Maria Wigbrant

Hej! Innebandy är en av de aktiviteter vi inte rekommenderar un...

Träningsrådgivare

Minskad aptit

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Minskad aptit

Inläggav MariaKlaesson 21 jul 2011, 14:12

Hej!

Jag är gravid i vecka 15 nu och mådde illa fram till ca vecka 12. Under den perioden då jag mådde som mest illa åt jag knappt något eftersom ingenting dög osv. Men efter vecka 12 började jag kunna äta igen fram tills den senaste veckan.

Jag är konstant törstig känns det som och jag nästan dricker mig mätt på vatten, saft, mjölk och dylikt och äter knappt något. Jag äter lite men inte lika mycket som det känns som om att jag borde äta. Jag är därför paranoid och ängslig över att bebisen i magen inte får i sig lika mycket som den borde. Eller är det bara jag som nojjar över sådant?

Är det någon annan som känner igen sig i detta?
Användarvisningsbild
MariaKlaesson
Nykomling

BF: 120118
Bor: Garphyttan
Status: Gravid och sambo

Re: Minskad aptit

Inläggav Strumpan 21 jul 2011, 15:13

Jag kan nog lugna dig lite med att bebisen nästan alltid får det den behöver, det är den som får näringen i första hand. Du kan däremot få det jobbigt om du inte får i dig nog med energi.
Man behöver inte äta så himla mycket mer än annars, försök att få i dig någon extra macka eller något mellanmål bara, så blir det bra.

(Nu förutsätter jag att du äter lite men ändå hyfsat normalt, att du inte svälter dig)
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav MariaKlaesson 21 jul 2011, 16:01

Strumpan skrev:Jag kan nog lugna dig lite med att bebisen nästan alltid får det den behöver, det är den som får näringen i första hand. Du kan däremot få det jobbigt om du inte får i dig nog med energi.
Man behöver inte äta så himla mycket mer än annars, försök att få i dig någon extra macka eller något mellanmål bara, så blir det bra.

(Nu förutsätter jag att du äter lite men ändå hyfsat normalt, att du inte svälter dig)

Okej, tack för svar!
Vad skönt att veta. Nä, svälter gör jag då inte, jag mer eller mindre äter väldigt små portioner som i slutändan blir som en stor portion under en hel dag.
Användarvisningsbild
MariaKlaesson
Nykomling

Inläggav Strumpan 21 jul 2011, 23:29

Skönt att höra :) .

Ta upp det här med din barnmorska om du vill! Hon har säkert bra råd att komma med. På inskrivningen brukar man ibland få ett slags schema över hur mycket man bör få i sig när man är gravid. Du fick inget sånt? Jag vet att jag fick fylla i ett papper över mina matvanor när jag var gravid första gången men det är nog lite olika på varje mvc.

Det finns även bra kosttillskott, som man bl a kan köpa på apoteket, som är anpassade för gravida. Dom innehåller oftast bra med folsyra och järn. Nu ersätter det ju inte riktig mat såklart men om du inte får in dig så mycket så kan dom vara ett bra komplement.
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav lääängtar 22 jul 2011, 10:04

Med sonen åt jag nästan ingenting första halvan av graviditeten och gick bara ner i vikt fram tills vecka 15. Ut kom en frisk bebis på över 4kg sen:p Nu har jag likadant att jag inte får i mig nästan någon mat alls. Är i vecka 11+0 och vikten går neråt men det är inte farligt:) Bebisen är så liten och den tar vad den behöver. Det är man själv som lider av det.
Bild

En son född Juni-10
http://junimamma.blogspot.com - 20 år, fru, mamma och gravid<3
lääängtar
Alltid online

BF: 100212
Status: Gift, gravid med barn #2 och överlycklig!

Inläggav MariaKlaesson 22 jul 2011, 10:44

Strumpan skrev:Skönt att höra :) .

Ta upp det här med din barnmorska om du vill! Hon har säkert bra råd att komma med. På inskrivningen brukar man ibland få ett slags schema över hur mycket man bör få i sig när man är gravid. Du fick inget sånt? Jag vet att jag fick fylla i ett papper över mina matvanor när jag var gravid första gången men det är nog lite olika på varje mvc.

Det finns även bra kosttillskott, som man bl a kan köpa på apoteket, som är anpassade för gravida. Dom innehåller oftast bra med folsyra och järn. Nu ersätter det ju inte riktig mat såklart men om du inte får in dig så mycket så kan dom vara ett bra komplement.

Nej jag fick ingen sådan av min barnmorska :/ Det var mycket som hon inte informerade mig om märkte jag i efterhand så jag ska få en ny barnmorska efter v. 18 som förhoppningsvis är bättre och kan informera lite bättre om allt :D

Okej, det kan vara bra att ha i åtanke, tack för svar!
Användarvisningsbild
MariaKlaesson
Nykomling

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm