Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Måleri/Snickeri och är gravid???

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Re: Måleri/Snickeri och är gravid???

Inläggav trudy 29 feb 2008, 09:29

saga88 är ledsen för eran skull. Hoppas att det går bra nästa gång och att ni mår bra.
BildBild
trudy
Alltid online

Inläggav saga88 29 feb 2008, 14:02

tack alla..

jag tror att ingen barnmorska egentligen vet om hur farligt/ofarligt våra yrken är med tanke på att deras utbildning är så långt ifrån våran som möjligt (nästan ialla fall) tror dom har svårt att förstå vad vi utsätter oss för egentligen ute på olika byggen..
sen säger ju barnmorskan å försäkringskassan m.m att man har rätt att vara ledig när arbetsförmågan är sänkt med ca 25% .. om min arbetsförmåga skulle sänkas med 25% skulle jag vara i stortsätt förlamad ute på ett bygge..
Användarvisningsbild
saga88
Nykomling

Inläggav Ki27 29 feb 2008, 14:21

saga88 Nä, det är inte många som fattar vad det innebär om de aldrig varit i kontakt med yrkena... plus att mitt jobb är lite annorlunda jämfört med ett vanligt målaryrke, så är det ännu svårare för dem att förstå när man försöker förklara.. suck
Ibland önskar man att man satt på ett kontor o svara i telefon eller nåt :wink: fast bara ibland...
Fick en go liten son, september 2008
Ki27
Alltid online

Inläggav Katarina_Livart 05 sep 2009, 09:19

Hej!
Nu har du säkert redan fött ditt barn, men jag vill ändå bidra med vad jag kan om havandeskapspenning och måleri, för andra som läser detta.
Självklart ska du inte måla med oljebaserade färger när du är gravid. Det är man redan överens om och Arbetsmiljöverket har föreskrifter som förbjuder dig att utföra dessa arbetsuppgifter. Går man emot dem får man (arbetsgivaren, om du inte är företagare) böter, så det är ganska klara direktiv. Det är organiska lösningsmedel i oljebaserade färger, och det säger sig självt att det alltså löser upp organiska saker, såsom en hjärna som är på tillväxt i din mage.
Jag förstår verkligen ditt dilemma med att du vill kunna arbeta så långt in i graviditeten som möjligt, det är ju den inkomsten som din föräldrapenning grundar sig på. MEN - det är därför det är så viktigt att du söker havandeskapspenning så snart som möjligt. Havandeskapspenningen är indelad i två varianter, tyvärr känner inte ens barnmorskorna alltid till det (jag är ljudtekniker och har havandeskapspenning pga för höga ljudnivåer för barnet i magen). Den ena delen kan man söka 60 dagar innan ber. förlossning, men den gäller bara fysiskt krävande arbetsuppgifter. Den andra kan sökas från dag 1 då du blivit gravid, och den grundar sig på RISKER i arbetsmiljön, något Arbetsmiljöverket har full koll på och dit kan man alltid ringa och få bra svar. Finns det risker, såsom höga ljudnivåer, dykeriarbete, kemiska ämnen etc, så FÅR man inte arbeta vidare med detta, och har då rätt att söka havandeskapspenning. Först måste arbetsgivaren se om den kan erbjuda andra uppgifter, och går inte det fyller de i en blankett om att omplacering inte är möjlig. Den SGI Försäkringskassan räknar fram kommer sedan också ligga till grund för din föräldrapenning.
Ett krux är om du är egenföretagare; då har du inte rätt att söka HSP pga risker. En mycket dum regel som Företagarorganisationer nu rasar över och försöker ändra på.
Hur som, jag sålde mitt egna företag till min sambo och blev anställd av honom, och detta godkände Försäkringskassan (jag frågade dem innan, hade att välja på att ombilda till AB också. Dock måste opartisk person intyga, såsom en revisor).
Så, lycka till alla ni som inte kan arbeta vidare under graviditeten, det finns bra lösningar på detta. MEN - oftast får du söka efter svar själv, och BM vet tyvärr alldeles för lite om sådant. Det enda vi ska vara klara över är att OM hon reagerar och blir lite orolig, finns det skäl att söka vidare efter svar.
Katarina
Katarina_Livart
Nykomling

Inläggav Ki27 07 okt 2009, 20:47

Katarina Livart,

Hej, oj va förvånad jag blev av att min tråd var aktiv när jag kikade in här.. o det händer inte ofta nu längre, hihi!
Min son är ett år nu, men för ev framtida graviditet är det ju bra info, tack!

Nu lyckades jag att undvika det mesta på mitt jobb, sen gick jag hem av komplikationer två månader innan bf, så då slapp jag tänka på det iaf. Hurvida mitt arbete ev. påverkat min son negativt är svårt att veta... blev trots allt len hel del komplikationer för honom iom att jag fick havandeskapsförgiftning.

kram!
Fick en go liten son, september 2008
Ki27
Alltid online

Föregående

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm