Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Måleri/Snickeri och är gravid???

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Måleri/Snickeri och är gravid???

Inläggav Ki27 25 feb 2008, 16:00

Idag hos min Bm när hon frågade om mitt jobb så blev hon lite orolig på hur det verkar ihop med graviditet. Jobbar med måleri, det blir ju mycket färg o damm och sånt.
Vi jobbar med vattenbaserat nästan helt, men det blir ju dammigt av både spackel mm, plus att snickare jobbar i samma lokaler med sågdamm och högt buller. Visst använder man dammskydd när man slipar tex, men det blir jättejobbig om man skulle ha det hela tiden.

Och innan jag visste att jag var gravid, i v. 4-5, använde jag oljefärg, (det kommer jag inte att använda nu såklart) men hade "gasmask" den mesta tiden.
Blir nu jätteorolig om detta har påverkat något och för att jag inte ska kunna arbeta med detta nu.

Har läst lite på nätet om gravida som målat med både det ena o de andra när de varit långt gångna, utan att det varit något problem, och andra som varnar även för vattenbaserat...!

Jag vill ju jobba så mycket jag kan nu, och så jobbar jag frilans, så det finns ingen möjlighet till omplacering, då anställer de ju nån annan istället.... Ska jag behöva gå med gasmask hela tiden, då kan jag ju inte andas ordentligt!!!???
Är det möjligen någon som kan något om detta, så jag kan lungna mej!!!???
Fick en go liten son, september 2008
Ki27
Alltid online

Re: Måleri/Snickeri och är gravid???

Inläggav Summertime 25 feb 2008, 16:11

Har inte så stor koll men vad kan hända????? vad sa bm att du skulle göra? :?:
Bild
Bild
Summertime
Alltid online

Inläggav Ki27 25 feb 2008, 18:06

Ingen aning...?
Har ju jobbat med detta i 10 år och såklart skyddat mej så gott det går mot damm o så där och mår fint. Vet inte hur starka dofter och damm skulle påverka fostret..
Bm skulle ta upp frågan med läkaren som besöker dem varje vecka, han borde ju veta! Det är väl inte första gången en gravid kvinna jobbar på bygge, eller? :roll:
Ki27
Alltid online

Inläggav Cecilia* 25 feb 2008, 18:16

Jag vet inte hur ditt jobb påverkar barnet men jag tror i alla fall inte att det påverkade något när du målade med oljefärg i vecka 4-5. När jag var gravid med Niklas (som är född sept) så målade jag och min man om vårat hus i juli med just oljefärg och det blev inget fel på Niklas! :) Visserligen var vi ute då och det var inga större ytor som jag målade men du använde ju mask så jag tror inte att det ska vara någon fara.

Sen i slutet av graviditeten så målade jag Niklas spjälsäng (som min man byggde själv) och då köpte jag en vattenbaserad färg, enligt han i affären skulle det inte vara någon fara att måla med den trots att jag var gravid.
Storebror Niklas 060904
Bild

Lillasyster Hannah 080906
Bild
Användarvisningsbild
Cecilia*
Alltid online

Inläggav Cecilia* 25 feb 2008, 18:19

Du kan ju fråga det fackliga skyddsombudet också, han/hon borde ha koll på det här också.
Storebror Niklas 060904
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia*
Alltid online

Inläggav Ki27 25 feb 2008, 18:23

Cecilia* Skönt att höra! Nä, om man är förskitig och inte drar djupa andetag i t-spriten tex.. så borde det väl gå bra?? :roll:
Det där med vattenlöslig färg är det ju delade meningar om... men så mycket som jag använder det så känner jag inget, jämfört med lösningsmedelsbaserade. Däremot så använder jag alltid hanskar för jag får utslag av tapetklister tex som ser så ofarligt ut... och damm, jo en blir ju svart i näsan vissa dagar... men det är väl bara mina lungor som drabbas?
Ki27
Alltid online

Inläggav Tiger 26 feb 2008, 09:12

Jag vet inte hur det är att jobba med det dagligen, men vi har byggt hus där jag både har målat utomhus (lasyrfärg) och inomhus, samt spacklat och slipat. Jag har ju en tid kvar innan vi får träffa våran plutt så jag vet ju inte hur bebisen har påverkats, men ingen på MVC har höjt på ögonbrynen. Jag använde också mask när jag målade med lasyrfärgen, men jag håller med om att det gör det omöjligt att andas normalt! Jag har dock läst att dammet som blir av spacklet när man slipar inte ska vara så nyttigt så det är ju bra att du använder någon sorts mask som filtrerar. Men det där har du ju säkert koll på själv, jag är ju långt från någon expert som du (vilket kanske syns när man kollar på våra väggar :D ).

Lycka till och hoppas att du kan fortsätta att jobba!
Bild
BildBild
Tiger
Alltid online

BIM: 100507

Inläggav Ki27 26 feb 2008, 09:58

Ja, tänk alla som renoverar sina hus då, det är ju ofta folk gör det när de är gravida, och då bor man ju i det...!
Jag blev bara så ställd när min Bm blev så orolig... nu har det lagt sig lite! Det finns ju så mycket som är farligt ööverallt, så om jag skyddar mej som man ska så borde det väl inte vara nån fara...
Nu på nyheterna snackar de ju om alla farliga partiklar som dubbdäcken river upp.. o vi som bor brevid en genomfartsväg.... kanske borde man ha mask jämt :wink:
Ki27
Alltid online

Inläggav Ki27 26 feb 2008, 11:54

F-n... min Bm ringde precis. :(
Hon hade pratat med läkaren, som tyckte jag skulle kontakta FK för info om HSP... De hade haft ett fall med en tjej som jobba med måleri som fick sluta jobba tidigt.
Vattenbacerat var ok, lösningsmedel kan jag undvika.
Men dammet från snickeri är ju lite svårt eftersom det ligger i lokalen hela tiden, och det är många gifter i träskivor... :(
Problemet är väl bara att jag inte har någon fast arbetesgivare och jobben rör sig om några veckor här och där... projektanställd på timme....
Som tur har jag min syrra som jobbar med sådana frågor på FK så jag kan prata med henne...
Va lessen jag blir... jag vill ju jobba, men jag vill ju inte vara i en ohälsosam miljö. :cry:
Ki27
Alltid online

Inläggav Cecilia* 26 feb 2008, 12:32

Nej, vad tråkigt för dig Sasoki! :( Hur tidigt kan man få HSP?
Tur att du har din syster som du kan prata med, det är verkligen
en djungel det där med FK och HSP!
Storebror Niklas 060904
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia*
Alltid online

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm