-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
morgonrutin för att förebygga illamående
8 inlägg • Sida 1 av 1
morgonrutin för att förebygga illamåendeHej
Jag skulle behöva tips på hur man bäst kommer upp på morgonen utan att börja må jätte illa och känna sig snurrig på en gång. Har haft riskakakor vid sängen, och haft nära till knäckebröd i köket. Men jag upplever att jag gjorde lite för många snabba rörelser från det att jag gick upp till att jag började äta frukost. Sedan hade jag jättesvårt att äta. Hur gör ni? /Jenny
Re: morgonrutin för att förebygga illamåendeHej!
Jag vet precis vad du menar. Har också fått tipset om att typ ha riskakor eller kex vid sängen,men jag kan inte ens få ner det.. Men jag har hittat mirakelkuren. Min mamma berättade om att hon brukade gnaga på ingefära när hon hade morgonillamående, det är nånting med syrorna som dämpar "kräkkänslorna" direkt. Som tur var finns det godare saker än rå ingefära nu. Jag köper kanderade ingefärsbitar, brukar finnas på hälsokostbutiker och säljs som naturgodis. Tar ett par bitar när det blir för jobbigt och vips försvinner det! Vet inte om det funkar på andra, men kanske kan vara värt att testa! Lycka till!
Jag var illamånde varje morgon mellan v 6-17.. nu är det bättre som tur är Men mitt tips är kex tex saltiner el digestivekex. Jag åt även frukt och det funkade för mig ett tag men jag var tvungen att gå upp o äta direkt annars kräktes jag.. Lycka till!
Re: morgonrutin för att förebygga illamåendejag åt på natten-- eller lättare sagt jag gick upp/vaknade vid 4 och gick upp och åt min 1a frukost.. typ rostad macka med tomat med ett stort glas mjölk eller en kopp tea. sen gick jag o la mig igen för att sedan vakna vid 7 och äta frukost nr 2 och torra skorpor o sånt var inte nog. utan jag åt gurka o tomat som jag saltade på,o meloner och annat vattningt. då var jag fitt for fight resten av dagen i stort sett
Jag har skrivit det i flera trådar men gör det igen. Jag gjorde som så att jag ställde klockan på lite mer än 2 timmar INNAN klockan egentligen skulle ringa. Då tog jag en Postafen (receptfri åksjuketablett på Apoteket) och åt ett halvt äpple som jag skivade i bitar. (Tyckte det var godare att äta så). Sen så somnade jag om två timmar för att låta tabletten verka, för det tar 1-2 timmar. Sen åt jag lite frukt igen efter att klockan ringt igen och gick upp. Ibland kunde jag äta frukost men oftast inte. Det var lättare att äta efter att ha varit igång ett tag. Men sen är det viktigt att ALDRIG bli hungrig och att drick mkt. Ha alltid frukt med dej. Jag hade ett skivat äpple och plommon med mej vart jag än gick. Sen är det superviktigt att ta en till Postafen-tablett EXAKT 12 timmar efter dagens första. Annars så hjälper det inte lika bra. Jag ställde klockan på samma tid varje dag, även fast jag var ledig, just för att det skulle bli 2 timmar innan jag skulle upp de tidigare dagarna och för att få det som en rutin. Man måste även äta tabletten i minst en vecka för att se om det hjälper. Jag åt dem från v 7 till v 16. Missade jag en gång så spydde jag. Man blir trött av dem men hellre det än att spy och må illa. Sov så ofta du kan, det hjälpte också tyckte jag. Hoppas det löser sej! Finns ju även receptbelagd medicin om man behöver det.
Re: morgonrutin för att förebygga illamåendePrecis som Stajners så använder jag mig av Postafen under de veckor jag mådde illa förra gången. Om de gjorde mig tröttare vet jag inte eftersom jag var supertrött hela tiden. Men jag har hört många som blir trött av dom, men va sjutton. Slipper man det värsta illamåendet så kan man ju ta det.
Re: morgonrutin för att förebygga illamåendeTack för alla svar, har köpt seaband på apoteket och tycker de fungerar riktigt bra mot illamåendet jag haft dagtid, men morgonillamåendet är kvar. Ska prova att köpa ingefära i någon form.
/Jenny
Re: morgonrutin för att förebygga illamåendeVa skönt att höra. Varför ha illamående när man kan slippa. Hoppas att det hjälper även i fortsättningen!
8 inlägg • Sida 1 av 1
|