Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

Måste man amma?

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Måste man amma?

Inläggav Changes 19 feb 2011, 13:41

Hej!

Jag hör flera som inte ammar, inte tänker amma.
Vad jag förstått så är det bra om man ammar allafall i början, för då får bebisen i sig bra ämnen och så.

Ni som inte ammar -varför gör ni inte det?
Ni som ammar/ammade -varför gör/gjorde ni det?

Vad blir skillnaden på brösten om man ammar och inte ammar? Blir det någon skillnad? Häng osv

/C
Bild
Bild
Changes
Stammis

Re: Måste man amma?

Inläggav grynet_å_jag 19 feb 2011, 13:50

Hej C!
Jag ammar/har ammat båda mina grabbar så jag kan bara komma med erfarenheter av att amma. Men så klart måste man inte göra det om man inte vill. Det finns många barn som blir "uppfödda" på ersättning och det funkar lika bra det. Ibland funderar jag till och med på att ge flaska dagtid eftersom det är smidigare än att hiva fram brösten i tid och otid, men eftersom amningen funkar bra för oss och Theo är liten fortfarande så kör jag på. Anledningarna till att jag ammar då:
- det är den naturliga födan rent biologiska, så jag anser att det måste ju vara bra! :) Sen finns det ju en massa studier som visar att det är bra för immunförsvaret, mot allergier etc att amma.
- oftast är det smidigt att amma, man behöver inte tänka på att ta med flaskor och ersättning.
- nummer ett, det är mysigt! Man får ett band till sitt barn som är svårt att beskriva.

Skillnad på brösten, nja de blir ju större under tiden mjölken rinner till och kanske ett tag till. Men om de blir hängiga eller inte är nog individuellt...
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till Nils & Theo ♥

Inläggav Puma 20 feb 2011, 14:40

Amning är väl det mest naturliga sättet att mata barnet. Dessutom är det väldigt praktiskt: man behöver inte blanda, värma, diska flaskorna, och man kan gå på en lång promenad utan att behöva tänka på att ta med sig mat... Så brukade jag göra hela sommaren.
Nu är allting med komplicerat, jag måste ta med mig barnmat till min dotter när vi går hemifrån.
Puma
Stammis

Inläggav Theresexox 20 feb 2011, 15:37

Jag har testat båda varianterna.

Min son ville inte amma, det funkade inte helt enkelt så han fick bara ersättning. Och han mår då lika bra för det.
Nackdelen med att ge ersättning är ju att det ska värmas och blandas och planeras om man ska någonstans. det kanske inte alltid går att värma, visst man kan släpa med sig termosar och sådant men hur smidigt är det?

När man ammar som jag gör nu, så har man ju alltid med sig maten och den är rätt temperatur. Kan inte bli mycket enklare.
Sen är det ju kanske inte så smidigt att hala fram brösten i tid och otid.

jag ser fördelar och nackdelar med båda varianterna.
Men nu har jag ju testat båda. Så vet jag hur jag ska göra med en tredje bebis nångång i framtiden.. : )

Och det där med att dom börjar hänga och sånt sägs ju att amningen inte påverkar utan det är graviditeten som påverkar det.
Jag har inte slutat amma ännu så kan inte svara på om det stämmer eller inte.. Vi får se.. Men i ärlighetens namn så bryr jag mig inte om dom blir tomma och hängiga. Jag har ju kunnat mata mitt barn, och det måste väl överväga hänget.. Nu är dom ju bara stora, fulla och i vägen.. Usch!

Lycka till. det finns inget rätt eller fel i den här frågan..
Man gör det som käns bäst för en själv, barnet mår bra bara dom får mat, sen vart det kommer från var nog inte så noga för dom..
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Theresexox
Alltid online

BF: 120323

< Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm