-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Men HUR känns värkar?
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Men HUR känns värkar?Läser och läser men får inga svar... Gjorde KS förra gången och hade inga för-eller eftervärkar alls så jag har verkligen ingen aning. Denna gång vill jag försöka föda vaginalt så jag läser mycket om det och funderar osv men svaret på hur värkar känns....det är svårt att få
Så..hur känns dom??
Re: Men HUR känns värkar?Det är nog väldigt individuellt. För mig kändes det som att få en hästspark i magen varje gång som sedan gick över i en känsla som att någon vred min kropp som en disktrasa, som att jag skulle gå av på mitten. Inte särskilt trevligt, men det gick hyffsat att andas igenom dem tills de tog vattnet på mig. SEN var det något annat, obeskrivligt. Fattar inte att jag kan tänka mig att vara med om det igen...
Re: Men HUR känns värkar?Jag minns mest de tidiga värkarna. Det kändes som en obehaglig pirrande känsla först, man känner typ att livmodern drar ihop sig och krampar. Ju längre värkarbetet gick desto intensivare pirr/smärtkänsla. Efter några timmar hade jag svårt att sitta stilla när värkarna kom, ville stå och gunga/hoppa. För mig kändes värkarna mest i nedre delen av magen till att börja med, smärtan i ryggen kom när Nils borrade sig neråt i kanalen. Tycker det är jättesvårt att komma ihåg känslan av hur det var med värkarna och att föda!
Re: Men HUR känns värkar?För mig började det som mensvärk i kombination med sammandragningar, dvs betongbuk. Sen, när det blev mer allvar så blev mensvärken mer intensiv, men den kom och gick. Det var då fortfarande svårt att känna exakt NÄR det började och slutade, det var så diffust men den satt fortfarande mest i magen, ljumskar.
Ytterligare senare började det köra i ryggen också och det var ungefär då det började bli ännu mer rock ´n roll. Efter typ 1 timme med den sorten så gick vattnet. Här åkte vi in och jag fick sömntablett och bricanyl...så det tog nån timme till med ont innan det gav sig och jag somnade. När det sen tog fart igen några timmar senare var det av "rygg sorten" som kom. Klara och tydliga start och slut på dom och det är svårt att prata samtidigt. Jag brukar säga att riktiga värkar är svåra att prata genom, allt som är innan kan man tackla och "poker-face:a" genom, men inte när det är på allvar. Då går allt fokus åt till att andas och koncentrera sig. Denna typen hade jag ett tag, stegrande....dom blev längre, vilan kortare och mer intensivt undertiden dom höll i sig. Här var det riktigt svårt att hålla fokus, man får liksom lätt panik varje gång man känner att en värk kommer. Jag hade iofs ingen lustgas etc så med den hade det säkert gått bättre. Efter ytterligare ett tag kom en bajsnödighet som inte går att beskriva med ord...jag var 100% säker att jag skulle skita på mig...men det var krystvärkarna som kom. Dom känns inte alls som öppningsvärkarna. Men men....det är så olika. Re: Men HUR känns värkar?jag hade ingen smärta i ryggen alls i början kändes de mest som ganska lätt mensvärk men en otroligt jobbig kissenödig känsla hela tiden ja sprang o "kissa" varannan minut ungefär men de kom ju föga mycket, de e väl trycket antar ja. sen känns mensvärken mer o mer. kände inget ont i övre delen av magen utan bara just vid om man säger troskanten. sen gör de bara ondare och ondare. typ knyt ihop knytnäven o försök knyta den hårdare o hårdare tills du inte kan mer ungefär den känslan om man kan föra över den dit
Re: Men HUR känns värkar?Jag tror att du inte får några bra svar för att värkar är så individuella. Och det går inte att jämföra den enes värkar med den andres. Olika smärttrösklar och olika styrka och karaktär i värkarna spelar in. Olika hastighet på förlossningen också.
Det finns ju de som aldrig ens märker av värkarna, helt plötsligt börjar de bara krysta! Och så finns det de som håller på att krevera av de tidiga förvärkarna och tror det är ett tecken på förlossning. Man kan nog inte säger hur en värk "ska" kännas. Men jag kan ju försöka beskriva hur det känns för mig: Det börjar som en lätt mensvärk, det var tecken på att förlossningen startat. Sedan accelererade det i styrka under några timmar och när förlossningen sedan var i full rullning så kändes det som att någon brände mig i ryggen, och sedan slog mig hårt i magen, och tryckte samman min kropp (mage, rygg, höfter, lår) jättehårt så att jag bara ville vika mig dubbel. Jag försökte verkligen känna efter hur värkarna kändes igenom hela min sista förlossning men sanningen är den att människan är modifierad så att man glömmer smärta. Jag minns inte exakt hur mina värkar kändes, jag minns mest att det gjorde fruktansvärt ont och så minns jag fragment av själva smärtan men inte i sin helhet.
Re: Men HUR känns värkar?Jag skulle säga att det GÅR inte beskriva den smärtan..för det finns INGET i hela världen som går att likna,jag kan inte hitta något att jämföra med,som gör lika ont.. vill absolut inte skrämmas,utan bara vara ärlig
Smärtan går kanske möjligtvis att jämföra med att man tex klämmer handen i bildörren,så att man skriker okontrollerat rätt ut och knappt kan andas,fast man klämmer hela kroppen på mitten istället,och man klämmer den om och om och om igen! hahaha Mensvärk är inte i närheten,så det ordet ska jag inte ens nämna i sammanhanget. Som sagt..jag vill INTE skrämmas,men jag blev själv lite förbannad för att vissa hade påstått att det inte gjorde så ont! Jag är övertygad om att dom bara har förträngt alltihop. Hur som helst så har jag ju trots allt gjort om det,så det är ju inget snack om att det är värt all smärta i världen,när man får upp sin lilla älskling på bröstet! (Jag hade väldigt snabba förlossningar,kanske blir smärtan mer intensiv då?)
Re: Men HUR känns värkar?Åh, vad jag ser fram emot det här nu...NOT!
Re: Men HUR känns värkar?Som sagt..smärtan blev nog intensivare pga att det gick så fort för mig. Från första värken hemma tills att hon var ute gick det ca en timme!
Re: Men HUR känns värkar?Tack för alla svaren.. att det ska vara så svårt att beskriva hur de känns
Jag kommer nog få det rätt ont då jag kommer kräva igångsättning, men det får väl göra ont då
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|