Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Mens(liknande)värk + illamående

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Mens(liknande)värk + illamående

Inläggav jni 31 okt 2009, 11:10

Hej! Är gravid i v. 6 för första gången. Jag har haft en mensliknande värk, fast värre och utan blödning, vid några tillfällen. Jag undrar om någon annan har känt av liknade symtom? Jag undrar under hur lång tid det har känts för er och vad ni har gjort för att lindra detta?
Jag undrar även om ni har några bra tips på hur ni lindrar ert illamående och hur ni hanterar detta på jobbet? Jag själv tycker det känns svårt att jobba (är förskollärare) med ständigt illamående.

/Jenny
jni
Nykomling

Re: Mens(liknande)värk + illamående

Inläggav Amalaja 31 okt 2009, 11:34

Jag är i v 9 nu och jag har haft sådan värk som du beskriver. Den höll i sig i någon dag vid ett par olika tillfällen, och jag gjorde inte så mycket mer än att härda ut...

Illamående har jag också och det som hjälper mig, har jag märkt, är att inte låta magen bli tom. Jag måste äta något med ca 1,5h mellanrum - annars mår jag illa och får supersvårt att äta. Själv är jag gymnasielärare och jag håller med dig - det är skitsvårt att jobba med illamående, men det känns som om det inte finns så mycket annat att göra än att härda ut...

Hoppas du hittar något knep som hjälper dig! :)
Vår dotter, Tifa, föddes den 20/6 - välkommen till världen! <3
Amalaja
Stammis

Inläggav jni 31 okt 2009, 11:50

Hej
Tack för svaret. Jag antar att jag får härda ut... ta en dag i taget. Tack för tipset om att äta med 1.5 h mellanrum.. Jag har börjat må illa ibland mitt i maten, även fast jag var hungrig innan. Så jag ska testa det.
Tack / Jenny
jni
Nykomling

Inläggav höstlöv 31 okt 2009, 19:13

Jag är oxå i v. 6 (tror jag)
Jag har haft precis samma symptom. Mensvärk, men ingen mens. Har inte gjort så mycket åt det faktiskt.. jag vet ju vad som pågår där inne, och det hjälper ändå lite :) Sen illamåendet har precis börjat komma.. På jobbet dricker jag mycket vatten och äter frukt mellan alla måltider. Vet oxå att det finns tabletter att äta mot det om det blir allt för jobbigt. Prata med din barnmorska! Lycka till :)
höstlöv
Stammis

Inläggav 08nin 31 okt 2009, 21:00

Molvärken man har är växtvärk och kan faktiskt stundtals göra riktigt ont. Om du tycker att det gör fruktansvärt ont ska du höra av dig till mvc. Man ska inte behöva gå dubbelvikt. Just nu har jag ilande värk som drar ut mot låren.

Jag har inte varit riktigt illamående än, men var det i min förra graviditet. Då åt jag ingefära-godis. Ingefära, helst färsk, är väldigt bra och dämpar en hel del. I asiatiska affärer har dom godis och en pås-dryck (som isthé) med bara ingefära. Drycken är ganska stark/kryddig så jag brukar ta vanligt thé och späda lite med ingefäradrycken.

Annars finns det Postafen (åksjuketabletter) och Sea Band (akupressurarmband) som hjälper. Har själv använt Postafen tidigare men man blir lite trött. Tänker försöka med Sea band om jag blir illamående denna gång.

Jobbar själv på förskola och vet hur jobbigt det kan vara stundtals att må illa och vara ständigt påpassad.
Bild

MA 4 dec - 08 v 12
MF 23 nov - 09 v 8+0
Användarvisningsbild
08nin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav laisa86 01 nov 2009, 00:28

Har samma här, äter inte jag ofta eller på en gång som det kurrar i magen så blir jag illamående! Det jag har märkt nu att vindruvor passar ganska bra mot det :) har vindruvor hemma, i vardagsrummet, i köket och vid sängen och direkt jag känner det där lilla kurret så tar jag några vindruvor :) ibland räcker det med bara några stycken och ibland får jag komplettera med ngt annat oxå :)
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

BF: 120603
Status: Sambo och mamma till Knut + gravid igen

Inläggav jni 01 nov 2009, 09:58

Tack för svaren. Ska pröva köpa ett seaband.
Om jag tar tabletter för illamåendet är det väl ingen risk att det är någon fara?
jni
Nykomling

Inläggav 08nin 01 nov 2009, 21:27

Postafen rekommenderas till gravida just för illamåendet. Tror till och med att det finns info på Minbebis startsida om tabletterna.
Bild

MA 4 dec - 08 v 12
MF 23 nov - 09 v 8+0
Användarvisningsbild
08nin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav Dannie 01 nov 2009, 21:42

Ja, som flera redan skrivit, så är mensvärk fullt normalt. :) Det var just det som fick mig att ana en graviditet. Hade mensvärk i 5 dagar men fick aldrig någon mens...
Ville bara tipsa om att du faktiskt får äta Alvedon och panodil om du har ont. Det är som sagt växtvärk och den går nog över snart.

Grattis till graviditeten förresten! :D
BildBild
Dannie
Alltid online

BF: 100109

Inläggav jni 02 nov 2009, 20:13

Nu har jag köpt ett par seaband och haft dem på sedan igår. Det tog ett tag innan de började ge effekt, men det känns som att de minskar illamåendet. Har varit och jobbat idag och trots att jag inte trodde det så har det gått ganska bra, kanske tack vare mina seaband. Vågar hur som helst inte ta av dem :)

/Jenny
jni
Nykomling

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm