Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

Måste man vilja ha sin kille med?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Måste man vilja ha sin kille med?

Inläggav 77an 03 okt 2007, 23:09

Det är knappt så jag vågar ställa frågan här på forumet, det känns så oerhört tabu; jag känner mig som en reaktionär, pryd och egoistisk 40-talsmorsa som ens tänker tanken. Faktum är att jag varken är reaktionär, pryd eller en 40-talsmorsa, men ändå tänker jag tanken att jag faktiskt helst skulle vilja genomgå förlossning av vårt barn själv. Min man är världens bästa, vi har en jättefin relation och självklart kommer han att hjälpa mig på alla sätt han kan, men ur min synvinkel helst inte just i förlossningssalen. Är det ok att faktiskt välja att ligga i total panik, frustration, tok-smärta och rejält utelämnande helvetiskt elände själv, när han ändå inte kan göra jobbet åt mig? Jag hör hur era kommentarer smattrar om hur han kan hjälpa på sätt ditt och sätt datt, borde vara del av och kommer ångra mig senare etc. men ärligt talat, kan det inte vara ok att vilja vara själv med detta? Åtminstone välja själv när han kommer in och går ut?
Jag vet inte hur jag ska förklara hur jag känner, men jag känner mig verkligen inte som någon naturlig urmoder, jag kommer känna mig extremt malplacerad och min integritet gillar faktiskt inte (gud förbjude mig för att jag säger det här) tanken på att min man ska tvingas sitta och stirra på en utfläkt och galen mig under flera timmar. Det är förvisso den "naturligaste saken i världen" i mångas värld, sure, bara inte för mig. Vore det han som födde skulle jag ha full respekt för om han såg mig som överflödig just i den situationen och ärligt talat skulle jag gärna slippa vara där själv. Vem tycker att det är ok att känna som jag gör? (jag kan tillägga att han är helt med på mitt resonemang, så där finn singa probelm, men jag gissar att vi kommer stöta på patrull 100ggr innan det är dags).

Sorry för chockerande inlägg, men min känsla av att inte få känna som jag känner är lite jobbig.. behöver lite input i det.. Tack för ordet!
77an
Nykomling

Inläggav anettejohansson 04 okt 2007, 05:40

Det är väl upp till var o en hur man vill ha de , själv skulle jag inte kunna tänka mig att va utan min sambo. Va säger din man ??
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online

Inläggav p_holm 04 okt 2007, 05:43

Jag själv skulle inte klara det utan min man! Men jag tycker att ni gör som ni själva tycker känns bäst. Vill du inte ha din man/kille med på förlossningen så tycker iaf jag att det e helt ok. Förr i tiden så fick ju inte ens mannen följa med in när kvinnan skulle föda, han fick snällt sitta utanför och vänta.
Strunta i vad alla andra tycker...gör som ni känner för själva!

*Kram*
BildBild
Användarvisningsbild
p_holm
Alltid online

Inläggav jill 04 okt 2007, 06:02

Min sambo ska inte vara med på förlossningen denna gång för att han orkar inte se mig ligga där o ha ont när har inte kan göra något. Det respekterar jag till 100% så en väninna till mig ska skjutsa in mig till förlossningen när det är dags. Det är ju upp till var och en hur man vill ha det.
Lycka till!
Bild

Bild
Bild

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Användarvisningsbild
jill
Alltid online

Inläggav Damiens Mamma 04 okt 2007, 06:29

Förstår inte varför du tror du ska få såna reaktioner.. Alla måste ju göra det som är bäst för dom själva och idag pratas det ju alltid om hur viktigt det är att den blivande mamman är nöjd, trygg och tillfreds!!!
Det är ju jättebra att din man är med på ditt resonemang åxå..
Lycka till!!
BildBild
Nytt namn, förut hette jag millans :-)
Användarvisningsbild
Damiens Mamma
Alltid online

Inläggav Draken 04 okt 2007, 06:52

Jag förstår faktiskt hur du känner, när jag läste ditt inlägg så känner jag faktiskt igen tankar som jag själv har haft... har lite noja för själva grejen att bli inlagd på förlossningen själv :oops: Och det är ju just det att man ska vara så himla nöjd att det är dags och känna sig så moderlig, men jag är inte så säker på att jag kommer att göra det... har varit inlagd på gyn två ggr tidigare för undersökning/operation och alla tycker bara att det är så naturligt osv men inte jag! Trivs inte alls med situationen :roll: så jag förstår dig verkligen och tycker helt klart att du/ni ska göra som ni vill, det kan kännas som ett bättre stöd för dig om han kan vara stöttande före och efter och liksom inte ha varit med och sett alltihop. Stå på er!
Bild
Draken
Alltid online

Inläggav April08 04 okt 2007, 07:36

Gör som ni själva vill!! Det e ju er förlossning och då e det ni som bestämmer! Killen kan ju alltid finnas i närheten om du skulle ångra dig under "resans" gång :)
Ni e ju överens så då e det ju bara att köra på tycker jag. Lycka till!! :D
Bild
Användarvisningsbild
April08
Alltid online

Inläggav Sicca 04 okt 2007, 08:27

När jag födde min första så var det fullständig tabu för min sambo att titta när den lilla kom ut, han var tvungen att stå uppe vid mitt huvud.

Det enda jag kan reagera på är att det är en förlossning för honom också. Nu vet jag inte om han har barn sedan innan. Men att det för honom är det slutliga steget att bli pappa. Precis som det är för bebisen att den ska passera genom livmoderhalsen osv och för dig att få klämma ut den! :D Det är toppen att han respekterar dig, han verkar supergo. Men så att inte han kommer att ångra sig. Du kommer att gå igenom det i vilket fall!! Det är ju inte bara så att han står brevid, eller jo, men han blir också förlöst på sitt sätt!
Hoppas du förstår vad jag menar innan jag börjar yra!! Menar givcetvis inte att peka finger, håller med de andra att valet är helt individuellt.
Bild
Bild
Sicca
Alltid online

Inläggav Damiens Mamma 04 okt 2007, 09:53

Sicca.... Vilket Superbra inlägg!!!
Självklart gör alla som dom vill, men du har nog riktigt rätt i det du skriver!!
BildBild
Nytt namn, förut hette jag millans :-)
Användarvisningsbild
Damiens Mamma
Alltid online

Inläggav MammaTillRasmus 04 okt 2007, 10:25

min man har varit med alla mina förlossningar och jag tycker det jag är skönt. vi har båda tillverkat våra underverk och det är en självklarhet från min sida att han skall vara med den stunden då barnet skall se dagens ljus. vi är 2 hela vägen, vi är 2 om att få se vårat barn föddas. Han står vid mitt huvud och kämpar lika mycket som jag, säger pepprande ord, hjälper mig att andas rätt. Min syster föddes sin dotter själv i förlossningsrummet medans hennes sambo var utanför. jag hade aldrig klarat göra det själv. men det är upp till var och en om hur man vill föda. det skall kännas bäst för var och en individ.
Bild

BildBild

Casper född 960208
Linus född 990208
Joshua född 000618
Rasmus född 0511125
Elin född 080416
MammaTillRasmus
Alltid online

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm