Teresa Hellgren

Hej Sandra! Generellt sett kan man säga att det är liten risk att...

Kostrådgivare

Mammor med två eller fler barn!

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Mammor med två eller fler barn!

Inläggav JoannaAlbin 20 jun 2012, 10:13

Hej alla mammor! Jag har en son på 15månader och nu väntar jag mitt andra barn som är beräknat att komma den dagen min son fyller 2 år och jag 22. Alla tre kanske får samma födelsedatum om den i magen kommer som beräknat :) men min fråga är hur ert första barn reagerade när det andra kom? jag är rädd att min son ska bli svartsjuk och känna sig utanför eller liknande? Finns det något man kan göra isåfall? Man kommer ju aldrig ifrån att den lilla måste ha lite mer tid med tanke på amning osv. Och han är redan jätte svartsjuk på andra barn som tex sitter i mitt knä, då blir han arg och ledsen och ska direkt börja klänga och försöka putta bort den andra. Jag vill verkligen att han ska känna sig "bortvald" på något sätt. Eller förstår han någorlunda när han är två år? Tack på förhand!
JoannaAlbin
Stammis

Re: Mammor med två eller fler barn!

Inläggav Stina 20 jun 2012, 23:41

Hej! Åh det vore ju roligt.

Ella var 1 år och 10 månader när Tuva föddes och hon var aldrig svartsjuk så det där är svårt att säga innan.
Jag tror det är bra att låta storasyskonet få vara med vid amning och blöjbyte men också ge det "stora" barnet massor med kärlek - precis som bebisen får. Att man kan gulla lite extra även med den som nu helt plötsligt känns så stor när bebis kommit.
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Emilie86 27 jun 2012, 00:33

Hej¨

Jag fick mitt tredje barn för 6 dagar sen.2 dagar innan jag fyllde 26.Har tvillinggrabbar på 19 månader.Grabbarna verkar väldigt glada över sin lillebror.de vill gärna klappa honom på huvudet.
BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Emilie86
Alltid online

Status: Mamma till tvillingpojkar

Inläggav Snigel 28 jun 2012, 09:34

Vi har försökt tänka på att involvera storebror både när vi gör saker med lillasyster och när vi pratar om henne: om hon gör något roligt hämtar vi honom också och så fnissar vi ihop, och frågar storebror om man "verkligen ska göööra så där"... Han tycker det är väldigt roligt och vill gärna vara "stor" och fnissa åt den vilda bebisen som gör knasiga grejer. Sedan berättar vi hur han gjorde när han var liten bebis, det är alltid roligt att höra om.

Vi har varit extra noga med att storebror får höra allt om hur duktig han är med lillasyster, varje gång han gör något som är rätt. Det tror jag är jätteviktigt! Även släkt o vänner gör an sak av att berömma duktiga storebror så att lillasyster faktiskt blir en väg för honom att tjäna lite extra pluspoäng. Han har lärt henne så mycket att allt beröm är helt välförtjänt, vi måste bara lära oss uppmärksamma det!

Under dom sista månaderna har de första tjuvnypen etc börjat komma men att det tog ett helt år är vi riktigt glada över! :)

Hoppas det går lika smidigt för er!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav JoannaWille 28 jun 2012, 10:10

Jag kommer få mitt andra barn när min son är 1.5 år.
Hur var första månaderna med två små barn? hur får man 1.5åringen att bli sysselsatt när det är väldigt mycket att pyssla om med ett spädbarn?

Min son kommer nämligen börja förskola när han är 2 år och någon månad.
JoannaWille
Nykomling

Inläggav JoannaAlbin 28 jun 2012, 12:38

Tack för alla svar, det hjälper verkligen!
Snigel: Vad mysigt det låter! Hur gammal är storebror då? :) bebisen i magen är ju beräknad på min 22årsdag och min sons 2årsdag (fick albin på min tjugoårsdag). Är han tillräckligt stor då för att förstå lite mer då vad som händer? För nu kan jag inte ens ha en docka i famnen utan att han börjar gråta och skrika och ska slå bort dockan.. Köpte faktiskt en docka för att träna honom att det kommer finnas mer än han sen som får mammas uppmärksamhet, men det funkar inte alls.. Jag kan inte ha något annat barn nära mig förren han är framme och ska putta bort det och bli jättearg.. Testade senast igår med en kompis dotter som är 1 år.. Är så orolig att han inte ska acceptera sitt syskon :/ eller kommer det bli bättre när han fyllt två?
JoannaAlbin
Stammis

Inläggav Snigel 28 jun 2012, 23:16

Joannawille: första månaderna var ganska tuffa faktiskt. För att vara helt ärlig :) Det var svårt att få en bra rutin när sambon började jobba igen och det var jobbigt att vara låst under amningen. För oss var det bara tiden som ordnade detta- vi fann fungerande rutiner och jag var extra noga med att passa storebrors mat och sovtider för att undvika dåligt humör...
Vi hade storebror på dagis 15 timmar/vecka men med facit i hand hade det nog varit bra smidigare med runt 25 timmar. Det är en balansgång med att involvera storasyskonet i den nya familjemedlemmen och att få tid att själv andas lite också :)

Gällande sysselsättning för storasyskonet så kan det ju vara lite svårare med en 1,5 åring. Jag hade nog satsat på att barnsäkra huset totalt så att det inte gör något om dom far runt som tokiga och vänder upp o ner på allt under amningen!
Kanske det kan funka att läsa en bok för storasyskonet under amning eller att han hämtar grejer på din beställning för att få vara viktig?
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav Snigel 28 jun 2012, 23:28

JoannaAlbin: Storebror var 2,5 år när lillasyster tittade ut. En rätt perfekt ålder för just honom tror jag, men det är ju väldigt olika! 2 år kanske är en lika perfekt ålder för Albin, jag håller tummarna :)

Om jag inte minns fel så har dom nån utvecklingsfas vid 1,5 år så det kan säkert vara så att det blir lättare för honom om ett halvår. Dom blir ju väldigt mammiga o pappiga under dom faserna.
Har du försökt att fokusera på honom även om du håller dockan eller ett annat barn? Tex att be honom hålla bebisens hand så att den blir trygg, att be honom sitta brevid för att bebisen tycker att han är så gosig eller att bebisen behöver få lära sej av honom hur man skrattar eller vinkar osv.
Jag har ju ingen koll på sånt här men det är saker som vi tyckte funkade bra :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav JoannaWille 30 jun 2012, 10:20

Snigel: tack för tipsen, ska se till att fixa hela lägenheten innan bebis ankomst.

Misstänkte att det kanske inte skulle bli en dans på rosor. Men är väldigt glad att bebis är beräknad två månader innan pappan går på pappaledighet med sonen i 4 månader, så det är inte så lång tid själv. Även om det kanske är just de 2 första månaderna då det är som mest att tänka på och nytt.

Jag tycker det ska bli jätte kul med ett syskon till sonen och längtar massor även om det är en stund kvar :)
JoannaWille
Nykomling

< Återgå till Min bebis föräldragrupper

Support: support@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion: 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Kungsgatan 37, 111 56 Stockholm