-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
"Mitt val Kvinna" eller endast Folsyra och järn
10 inlägg • Sida 1 av 1
"Mitt val Kvinna" eller endast Folsyra och järnHej!
Jag är gravid i vecka 6 och ända sedan en tid innan jag blev gravid har jag ätit två tabletter per dag (enligt instruktion på förpackningen) av "Mitt val Kvinna" som jag köpt på Apoteket. Ska jag fortsätta äta detta kosttilskott eller skall jag köpa Folsyra och Järn-tabletter och äta endast detta tillskott? "Mitt val Kvinna" innehåller en massa annt också... KRAM
Re: "Mitt val Kvinna" eller endast Folsyra och järn
Hej! Du kan fortsätta med Mitt Val om du vill. Den tabletten innehåller ju också järn och folsyra. Hör bara av dig om du har fler frågor angående detta eller någonting annat!
Re: "Mitt val Kvinna" eller endast Folsyra och järnHej igen!
Ok, så bra! Ska jag fortsätta ta två tabletter per dag eller ska jag nöja mig med en tablett. På förpackningen står det att man ska ta 1 - 2 tabletter per dag... Tänkte att det kanske inte är så bra med för hög dos...? KRAM
Hej och förlåt lite sent svar! Du kan ta två tabletter, det blir inte för hög dos av vitaminer/mineraler. På Mitt Val's hemsida står det såhär om deras Mitt Val Kvinna under graviditeten med fokus på A-vitamin: "Jag är gravid och äter allsidig kost. Får jag i mig för mycket A-vitamin? I MittVal Kvinna har vi valt att tillsätta 600 mikrogram A-vitamin (2 tabletter) vilket är lägre än det rekommenderade dagliga intaget som är på 800 mikrogram (1200 mikrogram för ammande). Anledningen till att vi valt en något lägre dos än RDI är att vi vill skapa en ytterligare säkerhetsmarginal för dig som är gravid. Samtidigt är A-vitamin en mycket viktig vitamin, speciellt under graviditeten, så att undvika A-vitamin är inte att rekommendera." Om det skulle funnits några andra anledningar till att inte ta två tabletter Mitt Val Kvinna skulle det säkert ha stått där i den texten. Däremot tycker jag att de innehåller onödigt mycket E-vitamin, men det finns inga studier enligt min vetskap som visar på att det är direkt skadligt. Men det finns inga ordentliga studier heller (återigen enligt min vetskap) som visar på att det skulle vara bra heller och därför tycker jag att det är lite onödigt.
Re: "Mitt val Kvinna" eller endast Folsyra och järnHej!
Jag hoppar in med en liknande fråga.... Innan jag visste att jag var gravid tog jag Mitt val kvinna, men efter att jag fick veta har jag i stället tagit Femibion 800. Nu är det inte alls så mycket vitaminer och mineraler i Femibion, så min fråga är: Kan jag ta både en tablett Mitt val kvinna och en tablett femibion 800 per dag? Eller blir det då för mycket av något?
Hej! Ja, när du tar femibion och dygnsdosen av mitt val kvinna (2 tabletter) blir det lite för mycket jod. Totalt får du då i dig 300 mcg och enligt livsmedelsverket ska man hålla sig under 250 mcg jod per dygn från kosttillskott. Men du kan också fråga en apotekare/läkare/din barnmorska om detta - kanske anser de att de där 50 mcg för mycket inte är någonting att oroa sig över. I de liknande frågor vi fått in ang femibion och mittval brukar vi säga att man istället för två tabletter mittval om dagen kan kombinera femibion med EN tablett mittval. Hör bara av dig om du undrar någonting mer ang detta eller någonting annat!
Re: "Mitt val Kvinna" eller endast Folsyra och järnHej!
Har precis plussat och har en fråga angående järn. Jag är lite nyfiken på man kan dricka Blutsaft och samtidigt äta Mittval Kvinna? Blir det för mycket järn? Vitaminerna äter jag regelbundet och har gjort sen över ett år tillbaka. Förra året fick jag ett missfall, och efter det konstaterades att jag hade en cysta på ena äggstocken so gjorde att min mens nästan försvann. Efter många om och men har den nu opererats bort. Eftersom det tog tid att bli gravid för oss både innan och efter missfallet så går jag regelbundet hos en akupunktör som ska hjälpa mig med blodcirkulationen i framförallt livmoder och äggstockar. Hon har rekommenderat mig att även dricka blutsaft för att boosta kroppen. Så därför undrar jag om det är okej att dricka det varje dag eller om det blir för mycket för kroppen?
Hej och stort grattis till plusset!!! Jag är ledsen att höra om ditt missfall och om allt du tvingades gå igenom efter det. Ang. Blutsaften: tar du den rekommenderade dygnsdosen MittVal Kvinna (två tabletter om dagen) och Blutsaft (20 ml per dag), så hamnar du på totalt 35 mg järn. Enligt min "Näringslära för högskolan" så har intag på över 30 mg järn per dag utöver järn från kosten associerats med ökad risk för järnöverskott, vilket kan vara skadligt. En lösning kunde vara att du bara tar en MittVal-kvinna per dag. Jag tänker också att du skulle kunna slå MaxMedica (tel 040-660 20 40) en signal och bolla frågan med dem. De har säkert fått liknande fråga förut. Jag läser i boken jag nämnde ovan att kroppens reglering av järn från kosten är mycket effektiv, men inte lika bra när det gäller järn från järntabletter. Kanske är det så att den typen av järn som finns i Blutsaft snarare liknar det järn vi får från kosten än den typ som finns i järntabletter och att det därför är ok. Som sagt, slå dem en signal och kolla! Lycka till och hör bara av dig om du tror jag kan hjälpa dig igen med detta eller någonting annat!
Hej igen! Jag har tänkt lite mer på det här och tänker att den där rekommendationen om att inte ta mer än 30 mg järn som tillskott ju inte kan vara relevant för gravida, hur tidigt i graviditeten man än är. På järntillskottet Duroferon står att man som gravid kan ta en tablett om dagen i förebyggande syfte. Och de tabletterna innehåller 100 mg järn per tablett. De 35 gram järn du kommer upp i skulle jag med andra ord inte kunna tänka mig ge några skadliga effekter.
Re: "Mitt val Kvinna" eller endast Folsyra och järnTack så mycket!
10 inlägg • Sida 1 av 1
|