Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Minifom eller semper magdroppar???

Kolik och barnsjukdomar, få stöd och prata av dig om den jobbiga koliken och träffa andra i samma situation.

Minifom eller semper magdroppar???

Inläggav benicio 27 apr 2010, 08:57

Undrar om de är någon som provat dom båda och vilken av dom som ni har föredragit. Har testa minifom nu men funkar semper bra så känns de som att jag byter pga att man slipper ge droppar innan varje måltid..
Bild Bild
Användarvisningsbild
benicio
Alltid online

BF: 100503
Bor: sthlm

Re: Minifom eller semper magdroppar???

Inläggav Stina 27 apr 2010, 10:05

Jag har bara testat minifom som fungerade bra. Det som är bra med semper är att man bara behöver ta dem en gång om dagen, det blir lite mindre stressigt så tror jag.

Hur fungerar amningen? Har du provat amma i upprätt ställning?
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav gemini88 27 apr 2010, 10:09

Vi använde båda, men vet inte om nån av dem hjälpte.

Kanske, kanske att Minifom gav bättre effekt - det var i alla fall dom vi använde när magontet började gå över efter ca 1½ månad. (det gav iaf effekt på att han bajsade mer, "gled" liksom ut lättare hihi...)
Men tyvärr verkar det ju som att nästan alla bebisar "måste" gå igenom en sån där fas med magknip och gaser... de stackars liven.
TRASSLET - a loveable little mess http://trasslet.se
Användarvisningsbild
gemini88
Nykomling

Inläggav Ida86an 27 apr 2010, 10:19

Jag har bara testat sempers och tycker det verkar mycket smidigare eftersom man bara ger dom 1 gång
Ida86an
Alltid online

Inläggav benicio 27 apr 2010, 12:56

Nu har jag varit och handlat sempers ska prova. Fick tips på vimedbarn att testa båda. Så om nu inte semper ger någon bra verkan ska jag testa med båda..

Jag ammar endast liggande på natten.. Är de inte bra för dom små???

Jag har bar sen tidigare men han amma aldrig så är nybörjare på de :D
Bild Bild
Användarvisningsbild
benicio
Alltid online

BF: 100503
Bor: sthlm

Inläggav Ida86an 27 apr 2010, 13:17

Det har jag oxå hört att man kan använda båda, hoppas det blir bättre för dig :)
Ida86an
Alltid online

Inläggav stajners 31 maj 2010, 11:47

Minifom och Sempers magdroppar är helt olika saker så det beror ju helt och hållet vad problemet är.

Sempers magdroppar innehåller aktiv bakteriekultur och nyfödda bebisar har outvecklat mag -och tarmsystem fram tills de är 4-5 månader så det kan va bra att ge detta för att hjälpa till med den biten.

Minifom hjälper till att separera luftbubblor och gör att de lättare kommer ut och då har de lättare att fisa och bajsa och slipper förhoppningsvis magont.
Jag köpte en liten flaska som jag hade framme jämt så jag inte skulle glömma ge och sen hade jag en stor flaska i kylen som jag fyllde på den lilla med. De får ju stå i rumstemperatur upp till en månad.

Men det är ju svårt att veta vad felet är. Kan ju lika gärna vara ngt man äter själv så det får man ju tänka på med.

Vi fick ge båda dessa droppar och Minifom hjälpte först när vi gav 30 droppar men det var inte helt bra ändå.
Dottern behövde bajsa varje dag annars blev hon hysterisk. Så hade hon inte bajsat av sej självt fick jag hjälpa till med febertermometern och då kom det oftast och hon blev nöjd. Tror det blev en ond cirkel, att hon förknippade smärta till att bajsa och att hon knep istället. När hon var lite mer än 5 månader gav vi messmör och det hjälpte oftast.
Bra blev det först när hon var runt 11 månader och började äta fullkornsvälling. Så nu är det inte ofta hon har ont i magen tack och lov!! Har hon inte bajsat brukar jag ge lite russin och det sätter fart på magen.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav parmas 14 jul 2010, 13:01

Hej,
Vår flicka har också väldigt svår kolik. Vi har också testat det mesta. Till slut fick vi tips om droppar från Tyskland så vi fixade så att en bekant tog med sig några flaskor Sab Simplex som dropparna heter från Tyskland. När vi fick dropparna så slutade vi ge minifom och gav Sab Simplex istället, Skrikandet upphörde efter en dag. Men då det aktiva ämnet är det samma i minifom och Sab Simplex blev jag lite misstänksam på att det kanske var något annat som gjorde att flickan blev bättre. Så för att testa effekten så efter 1 vecka med Sab Simplex (utan skrik) gick vi tillbaka till minifom och skrikandet började igen. Så jag blev i allafall överbevisad att Sab Simplex fungerar. Hoppas att det här tipset kan hjälpa någon.
mvh P
parmas
Nykomling

Inläggav Sandi89 28 jul 2010, 15:59

Jag har BARA gott att säga om Semper. Sen så har vi även Windi pysventiler och dom är kanon, morgon och kväll (kväll om hon är kinig och hård i magen!). Har förresten en bunt till salu då vi fick fel leverans och fick ett paket som skulle till butik, men vi fick sälja/behålla dom ;)
BildBild
Sandi89
Alltid online

< Återgå till Kolik & barnsjukdomar

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm