-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
****MOTION -Tips
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
****MOTION -TipsMotion
Om du redan utövar någon sport eller går på gymnastik kan du fortsätta med det. Men det får inte orsaka obehag att motionera, och du ska inte utsätta dig själv för onödig belastning. Det är varken bra för dig eller barnet om du mår dåligt av din motion. Längre fram i graviditeten måste du tänka på att du inte kan skydda ditt barn i vissa idrottsgrenar, till exempel bollsporter och ridning, eftersom du plötsligt kan ramla eller få ett slag. Styrketräning med vikter är inte heller bra, eftersom du inte ska lyfta för tungt för att undvika för tidig nedkomst. Man orkar mer om man är i form, det är därför en fördel att träna kroppen redan tidigt i graviditeten. Ju starkare du är, desto bättre kan dina muskler klara barnets viktökning. Du kan förebygga överbelastning av rygg och ben, och därmed undvika eller minska ryggont, benkramper och nedsänkning av fotvalven under graviditeten. ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Här följer några förslag till aktiviteter som kan vara bra för att komma i form inför förlossningen: Aerobics – Specialframtagna pass som fokuserar på bäckenbottenträning, hållning och lång avslappning. Utesluter hopp och hög musik som kan påverka barnet negativt. Vattengympa – Vattengympa är jättebra för gravida eftersom man blir viktlös i vattnet. De långsamma rörelserna lugnar dessutom fostret. Simning – Simning är både rogivande och en effektiv träningsmetod. Kom ihåg att ta det i din takt och anpassa träningen efter dina behov. Rekommenderad vattentemperatur är 18-25˚C. Dans – Ett roligt sätt att motionera och ett perfekt tillfälle att umgås med varandra. All dans fungerar bra, men tänk på att undvika hopp och häftiga rörelser. Styrketräning – Det går bra att fortsätta med styrketräning under graviditeten, fast med färre tyngder på maskinerna. Du ska inte bygga muskler, utan behålla de du redan har. Var försiktig med stretching, eftersom leder och ledband är mer elastiska under graviditeten. Yoga – En träningsform som innehåller kroppsövningar, andningsövningar och djupavslappning. Det hjälper dig att förbereda dig mentalt och känslomässigt inför förlossningen. Yoga fokuserar mycket på andningsteknik, något som du har stor användning för under själva förlossningen, både när du ska krysta och för att hantera smärta. Avslappning – Går bra att göra hemma. Lägg dig bekvämt med kuddar som stöd, andas djupt och känn hur musklerna slappnar av. Spänn sedan kroppen och slappna av igen. Lyssna gärna på lugn musik som hjälper dig att komma i stämning. Avslappning dig lugn och harmonisk, vilket barnet mår bra av precis som du. Du kan också ha användning av att kunna slappna av mellan värkarna när det är dags att föda. Massage – Ger närhet och smärtlindring. Men ta det lite försiktigare än vanligt och läs gärna böcker om massage för gravida innan, eller besök en utbildad massör. Kan även kombineras med ett varmt bad som ger skön avslappning och är en vila när kroppen blir stor och öm.
tänkte oxå på d...kan folk sova nu??hehe...fast jag ska nog lägga mig framför tvn o reta hunden samtidigt..ganska kul
Eftersom jag är en häst tjej måste jag bara lägga till att det är ok att rida när man är gravid. Så länge man inte känner obehag av det. Läkarna jag (och mina ridande vänner) pratat med säger att bebben ligger så pass skyddad i magen att det inte är någon fara. Fast man kanske inte ska försöka rida in en unghäst när man är gravid precis
Jag ska börja simma..fast på stora mötet med sjukgymnasten (en info för gravida) sa de att simning ej var helt perfekt bra,eftersom benen jobbar mycket ut o in, o bäckenet töjs mer pga det...men jag ska simma iaf...mer gör jag inte...blir andfådd redan nu av att bara glo på tv...nästan..jag promenerar med wowwen varje dag..bra motion bara d..rida skulle jag aldrig våga...ramlar man ner,vilket kan hända så väl erfaren som oerfaren, så kan en tragisk situation hände. Känner en tjej som varit med om en sån sak.
Ja det är inga problem med att rida under graviditeten som Reney, sa så ska man kanske inte rida unghästar..bättre med "gamla" trogna hästar som man kan lita på och känna sig säker med
Re: ****MOTION -TipsJag har ridit i 12 år och vill gärna försöka rida så länge jag kan, och som jag läste någon annan stans, hur ofta drattar man av hästen och landar på magen?
Det är ju rumpan som tar stöten i de flesta fall Sen har jag stalljour en gång i månaden, vilket innebär upp 07.00 och ge 30 hästar mat, dra runt en hö-vagn till alla hagar och morgonfodra, slänga på dem täcken och ut med dem i hagarna. 12.00 lunchfodra( vagnen igen ), och vid 16 in med dem alla, av med täckena, fodra, komma tillbaka vid 20 och fodra en sista gång. Sen ridning däremellan av en eller två hästar. Kanske jag borde dra ner tempot dessa dagar? Är nämnligen ensam. Har däremot hört att man får starka bäckenbottenmuskler vid ridning, och mamma skämtade till det och sa "du kanske inte får ut ungen då du får för tajta muskler". Kan det bli så?
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|