Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

medfödd glaukom, grön starr

Kolik och barnsjukdomar, få stöd och prata av dig om den jobbiga koliken och träffa andra i samma situation.

medfödd glaukom, grön starr

Inläggav mimomimo 26 okt 2010, 12:55

När min son var ca 3 månader så upptäckte vi att ena ögat var disigt. Efter en del undersökningar så konstaterades det att han hade högt tryck i båda ögonen och det var glaukom (grön starr). Vi har varit en vända till Uppsala och opererat ena ögat. Nu väntar vi på nästa operation av det andra. Under tiden får vi droppa i en massa ögondroppar för att sänka trycket.
Är det någon fler vars bebis har fått diagnosen medfödd glaukom?
Finns det något man ska undvika för att inte förvärra trycket i ögat?
mimomimo
Nykomling

Re: medfödd glaukom, grön starr

Inläggav amelia98 07 maj 2011, 16:33

Hej såg att du hade fått ett barn med medfött glaucom, jag har oxå en tjej med medfött glaucom. Hon är nu 13 år och har bara ytterst lite syn kvar på sitt högra öga det vänstra är helt borta. hon är även född med en utvecklingsstörning men finns egentligen ingen riktig diagnos på henne mer än glaucom. Det man ska tänka på är att barnen är fruktansvärt ljusskygga så solen uppskattas inte lika mycket av amelia! Mvh johanna
amelia98
Nykomling

Re: medfödd glaukom, grön starr

Inläggav Ebba* 07 maj 2011, 23:21

Hejsan mimomimo,
jag har ingen egentlig erfarenhet av barn födda med grön starr, dock föddes min bästa kompis lillasyster med det. Och jag minns att hon gick med plåster för ett av ögonen hela tiden, så att hon bara tittade med ett öga åt gången lixom, jag vet inte varför de gjorde så.. Ville bara skriva att det finns fler :)
Hoppas det löser sig för din lille,
Kramar
Ebba*
Stammis

< Återgå till Kolik & barnsjukdomar

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm