Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

Mat med järn i

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Mat med järn i

Inläggav laisa86 02 feb 2010, 19:38

Hej allesammans! :D
Jag har sökt på internet om mat som innehåller järn och det jag hittar är att rött kött innehåller järn. Men vad är då rött kött? Är det skinka eller? Jag vet ju vad nötkött är, men rött kött? :? :oops:

Sen har jag oxå läst att när man äter järn så ska man inte dricka mjölk, för mjölken gör så att järnet tas upp sämre i kroppen. Man ska helst dricka c-vitamin, för det hjälper kroppen att ta upp järnet. Och det är väldigt svårt för mig! :shock: jag dricker alltid möjlk till alla måltider! :shock: men när jag äter mat som jag vet innehåller järn, tex blodpudding, då dricker jag jucie istället :) men det är sååå svårt när jag är så van att dricka mjölk!

Hoppas att det finns ngn som kan besvara min kanske lite dumma fråga :)
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

BF: 120603
Status: Sambo och mamma till Knut + gravid igen

Re: Mat med järn i

Inläggav Lotta72 02 feb 2010, 19:44

Enkelt kan man säga att rött kött är gris-, lamm- och nötkött. Till skillnad från vitt kött som är fågel.

Dessvärre är det nog bara att härda ut att inte dricka mjölk till maten under en period. Har du provat att dricka mellan målen? Och svälja ner järntabletterna med juice...
Lotta72
Alltid online

Status: En efterlängtad 2:a på väg!

Inläggav Danem 02 feb 2010, 19:55

Hör inte gris till vitt kött?

Du kan börja med att dricka vatten till maten för det är egentligen det bästa.
Var det bara vad rött kött var som du undrade?
Annars kan jag rekomendera att äta mycket leverpastejsmackor och broccoli till maten, järnrikt och gott :)
Det plus Mitt Val Kvinna åt jag och det räckte för mig under graviditeten och behövde aldrig börja med järntabletter!
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav MariaTheres 02 feb 2010, 20:07

Pistagenötter och cashewnötter innehåller också mycket järn. Jag äter det lite då och då istället för chips och liknande. Organiska syror ökar också järnupptaget som exempelvis vinäger, surkål och surdeg. Hmm, vad finns det mer...? Torkade aprikoser och fullkornsbröd innehåller också mycket järn :) Jag är vegetarian och har jättebra järnvärde så man måste inte äta en massa kött för att få i sig tillräckligt. Tänkte att det kanske blir jobbigt om man känner att man måste proppa i sig rött kött :P
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav Mjstiger 02 feb 2010, 20:27

Mat med järn, viltkött är väldigt nyttigt, vilt kött betyder vilda djur inga grisar, , gris = kotkletter, fläskfile, Fet kött.. :lol:

Rött kött är det nyttigaste du kan stoppa i dig som lövbiff, grytbitar allt du ser i butiken rött kött är tex, kossa, häst, ( hamburgarkött pålägget= hästkött)

Köp på vilken mataffär som helst. Gå in på dem stora mataffärena det är större utval av vilt. Det finns älg, rådjur som säljs mest. Det kan vara dyrt. Men det är värt.

Ät mycket broccoli det är järn så det blir över 8) Jag äter det varje dag nu eftersom jag inte äter mer än en järntablett om dagen. (rekommenderas att ta fler för gravida) - blir knas i magen :shock:
Kram Mj
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav Aurora 02 feb 2010, 20:42

Ett tips är att äta t ex paprika (röd paprika innehåller mycket mer c-vitamin än juice) till alla mål eftersom c-vitamin unerlättar för kroppen att ta upp järnet i maten är det mer effektivt att ta det till mål som inte innehåller så mycket järn. Då kan du så att säga suga ur det järn som ändå finns där. Bättre än att försöka boosta med juice till blodpuddingen eftersom kroppen ändå bara kan ta upp en begränsad mängd. Mjölk bör du absolut inte dricka eftersom kalcium hämmar järnupptaget (alla mejeriprodukter är alltså no no om du vill maxa järnupptaget). Drick vatten!

Gröna bladgrönsaker är bra, t ex spenat. Jag antar att du äter kött och då kan du äta leverpastej.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121106

Inläggav Mjstiger 02 feb 2010, 21:55

järn koncentreras mer med c-vitamin, liksom vatten.
Järn finns det mycket av det du äter idag dvs, kostcirkeln. Försök att äta mycket

folsyra = jordgubbar, bladspenat, rotfrukter, rödbetor, linser, kiwi, honugsmelon, mm.

Magnesium=mjölk, fil, yougurt. det räcker med lite varje dag. Vi har vitkiga enzymer i vår kropp och detta gillar våra enzymer. Inte myckte varje dag men nånting, ska man ta.

Jag älskar blåbär ( mycket antioxianter ) det ger en kick för dig och livskick till bebben i magen! Helst ska man ta naturligt som möjligt. Det finns blåbär i frysdiskarna eller frukt och grönt ( stora butiker har dem det)

jag äter jordgubbar när det är bra pris i butiken, (dyrt i vanliga fall) Blåbär äter jag ibland. Äter mest Apelsin, clementiner, juice ( gärna pressa självt)

Det låter som jag är världens nyttigaste människa men det är jag inte, lagar hemlagad mat varje dag, unnar mig gärna extra på helger. Och äter gärna mina cravings då och då men håller mig mest till helgerna.

Jag äter för att det är nyttigt med denna mat och jag tränar så kroppen behöver all näring den kan få. Men kom ihåg man får fuska oavsett gravid eller inte :lol:
Försök inte bara hålla dig till järn blanda med all näring...
Mj
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav laisa86 03 feb 2010, 08:35

Tack snälla ni för era svar :D gud vad duktiga ni är allihopa :)
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

BF: 120603
Status: Sambo och mamma till Knut + gravid igen

Inläggav newhell 03 feb 2010, 08:50

Gris är vitt kött.

Jag har haft järnbrist mycket som tonåring och jag kan rekommendera att koka persilja i vatten (ett hel knippe persilja i en halvliter vatten) koka i ca 5 min o krossa persiljan i vattnet.
Slå av vattnet i en kopp och drick det. JÄÄTTEBRA! :)
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav Maritza 13 feb 2010, 11:41

Hej!

Jag brukar köpa Proviva-drycker, särskilt nyponsoppan! Den är gudomligt god!
Alla proviva innehåller mkt järn!

Jag äter heller inga järntabletter och mitt järnvärde är finfint! Någon leverpastej macka nu och då, broccoli nån gång osv.. !

Men testa Proviva Nypon!! :)
Maritza
Alltid online

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm