-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Mamma vid 43
22 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Mamma vid 43Är lyckligt gravid och 42 år,kommer att vara 43 i höst...har bevisat att det faktiskt GÅR att bli gravid trots åldern.Har läst på nätet att det typ var 1 % chans så lyckan är nu stor! Har funderingar ang kromosomer och hur tillförlitligt KUB testet är! Undrar om någon har erfarenhet?
Lycka till alla nov.mammor!
Re: Mamma vid 43Välkommen och grattis
Jag vet inte så mycket om KUB testet, vi tog aldrig något sådant även om vi faktiskt blev erbjudna med första barnet (jag var 27), så jag har inte tagit reda på något om det dirket. Vill bara säga att alla mina tre svägerskor har varit lite äldre när dom fått sina barn och det har gått hur bra som helst, ingen av dom har haft några problem med att bli gravid heller Lycka till med allt! [url=ht[url=http://tickers.families.com]
[url=http://tickers.families.com] [/url]
Re: Mamma vid 43Hej Åsa och grattis!!
Vad underbart härligt för dig! Jag blev mamma första gången när jag var 42 och var också överlycklig över att det fungerade. Allt gick jättebra. Jag gjorde ett fostervattenprov och det var en nervös väntan då man gör det ganska sent tycker iaf jag. När jag fick svaret var jag i v 17. Eftersom jag beslutade att göra ett fostervattenprov så fick jag inte göra något CUB-test, vilket var lite trist. Nu är jag iiihiiii gravid igen! Har precis nyss fått plus på test. Sååå otroligt underbart men ännu mer nervöst eftersom jag nu är 43 och kommer att vara 44 när barnet föds. Jag höll lite på att deppa ihop innan när man läser all statistik över hur svårt det är att bli gravid vid min ålder och hur drastiskt chansen sjunker så det känns näst intill overkligt att jag verkligen är gravid! Blir också förhoppningsvis mamma igen i nov. Kommer att göra ett fostervattenprov även denna gång men funderar på om man inte kan gå privat och göra ett CUB-test iaf.
Re: Mamma vid 43Hej!
Får förhoppningsvis bebis en månad före 40-årsdagen ungefär, septemberbebis... Gjorde KUB/NUPP och fick så låg sannolikhet på ev kromosomfel att vi valde att inte gå vidare med fostervattensprov. Har nu gjort UL och allt verkar ok... Sedan kan man inte veta allt, skador kan ju uppstå vid förlossningen också pga syrebrist och annat så i slutänden är det bara att "blunda och hoppa". Jag tänker på alla "yngre" mammor, där problematiserar man sällan - att vi som är lite äldre (generellt, enligt forskning) har mycket mer utbildning, bättre ekonomi, har flyttat färdigt osv lyfts sällan, däremot räknas våra biologiska "brister" flitigt upp och jämförs med 25-åringars och vi är "riskmödrar" i biologiskt hänseende men att vi är friskmödrar ekonomiskt, socialt och på en rad andra sätt glöms liksom bort. Min omgivning är positiv till min sena graviditet men jag vet att många i min situation döms ut både av vården och närstående. Visst kan vi få vara mer än bara biologiska varelser! Funderar allvarligt på att skaffa en till ganska direkt men vi får ta en bebis i taget... GLAD för er som "trots allt" blivit gravida sent i livet (statistik är statistik och livet är livet, kom ihåg det). Annapanna
Re: Mamma vid 43Hallå där!
Annapann & criss: Så härligt!Vi är flera som lyckats med underverket att bli gravida trots vår "höga ålder". Grattis till er båda!!! Ska bli så härligt att få en liten igen! Mina barn är stora,jaghar två tjejer på 11 och 16 och en kille på 18 som nyligen tagit körkort. Har bestämt att ta KUBtest,så får vi se sen vad svaret blir där,är orolig för fostervatten prov m tanke på missfallsrisk... Nu hoppas vi att allt går bra för oss och ser positivt framåt,min mage har vuxit en hel del,har inte en chans att knäppa jeansen... Sköt om era babymagar flickor!
Re: Mamma vid 43Grattis.
Min morbror " det är tre år mellan oss" och hans tjej fick sitt första barn när hon var 40 och sitt andra när hon var 42. Båda två pojkarna är helt underbara och friska. Lycka till.
Re: Mamma vid 43Hej på er!
Hoppar dessvärre av ett litet tag här då jag fick mf i veckan. Deppigt! Lycka till alla ni andra! Det är en extra stor glädje att få barn sent då man inte tar något för givet. Barnet är verkligen en gåva.
Re: Mamma vid 43Criss: Hm...så är man ung så tar man allt för givet eller? Jag är 27 blir 28 i år och har två barn, ska säga att jag aldrig har tagit något för givet bara för att jag är yngre än vad många andra är när dom får sitt första barn. Förstår inte riktigt hur du tänker?
Tråkigt att du fick missfall, hoppas på att de går bra nästa gång..
Re: Mamma vid 43Grattis gud vad kul:)
Kram
Re: Mamma vid 43Hej Lucas-mamma,
Otroligt att något som man skriver som är positivt kan vändas till något negativt av någon annan. Om du tänker efter så förstår du nog att jag inte framförde någon kritik mot någon annan. Det här ämnet handlade om oss som blivit mamma sent.
22 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
|

[url=http://tickers.families.com]
[/url]