Missfall igen?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Missfall igen?

Inläggav Sandra_k 27 nov 2010, 22:34

Hej!

Jag fick missfall i v. 11 i januari 2010. Vi har (känslomässigt och praktiskt) inte varit redo att försöka igen förrän nu.
På andra försöket har vi nu plussat idag (27 november)!!
Självklart är jag jätteglad över det men samtidigt kan jag inte riktigt glädjas helt åt det eftersom jag nästan förväntar mig att det ska gå åt helvete igen... Hur vanligt är det egentligen att få missfall 2 ggr i rad?

Ska man tänka att allt kommer att gå vägen och vara glad, berätta för vänner osv. Eller ska man gå runt och vara orolig i 8 veckor till?

All denna väntan gör mig galen...
Sandra_k
Stammis

BF: 110801
Status: Gravid

Re: Missfall igen?

Inläggav soffilina 27 nov 2010, 22:38

jag vet hur svårt det är MEN jag tycker man ska försöka njuta sålänge man faktiskt inte har ett mf! sålänge allt är bra så är det ju just det, bra :)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav annasara 28 nov 2010, 10:59

På denna sida (http://se.babycenter.com/pregnancy/grie ... scarriage/) står det att det är större risk att få missfall om man tidigare haft det, men jag tycker att du ska försöka njuta (även om det är svårt!) och jag vet måånga som fått missfall och blir gravida utan att få det igen. Håller tummarna för dig :)
BildBild

BildBild

annasara.net - följ min blogg!
annaform.se - grafisk design, innehar F-skattsedel
Användarvisningsbild
annasara
Alltid online

Bor: Sundsvall
Status: Tvåbarnsmamma

Inläggav 08nin 29 nov 2010, 10:57

Uh, jobbig sits. Det är ju inget man vet innan. Tyvärr så tror jag att det är nästan lika vanligt att det kan bli ett till som att det inte blir. Jag talar av egen erfarenhet. Men som de andra skriver. Även om oron finns där så försök att njut av ni har lyckats bli gravida än en gång. För denna gången kan det gå hela vägen.

Jag tycker att du ska be om ett tidigt vul. Har man sett ett litet pickande hjärta i v 6 så är risken 3-4% sen i v 9 ungefär så är missfallsrisken nere på 1 - 1,5%. Och den risken har man med sig hela vägen. Tror min läkare sa nåt om att det är i veckorna 6 och 8 som det händer saker som gör att det bär eller brister. Man är ju tyvärr aldrig garanterad.

Som sagt försök att njut. Även om det känns skittufftt. Ett stort lycka till!
Bild

MA 4 dec - 08 v 12
MF 23 nov - 09 v 8+0
Användarvisningsbild
08nin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav Dimmasimma 29 nov 2010, 11:06

Otaliga läkare har upprepade gånger talat om för mig att risken blir varken större eller mindre om man haft mf tidigare. Jag var LIVRÄDD enda fram till v 20 ungefär.. Oron påverkade mig ngt enormt. Jag visste hela tiden att jag inte kunde påverka ngt, men ändå ältar man.. Saken blev inte lättare av att jag under hela grav haft småblödningar hit och dit men blod behöver inte vara lika med missfall.. De kommer gå bra ska du se.
MA 10/2 2010 (V11)

älskade Lova född 110127
Dimmasimma
Alltid online

Status: Mamma till världens finaste ..

Inläggav stajners 29 nov 2010, 15:07

Även till mej sa de att man INTE har en ökad risk om man haft ett sedan innan. De sa att ett missfall är inget missfall så jag tycker att du ska försöka glädjas även fast det är svårt. Sen kan ni ju berätta för de ni vill. Vi sa bara till några att vi skulle ha barn igen men nu när jag fick MA så fick alla reda på det eftersom jag låg på sjukhus pga detta och då hjälpte våra vänner oss att flytta just den helgen. Blev sjukskriven 3 v med så alla på jobbet fick också veta det och jag tycker det är skönt att alla vet så man kan prata om det. Känns som det är ett förbjudet ämne att prata om, men alla är vi olika. Grattis till plusset!
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav förstagångare 29 nov 2010, 18:55

Också till mig har flera läkare och barmorskor sagt att risken INTE stiger för ett nytt missfall fast man har haft ett.
Bild
Bild

MA 7+5 (maj 2010)
MA vecka 7 (mars 2013)
förstagångare
Alltid online

Status: Stolt mamma till finaste Elsa

Inläggav emel 30 nov 2010, 18:46

Hej!
Jag fick ett ma i vecka 12 feb -08 och senare blev jag gravid och då gick det vägen och fick en son i mars -09 men jag förstår precis hur du känner! Jag var jätteorolig för missfall igen och trodde inte alls att det skulle gå vägen.. inte förrän fram i vecka 18 började jag känna mig mer lugn när jag kunde känna honom sparka där inne.. Vi valde att vänta med att berätta om gravideteten så länge det gick förutom för de allra närmsta eftersom det gick som det gick första gången, men det känner man ju själv hur man vill göra.. Med detta ville jag bara berätta att det kan gå jättebra också men som sagt det är svårt att koppla bort oron.. Jag är nu gravid igen, plussade också den 27 november och känner att den där oron är tillbaka, jag har liksom ställt in hjärnan på att det nog inte går vägen för att inte bli för besviken om det skulle bli missfall än en gång.. men jag hoppas hoppas verkligen! Så lycka till och hoppas att ororstiden går fort så att vi får känna våra små röra sig därinne för då känner man sig mycket lugnare!!
emel
Stammis

Inläggav Sandra_k 30 nov 2010, 22:33

Tack för alla svar! :)

Jag har bestämt mig för att vara positiv och vara glad så länge det går! Ledsen kommer jag ju bli ändå (om något nu skulle gå fel), så det är lika bra att passa på att njuta.

Det som gör det lite svårt är att jag verkligen inte känner mig gravid.
Men jag är ju bara i v. 5...
Ska försöka få ett tidigt VUL så man kanske får någon bekräftelse som kan lugna.

Hoppas hoppas!
Sandra_k
Stammis

BF: 110801
Status: Gravid

Inläggav Mullew 30 nov 2010, 23:25

Även jag har fått höra att chansen att få missfall är lika stor/liten varje gång, runt 20%. Så du behöver inte bli stressad över att den ska vara större i alla fall =)
Lycka till! :)
Bild

Bild

Luna 130226- så efterlängtad, så oerhört älskad <3
3 MF & 2 MA 2009-2011
Mullew
Alltid online

BF: 140417

< Återgå till Gravid forum

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm