Teresa Hellgren

Hej Soha! Koffein finns det i choklad, men främst i mörk choklad....

Kostrådgivare

Min sexmånaders-bebis har sömnproblem...

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Min sexmånaders-bebis har sömnproblem...

Inläggav Gwen86 19 jun 2011, 20:41

Hej! Det är så att min sexmånadersbebis har jättesvårt att somna på kvällarna! Jag brukar dämpa ljuset och lägga på lite lugn musik samt varva ned genom att läsa en bok eller dylikt ca en timme innan jag försöker få henne att sova - men det är ändå jättesvårt att få henne att sova! Till slut går det ju, men med mycket möda. Ikväll exempelvis började jag med att natta henne klockan sju - och inte förrän nyss, klockan halv tio somnade hon in. Det känns som om hon har så mycket energi - för ändå går hon upp kl sex på morgon och sover inte alls mycket under dagen, under högst två gånger och en halvtimme vardera ggrna. Dessutom sover hon jätteoroligt under natten för det mesta och vaknar minst en gång.

Det är delvis mitt fel eftersom jag "gungat" henne till sömns ända sedan hon föddes och hon tar inte napp heller så hon somnar oftast med tutten i munnen. Jag har försökt lägga henne i sängen och väntat på att hon ska somna, men hon ligger bara där och leker för sig själva - även fast ljuset är släckt.

Nu har jag ingen aning om hur jag ska göra. Det känns som om vi är fast i en ond cirkel... någon som har några bra tips eller har varit/är i en liknande situation får gärna dela med sig.
Gwen86
Stammis

Status: Äntligen mamma!

Re: Min sexmånaders-bebis har sömnproblem...

Inläggav L8i 19 jun 2011, 21:28

Julian är också strax över 6 månader och vill helst aldrig sova. Det är skrik och gnäll o protest in i det sista. Sedan han var en månad har vi gjort på samma sätt varje kväll och det fungerade fram till ungefär när han var 4,5 månader, efter det var det tvärstopp. Grejen är att han har alltid halvsomnat när han äter sista målet och efter det har man kunnat lyfta över honom till hans säng, men nu vaknar han på riktigt o är jätteledsen. Oftast får vi vagga honom i vagnen till han somnat o sen lyfta över, eller så får jag vagga honom i famnen och ligga med honom o klappa honom till jag är 100 på att han sover. Skit trist då det också kan ta flera timmar ibland, spelar ingen roll om vi börjar tidigt eller sent.

Det jag tänkte på är att om er dotter är glad och ligger och leker, varför låter ni inte henne göra det o ser om hon somnar självmant efter en timme eller så?
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

BF: 120602
Status: Gravid med nr 2 :)

Inläggav Gwen86 19 jun 2011, 22:26

Jag har försökt göra så, men tyvärr så blir det oftast så att efter ett tag så blir leken och skrattet till gråt. Jag funderar dock på om man inte borde fortsätta på denna metod ändå, att låta henne ligga kvar i sängen, hur svårt det än är. Man blir ju så nojjig när de blir jätteledsna bara - men samtidigt inser jag ju att det inte kan fortsätta såhär. Hon måste lära sig att somna på egen hand och komma till ro själv.
Gwen86
Stammis

Inläggav HelloKitty 20 jun 2011, 06:24

För de första är hon trött
När du börjar lägga henne? Annars kanske du behöver justera lite sovtider dagtid. Sen så hjälps de ofta väldigt mycket med bad innan läggning lite varmare än 37 de vet man ju själv när man badar varmt man blir dåsig. Sen lägg ner henne i sängen sp länge hon är nöjd gör ingenting blir hon ledsen ta upp trösta men lägg sedan ner igen tillslut lär dom ju sig komma till ro. Sen brukar "tyvärr"'napp
Vara till väldigt stor hjälp.. Både för o sova bra o för o somna in utan tutte osv. Min äldsta son fick jag "lära" använda napp när han va 7-8 mån o de gick de jätte bra o somna själv utan tutten.. Testa olika nappar den hon verkar gilla bäst av dom (ofta samma märke sinnet har på nappflaskor om du har de) så stoppa in den direkt hon ätit välling exempelvis med välling uttryckt på nappen så brukar dom
Börja suga..
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav Miss_K 20 jun 2011, 09:58

Vi har haft liknande problem här hemma, känner igen det väldigt väl... min dotter fick man absolut inte ta upp, då kunde hon lätt hålla på en timma till med "velandet" vi jobbade mycket med att hon alltid skulle somna i sängen (även om det kunde bli lite skrik ett tag) och med rutinerna under hela dagen så att kroppen skulle ställa in sig på sömn vid vissa tider. Men det har varit bättre och värre i perioder. Däremot hade jag svårt att låta henne skrika själv, tyckte heller inte att det fungerade så bra. Utan vi var där och klappade, buffade och söng. Sedan när hon närmade sig tvåårsåldern så pratade vi mycket med henne och började träna på att somna själv och det fungerade faktiskt ganska bra. Däremot sov hon alltid ganska bra när hon väl hade somnat och kunde ganska tidigt somna om av sig själv. Jag vet inte alls om detta hjälpte dig men jag hoppas att ni hittar något som känns som det fungerar.
Ibland kan barn krångla i några månader och sedan blir det bättre, glöm inte det. :)
Lycka till!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav Danem 20 jun 2011, 11:00

Hur sover hon? Ligger hon i egen säng?
Du kanske går och lägger henne för tidigt och hon inte är trött än?
Hon är bara sex månader och ska absolut inte tränas till att somna själv genom att ligga och skrika, varför kan hon inte fortsätta somna i famnen?

Här hemma så läggs dottern när vi lägger oss så innan dess är hon med oss, både sovande och vaken. När vi lägger oss så ammar jag och ibland somnar hon helt i min famn och ibland halvsover hon bara innan jag lägger ner henne.
Hon sover i våran säng eftersom hon behöver mycket närhet och skulle aldrig sova om hon sov själv.
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Skoogstrollet 22 jun 2011, 20:59

Det jag funderar på är varför man måste ha så bråttom med att låta dem somna själva om det fungerar bättre på annat sätt? Visst det är smidigt om det funkar, men om det istället ger timslånga läggningar så varför bråka? Tids nog ändrar det sig, inte lär du behöva vagga din tonåring ... Dessutom märker jag på min dotter att hon blivit tyig och blir ledsen om jag försvinner ur rummet, så det kan ju skapa extra otrygghet vid insomnandet. Därför tror jag inte de blir bortskämda om de får somna i famnen, tids nog kommer det räcka med att sitta bredvid.

Med Ronja börjar vi göra kväll runt sju med gröt och sedan väntar vi en halvtimma innan vi tar på pyjamasen så spyr hon förhoppningsvis inte ner den det första hon gör. Sedan märker jag när hon blir trött, antingen tystnar hon, stillnar i aktivitet och börjar gnugga sig i ögonen eller också blir hon tjurig för att hon är hungrig och trött. Då brukar jag passa på att amma henne. Ibland somnar hon efter maten och ibland behöver hon en vända till. Vissa gånger blir hon väldigt skrikig, vilket jag tolkar som övertrött och då får jag vagga henne till sömns. Som regel halvsover eller sover hon när jag lägger ner henne. I extrema fall har jag gått ut och sövt henne i vagnen.

I perioder av sömnstrul har jag fört bok någon vecka över sömnen, oftast sover de mer än vad man tror. Senaste veckan har hon börjat sova pass på 1-2 timmar, ibland 30 minuter, men uppåt totalt 2,5-3 timmar på dagen och uppåt 10 timmar på natten med amningar borträknade. En fördel är ju om man kan söva om dem när de vaknar efter en halvtimma, ibland fungerar det och ibland inte.

Ha tålamod och lycka till!
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 101231
Status: Mamma till Ronja f 101227

Inläggav Gwen86 24 jun 2011, 20:34

Hej! Hon brukar vara jättetrött när jag lägger henne, hon gnuggar sig i ögonen och gnäller osv. Det är därför jag känner att det är dags för henne att sova. problemet är ju att hon går upp sex varje morgon oavsett hur lite hon sovit och blir hon övertrött, blir klockan mer än tio så somnar hon inte förrän vid två-tre på natten trots att hon är jättetrött!

Nu har jag iaf bestämt mig för att försöka lägga henne och försöka få henne att somna sj. Jag tittar in var femte minut och tröstar men går sedan ut igen när hon lugnat sig lite.

Får hoppas att det funkar. Svårt är det iaf. Hatar när hon gråter så hjärtskärande :(
Gwen86
Stammis

Inläggav Gwen86 24 jun 2011, 20:41

BTW ja hon ligger i egen säng.
Gwen86
Stammis

Inläggav Skoogstrollet 25 jun 2011, 20:52

Har du sett något mönster i när hon börjar bli jättetrött så du kanske kan förekomma henne lite tidigare? Sover hon i sängen eller vagnen på dagen? Sover hon i vagnen kanske du lättare kan söva om henne så hon sover en längre stund. När sover hon sista gången innan natten?

Ja, det är inte lätt med sömnen för de små liven, här har nog en ny tand strulat till de två senaste nätterna fullständigt, så jag hoppas på mer sömn i natt.
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 101231
Status: Mamma till Ronja f 101227

Nästa

< Återgå till Barn 0-2 år

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm