Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Min dotter bara spyr...

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Min dotter bara spyr...

Inläggav Minimix 02 jan 2011, 21:12

Idag har jag bytt kläder på min dotter 4ggr.... håller på att bli galen... hon spyr massor... inte nån liten bebis spya utan maaaassor... kan ju inte finnas kvar nåt i magen :(
Nån som har tips på vad man kan göra?
Användarvisningsbild
Minimix
Alltid online

BF: 101121
Bor: Stockholm
Status: Snart är det kalas :-D

Re: Min dotter bara spyr...

Inläggav soffilina 02 jan 2011, 22:53

om det är så mkt som kommer upp skulle jag överväga att låta en läkare kika på henne, om det var min bebis...
det är ju dock vanligt att dom kräks en hel del, men ofta är det ju lite grann som kommer och inte sådär massa...
det är ju säkert ingen fara men det kan ju (tycker jag) vara skönt om en läkare konstaterar det istället för att man antar att de te så =)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Thovenordh 04 jan 2011, 08:31

Ammar du ? Kanske kommer för fort ? Prova amma saktare, kanske handpumpa lite innan ammning ? Ta många rap pauser. Om det inte hjälper tycker jag du ska be en läkare titta på henne.

Mvh Thove
Thovenordh
Nykomling

Inläggav Miss_K 04 jan 2011, 08:43

Jag läste någonstans att en del bebisar spyr ganska mycket mer än andra. Så det är säkert ingen fara men det jag fått för mig att man ska titta efter är hur de spyr. Om det rinner ut/spottas eller kastas upp. Sedan är det väl så att den vanliga spyan oftast kommer efter att de ätit så spyr hon vid andra tillfällen skulle jag nog också reagera. Ring till BVC eller sjukvårdsupplysningen om du är orolig, de brukar vara bra på att berätta vad du ska titta efter och vad du borde göra.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav E-mma 04 jan 2011, 09:38

Alva kräks ju en del hon också, såna där sjuka spyor som om hela maginnehållet verkar tömmas på en och samma gång. Frågade om det på BVC och de sa att så länge hon går upp i vikt som hon ska är det inget att bekymra sig om. Fick också tipset att ta pauser i amningen, så det inte kommer för fort. Alva kräktes nämligen alltid sin monsterspya på kvällen innan läggdags. Pauserna har fungerat jättebra för oss. Prova det du med, men jag tycker nog du ska prata med BVC om det...
MF v.7+6, 8/12-09

Dotter född 26/10-12

http://entillblirtill.blogspot.com/
E-mma
Alltid online

Status: Nybliven mamma till lilla Alva

Inläggav grynet_å_jag 04 jan 2011, 09:45

Ja, som dom andra skriver så finns det tyvärr bäbisar som kräks så mycket att man tror att de håller på att gå sönder. Det är skitjobbigt, både att alltid ha kräks överallt, att var tvungen att byta kläder jämt, men framför allt att känna oro för om dom får i sig. Men som E-mma skriver, så länge hon går upp i vikt är det verkligen ingen fysisk fara. Har du pratat med bvc om det innan?
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till Nils & Theo ♥

Inläggav MammaK 04 jan 2011, 18:18

Moa är sådan också vissa dagar. Kräks hur mycket som helst. Fick byta dreggellapp 3 gånger häromdagen då de blivit alldeles nerkräkta...Vissa bebisar är ju såna!
Bild

Bild
MammaK
Alltid online

Status: Mamma till två små änglar!

Inläggav Strumpan 05 jan 2011, 01:29

Du har fått bra råd ovan redan men jag ville bara säga att jag förstår dig! Josefine är en riktig kräkunge och det har varit skitjobbigt verkligen! Då är det som du säger absolut inga överskottskräkningar utan kaskader och hela maginnehållet som kommer.

Hur är Aiyana när hon sover? Vaknar hon och verkar ha ont i magen? Spänner sig i båge och sen spyr? Isåfall kan det vara så att hon får sura uppstötningar. För Josefine har det hjälpt lite att sova med huvudändan på sängen upphöjd ganska rejält.

Som de flesta har skrivit redan så bör du prata med BVC om saken så kan dom hålla lite extra koll på henne och hjälpa dig snabbt om ni skulle behöva det. Om det påverkar hennes vikt så finns det mediciner som man kan ge, gaviscon bl a, men det vill man ju helst slippa.

Josefines kräkningar har äntligen börjat minska. Det blir oftast bättre när dom blir äldre och börjar äta fast föda lite mer.
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav Emilie86 05 jan 2011, 01:38

Våra bebisar kräks en hel del.isak brukar kräkas kaskader.Vi brukar ta 3-4 pauser när de äter men ibland blir det så ändå.Blir ju några klädbyten per dag.

oftast vill de ha mer mat efter de har kräks upp så mycket.
Användarvisningsbild
Emilie86
Alltid online

Status: Mamma till tvillingpojkar

Inläggav Minimix 11 jan 2011, 11:43

Tack tjejer, ska testa med lite pauser.... tror det är både att det kommer för fort och att hon äter för mkt :D Men man blir ju orolig som bara den... :wink:
Användarvisningsbild
Minimix
Alltid online

BF: 101121
Bor: Stockholm
Status: Snart är det kalas :-D

Nästa

< Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm