Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Magsjuka?

Kolik och barnsjukdomar, få stöd och prata av dig om den jobbiga koliken och träffa andra i samma situation.

Magsjuka?

Inläggav Vitlilja 27 sep 2011, 16:18

Hej, min dotter har under sitt första halvår varit väldigt kräkig men sen hon började äta mer mat så har det i princip gått över helt. Tills idag!
Hon fick omelett med ärtor och majs idag och efter ett tag spydde hon upp allt, i sömnen!
Efter att ha badat, bytt lakan i sägen och gett henne välling så fick hon sova igen.
Vi trodde att det berodde på äggen som hon inte ätit så ofta tidigare.
Allt gick bra fram tills sambon bytta blöja... helt plötsligt spyr hon upp det lilla som fanns kvar från omeletten och all välling! Hon verkar inte vara lös i magen och ingen feber. Just nu är hon jättenöjd i sin gåstol så grinig är hon ju inte heller.
Kan det vara magsjuka eller vad tror ni? Bör jag kontakta 1177?
Detta är första gången hon är sjuk(förutom en lätt förkylning som nyfödd) så jag vet liksom inte vad jag ska göra. Ska jag avvakta och se om det kommer mer? Hur gör jag med maten nu på kvällen???

Jag behöver er hjälp! :wink:
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Re: Magsjuka?

Inläggav Mullemamman 27 sep 2011, 17:05

Om du inte har vätskeersättning hemma - som är anpassat för barn i hennes ålder - så råder jag dig att testa utspädd äppeljuice teskedsvis. Får hon behålla det kan du prova med välling igen eller mat om hon vill ha. Om inte - försök med jämna mellanrum och håll koll på hennes allmäntillstånd. Små barn blir uttorkade fortare än man tror och får du inte i henne någon vätska alls (försök gärna mäta mängden på något vis) + hon slutar kissa måste du åka in med henne! Samma sak om hon blir hängig, ledsen, inte orkar leka alls.
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav Vitlilja 27 sep 2011, 17:21

Vi har varken äppeljuice eller vätskeersättning.
Men om det är magsjuka, brukar inte spyan komma ganska snart efter att hon fått mat? det tog ju ändå ett tag, runt 1 timme innan det kom upp igen :S
Hon är lite mammig just nu men annars är hon som hon brukar, full fart hela tiden. :?
Bild
Vitlilja
Alltid online

Inläggav Mullemamman 28 sep 2011, 17:10

Det kan vara lite olika hur mycket/ofta de små kräks om de får magsjuka. Så länge hon är som hon brukar är det ingen större fara :)

Dock kan det vara bra framöver att ha lite äppeljuice hemma eller vätskeersättning. Förr eller senare slår magsjukan till och då är det himla skönt att ha det fixat. Utspädd äppeljuice tipsade vår barnakutspersonal om när vi hade sjuka barn en gång :)
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav Vitlilja 28 sep 2011, 21:01

Det berodde nog på äggen. Efter att hon fått upp all omelett så slutade hon spy. Blir inge mer ägg för hennes del framöver! :wink:
Bild
Vitlilja
Alltid online

< Återgå till Kolik & barnsjukdomar

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm