Teresa Hellgren

Hej Soha! Koffein finns det i choklad, men främst i mörk choklad....

Kostrådgivare

Motion kan ge smidigare förlossning!

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Motion kan ge smidigare förlossning!

Inläggav wilmer 17 aug 2011, 10:29

Hej allesammans!

Detta är verkligen intressant läsning enligt mig! Jag har alltid tränat mycket och regelbundet och kommer fortsätta att göra det genom min graviditet! :D

Regelbunden träning under graviditeten har visat sig ha följande effekt på den vana motionären i samband med förlossningen:

* 30% ökning av okompliceradem spontana förlossningar
* 30% snabbare förlossning
* 35% minskning av behovet av smärtstillande medel
* 75% lägre risk för mamman att bli helt utmattad
* 50% lägre behov av att göra hål på fosterhinnorna
* 55% mindre risk att bli tvungen att klippa mellan vagina och anus
* 75% mindre risk för operativt ingrepp under förlossningen

Källa: James F Clapp III 2002, Exercising thoriugh your pregnancy.

Denna info står för övrigt i boken "Stark, glad och gravid" skriven av Maria Wigbrant och Jonas Lissjanis och boken kostar strax under 200 kr! Rekomenderar varmt boken till dig som vill träna genom din graviditet oavsett hur långt gången du är.

:D Wilmer
Bild Bild
Användarvisningsbild
wilmer
Stammis

BF: 120320
Bor: Stockholm
Status: Gift med en liten kärleksvilde i maggen

Re: Motion kan ge smidigare förlossning!

Inläggav Skatten 23 aug 2011, 17:29

Ja, det är intressant och stämmer säkert till stor del. Jag har själv varit aktiv under båda mina graviditeter och hade en bra förlossning sist och hoppas på det även denna gång. Till denna graviditeten köpte jag boken "Stark, glad, gravid" men ska jag vara ärlig så har jag faktiskt inte öppnat den många gånger... Jag har i princip kunnat hålla mig till min vanliga träning fram till v.35 med lite modifierade övningar samt övergått till lite lugnare träning nu de sista veckorna. Men det viktigast är att lyssna på kroppen för den ger de bästa signalerna till vad som är bra för en.

Lycka till med graviditeten och hoppas att du ska kunna hålla igång så länge som möjligt. Dessvärre drabbas många av foglossning och andra krämpor, men jag tror nog att om man är i bra form och inte bestämmer sig för att börja träna bara för att man blir gravid så kan man slippa mycket sådant.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

BF: 110830

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm