Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

Mina ben somnar!

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Mina ben somnar!

Inläggav tjillevippen 28 maj 2011, 11:27

Har ett problem, som har blivit mycket värre sen jag blev gravid. Innan har jag bara råkat ut för det nån enstaka gång, men nu är det mer eller mindre varje natt.
Jag vaknar på nätterna av att benen sover (oftast bara ett åt taget), och det är sååå obehagligt! Gör så ont att försöka vicka på tårna så att benet "vaknar" igen. Nån gång har även armen somnat. Vad kan detta bero på? Är det någon nerv som hamnar i kläm? Eller kan det höra ihop med att jag har fått ont i svanken och höfterna (BM tror att det kanske rör sig om tidiga foglossningar). Jag är ju inte jättelångt gången (v.16+1) så jag har ju inte ökat så mycket i vikt och känner mig inte svullen av vätska heller.
Nån mer som har samma problem?
tjillevippen
Alltid online

Re: Mina ben somnar!

Inläggav charizard 28 maj 2011, 16:54

Hej hej jag har samma problem fast med min höger arm.

Kvittar hur jag ligger så somnar den. fast bara när jag ligger ner. Jag har bara gått 11+3 och har inte gått upp något. fast är lite svullen och vuxit över 10 cm runt magen.

Funderar över om något kan trycka på någån nerv eller någonting :O

Obehagligt är det iaf :(
charizard
Stammis

BF: 111213

Inläggav isaa 05 jun 2011, 16:02

Oj börjat så tidigt!!? Jag ä i v 27+5 och innan jag gjorde något åt saken vaknade jag med otrolig smärta i åda händer o armar pga att de somnade och svullnade under natten... Skakade dem o hade mig , satt upp o sov nån gång med armarna som en drottning på en tron men de gick inte i längden. Nu har jag köpt handledsskydd på Apoteket. 165 kr... De gör att man inte kniper igen händerna o på så sätt hindrar dem att svullna.. Har inte vaknat av de en enda ång efter köpet!!!! Lite känns det dock på morgonen men nu får man sova ivf, förutom toalettbeökrn ;) prova!!!
isaa
Nykomling

Inläggav Nelia 05 jun 2011, 16:59

Sover du mycket på rygg? När livmodern börjar bli större och man ligger på rygg så trycker den gärna mot pulsådern och stoppar blodflödet, vilket resulterar i att benen somnar. Det händer mig jätteofta och började omkring vecka 14-15. Tror inte det är någon fara med det men det är väldigt obehagligt. Händer inte alls lika ofta längre eftersom jag automatiskt lägger mig på sidan nu iom att magen har börjat bli tyngre. :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav tjillevippen 09 jun 2011, 11:01

Nelia: Nee, jag sover inte på rygg. Har sedan någon vecka börjat känna av världens obehag när jag ligger på rygg(börjar pulsera i hela kroppen), så jag ligger på sidan. Men vet inte om jag ligger på benen och armarna på fel sätt så blodet inte kommer fram som det ska, eller som charizard skrev att det kanske trycker på någon nerv.. Obehagligt som tusan är det i alla fall!

isaa: Kanske helt enkelt får ta och prova nåt sånt där. Skulle också behöva något kylande till fötterna- de svullnar upp helt brutalt på kvällarna! Får ta och ringa BM och se om hon har några tips också!
tjillevippen
Alltid online

Inläggav zettan 11 jun 2011, 17:15

jag har problem me att mina skinkor somnar
zettan
Stammis

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm