-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Metotab/Metotextrat
5 inlägg • Sida 1 av 1
Metotab/MetotextratHej! Finns det någon här som har erfarenhet av Metotab eller medicin innehållande Metotextrat? Min man hann äta det i 2 månader innan vi bestämde oss för att försöka skaffa barn. Nu har vi fått höra att vi måste vänta i 6 månader innan vi ens får försöka bli gravida
Kram Jess
Re: Metotab/MetotextratHej
Eftersom man inte är helt saker på om metotrexat är mutagent så rekommenderas att både män & kvinnor slutar med metotrexat minst 3 ÄL-cykler innan man försöker få barn. Hur stor risken för fosterskador är när mannen äter metotrexat är vad jag vet inte helt klarlagt, men när en kvinna behandlas med metotrexat kan barnet få bla ryggmärgsbråck eftersom metotrexat är en folsyraantagonist. Kontakta sjukvården igen med era frågor, men jag skulle starkt rekommendera att inte börja försöka utan ett "okej" från sjukvården. Lycka till! /Apotekarstudent
Re: Metotab/MetotextratTack för ditt svar
Re: Metotab/MetotextratDu skulle nog oroa dig mindre när du väl bli gravid om du väntar de 6 månaderna.
Man oroar sig tillräckligt som det är. Men det gör ju som du vill men för sinnesfrid kan det vara bra.
Re: Metotab/MetotextratFrågan är om de tester som finns nu för tiden, KUB tex, visar de flesta fosterskador eller om man "bara" kan se down syndrom
5 inlägg • Sida 1 av 1
|