-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Lyssna med doppler för andra gången denna vecka? Hjälp!
4 inlägg • Sida 1 av 1
Lyssna med doppler för andra gången denna vecka? Hjälp!Hej,
Jag har ett litet dilemma... För ca 2 veckor sedan köpte jag en Angelsound doppler. Jag lyssnade en gång för 2 veckor sedan och då lyssnade jag totalt i kanske 5 minuter (till och från) tills jag hittade hjärtljud. Och då var det riktigt starkt bra ljud och jag kände mig väldigt nöjd och lugn. Min plan är att lyssna 1 gång/vecka tills jag börjar känna fosterrörelser regelbundet - detta för att stilla min oro över att hjärtat slutat slå. Jag är nu i vecka 15+5. Så i onsdags lyssnade jag igen, en vecka efter första gången jag använde den. Då var det MYCKET svårare att hitta hjärtljud och jag letade och letade och hittade inget på flera minuter, jag tyckte allt lät mycket svagare, även mitt eget hjärta... Till slut tror jag att jag hörde fostrets hjärta, men inte alls lika tydligt som sist, och endast i ca 3-4 sekunder, sen försvann det och jag hittade det inte igen så jag gav upp med tron om att jag antagligen hörde det i en väldigt kort stund... Nu går jag och tänker på om det verkligen var hjärtat jag hörde eller om det var nåt annat... Saken är den att jag ska gifta mig nästa helg, och har nog att tänka på och vill inte gå att oroa mig för att fostret inte lever. Så frågan är om ni tycker jag kan lyssna en gång till denna vecka, ikväll eller imorgon och försöka hitta hjärtljud igen - och sen inte lyssna på MINST 1 vecka - eller om ni tycker jag borde vänta tills i nästa vecka? Dilemmat är ju att det finns rykten som säger att det kan vara skadligt för fostret att lyssna för ofta, plus att jag kanske blir mer orolig om jag återigen inte kan hitta hjärtat. Men KAN jag hitta hjärtljud så kommer jag känna mig SÅ mycket lugnare och kunna koncentrera mig på att njuta av min graviditet och mitt bröllop nästa vecka! Hjälp mig, ge mig råd, TACK!
Re: Lyssna med doppler för andra gången denna vecka? Hjälp!Mitt råd. Ring MVC och förklara hur orolig du är och fråga om du får komma in för att titta eller lyssna för att få något livstecken. Jag fick lyssna på MVC i v 15 men hon var mycket tydlig med att det inte är säkert att vi hör något för så tidigt kan det vara svårt att hitta. Vi hörde direkt och tydligt, men att hon säger så vittnar ju om att det är inte alltid så lätt att hitta alla gånger ens för en erfaren barnmorska, så att du inte hittar själv är inget konstigt... Förmodligen är allt bra, men förstår att du vill känna dig lugn nu när du ska gifta dig. Lyssna inte själv igen, hittar du inget blir du bara ännu mer orolig... Rådfråga MVC. Snart kan du känna rörelser också. Jag började känna i jag tror v 17, men blev säker i vecka 18, och nu v 19 känner jag dagligen... Då känner man sig lugnare...
Re: Lyssna med doppler för andra gången denna vecka? Hjälp!Hej!
Har egentligen ingen erfarenhet av detta alls, men min syster som är gravid i v 17 blev rejält matförgiftad och ville kolla bebis hjärtslag hos bm för att vara säker på att inget hänt och då vill först bm inte gå med på detta för hon sa att det inte fanns nån säkerhet över att man kan höra hjärtljuden förren efter v 20.. sedan testade de iaf och de kunde tackochlov höra hjärtslag.. men det kan kanske vara det som är problemet för dig, att det är tidigt i gravven. Alltså är det nog ingen fara med bebisen och det kan nog vara bra om du stressar ner och fokuserar på ditt stundande bröllop!!
Re: Lyssna med doppler för andra gången denna vecka? Hjälp!Mitt råd är att inte använda doppler just för att edt kan va svårt att hitta hjärtljuden och som du märkt blir du ännu mer orolig.
Lyssna på din kropp ist. Har den inte sagt att nåt är fel så är läget med största sannolikhet lugnt.
4 inlägg • Sida 1 av 1
|