid och andra tvärtom...Mår du bra av att springa tror jag barnet gör det också.
Lycka till!!!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
alive
Alltid online

BF: 110620
Status: mamma och gravid

< Återgå till Träning & hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm