Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

Magknip eller kolik ?!

Kolik och barnsjukdomar, få stöd och prata av dig om den jobbiga koliken och träffa andra i samma situation.

Magknip eller kolik ?!

Inläggav Sussy 06 feb 2012, 16:23

Hejsan

Har en dotter som är 2 veckor gammal.
Som har har magknip eller kolik på nättern, hon skriker inte hela natten utan har uppehåll ibland 10 min- upp till en timme men ändå så håller det på hela natten med uppehåll då.

Är det magknip eller kolik hur ser man skillnad på det ?

Någon som vet

Mvh Sussy
Användarvisningsbild
Sussy
Stammis

Re: Magknip eller kolik ?!

Inläggav Danem 09 feb 2012, 20:00

Bra fråga, ingen av mina barn har haft kolik så det vet jag inget om men yngsta hade ont i magen och behövde magmassage minst två ggr varje dag ända upp till 4 månaders ålder. Om jag glömde en dag var det mycket gnäll och gråt.

Jag masserade genom att först ta höger hand och börja i högra hörnet längst ner på magen och drog med handflatan upp och runt och tog sen över med vänster hand, gjorde det 5 ggr (tror jag det var) och lyfte sen benen och tryckte knäna mot magen 3 ggr innan jag sen drog med händerna från revbenen och ända ner mot blygdbenet 5 ggr. Började med höger hand och sen vänster.
Efter det tryckte jag knäna mot magen 3 ggr igen och upprepade hela proceduren 2 ggr till, ofta drog jag en sån runda vi varje blöjbyte och det hjälpte att få ut pruttarna på sniskan :)

Testa och se om det blir bättre!
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav naellie 09 feb 2012, 20:11

Vår son hade jätteont i magen i flera månader, som Danem skriver så i alla fall 4 månader.
Till oss sade bm att kolik fick barnen efter sex månader, och innan dess var det magen och tarmarna som skulle igång.

Hubbe fick magmassage i tarmriktningen (dvs medsols) och så tyckte han att det var skönt att trycka sina ben mot våra händer. Så min make höll emot och lät Hubbe trycka/sparka. Sen fick Hubbe en droppe också. Minns inte vad den hette alls. En vit flaska för gaser i magen som vi köpte på apoteket. Det var rena räddningen! Det finns två bra droppar. Sen här i vit flaska och så semperdroppar. Båda för att minska gaserna. Kolla på apoteket eller fråga dem i morgon! Den vita flaskan hade nästan hela mammagruppen till slut! Lycka till!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav IdaP 09 feb 2012, 22:25

Vår son, som är snart 3 veckor gammal, har liknande problem. Han skriker och har jätteont på nätterna. Pratade med BVC om detta och frågade om det var kolik. Svaret vi fick va att hon inte ville använda ordet kolik utan kallade det för matsmältningsproblem. Hon tyckte att vi skulle prova Semper magdroppar (dom e tydligen bäst!). Man kan även använda Miniform. Det är även okej att använda båda! Skillnaden mellan dom är att magdropparna tas 1ggr/dag och Miniform ska tas innan varje måltid. Fick även tips om massage. På 1177.se kan man söka på kolik massage och få fram instruktioner på hur man ska göra!

Hoppas att detta kan va till hjälp!
Berätta gärna hur det går!
IdaP
Stammis

Inläggav Stina 09 feb 2012, 23:24

Sussy: Vad jobbigt. Det är ju så hemskt när en så liten är så ledsen och har ont. Mina barn har inte heller haft kolik. Ammar du?

Naellie: Det måste vara Semper magdroppar du menar? Vi använde minifom droppar vid varje amning. Vet inte om det hjälpte direkt.

Fördelen med Semper magdroppar är att dessa endast behöver tas en gång per dag.

Lycka till! Håller tummarna för att det ska bli bättre för er snart.
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Lexi08 10 feb 2012, 07:20

Jag har en pojk på 1 mån som har ont i magen till och från. Ofta kan dom få ont av saker man stoppar i sig också om du ammar. Jag hr slutat dricka juice för det har min son problem med och även mjölk har jag slutat med. Jag ger min minifom ungefär varannan ammning och inte på natten. Stod någonstans att minifom verkar i magen i fyra timmar och min pojk skriker nästan inget nu så på honom hjälper det.

Lycka till!!
Lexi08
Stammis

BF: 120112

Inläggav Stina 10 feb 2012, 08:11

Lexi80: har du märkt av någon skillnad på just mjölken tror du?
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Lexi08 11 feb 2012, 13:59

Jag förstår inte frågan Stina?
Lexi08
Stammis

BF: 120112

< Återgå till Kolik & barnsjukdomar

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm