Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

möglig ost

Har du frågor om kost? Fråga vår kostrådgivare Teresa i hennes frågespalt här på minbebis!

möglig ost

Inläggav Vittra1 21 jun 2009, 06:46

Hej!

Vi åt Wraps igår och hade på mycket riven ost från en hårdost (port salut) . När vi ätit och skulle ställa in osten märkte vi att den var möglig! Hur farligt är det? Osten smälte, men bubblade nog inte. Usch vad jag blev orolig. Är gravid i v.32.
Vittra1
Nykomling

Re: möglig ost

Inläggav TeresaHellgren 21 jun 2009, 09:58

Vittra1 skrev:Hej!

Vi åt Wraps igår och hade på mycket riven ost från en hårdost (port salut) . När vi ätit och skulle ställa in osten märkte vi att den var möglig! Hur farligt är det? Osten smälte, men bubblade nog inte. Usch vad jag blev orolig. Är gravid i v.32.

Hej!

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Om osten smälte är det stor chans att den kom upp i sådana temperaturer att de flesta bakterierna dog. Du åt dessutom säkert en bit av osten som var en bit ifrån den mögliga delen, annars skulle du känt det på smaken. Jag tror kort och gott att du absolut inte behöver oroa dig. OM nu osten olyckligt nog skulle ha innehållit listeriabakterier är risken ÄNDÅ mycket liten att du drabbas av en listeriainfektion. Din kropp klarar av en liten mängd sådana bakterier utan att varken du eller din bebis ska ta skada.

Hör bara av dig om du vill ha mer stöd i denna fråga!
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

< Återgå till Kostrådgivning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm