Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Matvanor under graviditeten

Första trimestern - gravid vecka 0-12. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 10 - inskrivning" skriv den vecka du vill prata om.

Matvanor under graviditeten

Inläggav Haly 09 sep 2010, 16:06

Jag gjorde ett gravtest igår och upptäckte att jag är gravid i 5+1. Jag har tidigare haft ganska osunda matvanor. Ätit mycket skräpmat, väntat i flera timmar på att äta fastän att jag har varit hungrig bara för att jag inte har orkat laga mat, inte ätit frukost. Nu måste jag ju ändra på det och känner mig rätt förvirrad i en djungel med vitaminer och sånt som man bör få i sig. Tänkte kolla om nån har bra tips på recept för gravida. Skulle var riktigt bekvämt om det fanns nån hemsida som kan komma med färdiga menyer. Typ som den på kellogs special K (http://www.minspecialk.se/) fast för gravida.
Haly
Nykomling

BF: 250811

Re: Matvanor under graviditeten

Inläggav Gotland 09 sep 2010, 16:21

Ät allsidigt och med jämna mellanrum så ska det nog bli bra. Häng inte upp dig för mycket på maten. Grattis och lycka till!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav amason_771 11 sep 2010, 11:10

Gå in på den här sidan så kan du få en hel del tips, http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring ... anguage=sv.
Men bli inte alltför nojjig angående vad man ska/inte ska äta!!
Lycka till!!
amason_771
Nykomling

Inläggav Haly 12 sep 2010, 13:22

Tack!

okej, ska försöka ta det lite lugnt =) ibland blir jag hungrig mindre än en timme efter att jag har ätit. Hur viktigt är det att jag äter så fort hungern sätter in? Kan det vara farligt för fostret om jag väntar eller om jag äter för oregelbundet? Hur ofta och mycket bör jag äta? Jag blir ju som sagt hungrig nästan 1 gång i timmen vilket är skitjobbigt. Till slut vill man inte är mer, tröttnar ju på smaken av allt..
Haly
Nykomling

BF: 250811

Inläggav Dum spiro, spero 29 dec 2010, 07:40

Eftersom att du blir hungrig så ofta så tycker jag att du ska prova att äta bara lite åt gången. En normal mängd mat är ca 5 mål/dag. Frukost, fika, lunch, *ev fika, middag, *eller/och kvällsfika.
Dela upp målen. Sprid ut mängden frukost,fika,lunch...osv. uppdelat på tre tillfällen runt den tidpunkten.
Jag vet inte hur insatt du är i näringslära och liknande. Men om du har frågor, så skriv gärna ett meddelande till mig. Kost och hälsa är mitt drömyrke :D
I övrigt tycker jag inte att du ska oroa dig så mycket. Det brukar finnas en ganska liten risk att barnet inte skulle få i sig det hon/han behöver. Se bara på de gravida som kräks så illa att de måste ligga på sjukhus med dropp. Barnet mår utmärkt ändå! :D
BildBild
Dum spiro, spero
Alltid online

BF: 110827

< Återgå till Första trimestern

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm