-
Graviditet
- Bli gravid
-
Gravid forum
- > Gravid vecka för vecka
- > Första trimestern
- > Andra trimestern
- > Tredje trimestern
- > Allmänna trådar om graviditet
- > Kroppen & gravidkost
- > Hälsa under graviditeten
- > Bebisen i magen & ultraljud
- > Barnets namn
- > Vänta barn - medlemsgrupper
- > Majbarn 2013
- > Junibarn 2013
- > Julibarn 2013
- > Augustibarn 2013
- > Septemberbarn 2013
- > Oktoberbarn 2013
- > Novemberbarn 2013
- > Decemberbarn 2013
- > Januaribarn 2014
- > Februaribarn 2014
- Snack om förlossningen
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Mammor med två eller fler barn!
9 inlägg • Sida 1 av 1
Mammor med två eller fler barn!Hej alla mammor! Jag har en son på 15månader och nu väntar jag mitt andra barn som är beräknat att komma den dagen min son fyller 2 år och jag 22. Alla tre kanske får samma födelsedatum om den i magen kommer som beräknat
Re: Mammor med två eller fler barn!Hej! Åh det vore ju roligt.
Ella var 1 år och 10 månader när Tuva föddes och hon var aldrig svartsjuk så det där är svårt att säga innan. Jag tror det är bra att låta storasyskonet få vara med vid amning och blöjbyte men också ge det "stora" barnet massor med kärlek - precis som bebisen får. Att man kan gulla lite extra även med den som nu helt plötsligt känns så stor när bebis kommit.
Re: Mammor med två eller fler barn!Hej¨
Jag fick mitt tredje barn för 6 dagar sen.2 dagar innan jag fyllde 26.Har tvillinggrabbar på 19 månader.Grabbarna verkar väldigt glada över sin lillebror.de vill gärna klappa honom på huvudet.
Re: Mammor med två eller fler barn!Vi har försökt tänka på att involvera storebror både när vi gör saker med lillasyster och när vi pratar om henne: om hon gör något roligt hämtar vi honom också och så fnissar vi ihop, och frågar storebror om man "verkligen ska göööra så där"... Han tycker det är väldigt roligt och vill gärna vara "stor" och fnissa åt den vilda bebisen som gör knasiga grejer. Sedan berättar vi hur han gjorde när han var liten bebis, det är alltid roligt att höra om.
Vi har varit extra noga med att storebror får höra allt om hur duktig han är med lillasyster, varje gång han gör något som är rätt. Det tror jag är jätteviktigt! Även släkt o vänner gör an sak av att berömma duktiga storebror så att lillasyster faktiskt blir en väg för honom att tjäna lite extra pluspoäng. Han har lärt henne så mycket att allt beröm är helt välförtjänt, vi måste bara lära oss uppmärksamma det! Under dom sista månaderna har de första tjuvnypen etc börjat komma men att det tog ett helt år är vi riktigt glada över! Hoppas det går lika smidigt för er!
Re: Mammor med två eller fler barn!Jag kommer få mitt andra barn när min son är 1.5 år.
Hur var första månaderna med två små barn? hur får man 1.5åringen att bli sysselsatt när det är väldigt mycket att pyssla om med ett spädbarn? Min son kommer nämligen börja förskola när han är 2 år och någon månad.
Re: Mammor med två eller fler barn!Tack för alla svar, det hjälper verkligen!
Snigel: Vad mysigt det låter! Hur gammal är storebror då?
Re: Mammor med två eller fler barn!Joannawille: första månaderna var ganska tuffa faktiskt. För att vara helt ärlig
Vi hade storebror på dagis 15 timmar/vecka men med facit i hand hade det nog varit bra smidigare med runt 25 timmar. Det är en balansgång med att involvera storasyskonet i den nya familjemedlemmen och att få tid att själv andas lite också Gällande sysselsättning för storasyskonet så kan det ju vara lite svårare med en 1,5 åring. Jag hade nog satsat på att barnsäkra huset totalt så att det inte gör något om dom far runt som tokiga och vänder upp o ner på allt under amningen! Kanske det kan funka att läsa en bok för storasyskonet under amning eller att han hämtar grejer på din beställning för att få vara viktig?
Re: Mammor med två eller fler barn!JoannaAlbin: Storebror var 2,5 år när lillasyster tittade ut. En rätt perfekt ålder för just honom tror jag, men det är ju väldigt olika! 2 år kanske är en lika perfekt ålder för Albin, jag håller tummarna
Om jag inte minns fel så har dom nån utvecklingsfas vid 1,5 år så det kan säkert vara så att det blir lättare för honom om ett halvår. Dom blir ju väldigt mammiga o pappiga under dom faserna. Har du försökt att fokusera på honom även om du håller dockan eller ett annat barn? Tex att be honom hålla bebisens hand så att den blir trygg, att be honom sitta brevid för att bebisen tycker att han är så gosig eller att bebisen behöver få lära sej av honom hur man skrattar eller vinkar osv. Jag har ju ingen koll på sånt här men det är saker som vi tyckte funkade bra
Re: Mammor med två eller fler barn!Snigel: tack för tipsen, ska se till att fixa hela lägenheten innan bebis ankomst.
Misstänkte att det kanske inte skulle bli en dans på rosor. Men är väldigt glad att bebis är beräknad två månader innan pappan går på pappaledighet med sonen i 4 månader, så det är inte så lång tid själv. Även om det kanske är just de 2 första månaderna då det är som mest att tänka på och nytt. Jag tycker det ska bli jätte kul med ett syskon till sonen och längtar massor även om det är en stund kvar
9 inlägg • Sida 1 av 1
|