-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Multivitaminer etc
6 inlägg • Sida 1 av 1
Multivitaminer etcGick till barnmorskan igår och fick reda på att jag lider av järnbristanemi. Blev rekommenderad ett par järntabletter och tillsagd att inte dricka te/mjölk 2 timmar före och två timmar efter intag av tablett för då tar kroppen inte upp järnet lika bra eller alls. Men?! I multivitamin kvinna från apoteket är det extra järn OCH kalcium, vilket betyder att du inte får i dig järnet ifrån dom tabletterna vilket är en utav anledningarna till att man köpte dem?! Känner mig jättelurad, inte står det någonstans att man inte skall ta dem med mjölk eller te heller. Vad finns det mer för vitaminer som tar ut varandra?
![]() MA 8/1-12 (v17+2)
Re: Multivitaminer etcDu behöver mycket mer extra järn än det som finns i en multivitamintablett om du har brist. En multivitamintablett innehåller upp till 18 mg järn om den är specifikt riktad till kvinnor (män ska ej ha lika mycket). Järntabletter för järnbrist innehåller upp till 100mg järn/tablett.
Upptagningen av järn kan hämmas av kalcium men förbättras om det tas tillsammans med c-vitamin. (Men det är inte så att INGET järn tas upp bara för att du dricker det med mjölk, utan bara lite mindre än om du tagit det med vatten.) Jag har för mig att det är någon mer mineral/vitamin som är bra att kombinera alternativt undvika ihop - men jag kommer inte på vilken det skulle vara nu. Förhoppningsvis är det någon annan med bättre minne där ute.
Re: Multivitaminer etcMen, rekomenderade inte barnmorskan nåt speciellt märke du skulle köpa? Låter ju konstigt att du lider av järnbrist och ska äta multivitamin. Som ovanstående skriver så är det inte mycket i dom. Har alltid järnbrist då jag är gravid, och har alltid blivit rekomenderad niferex. Funkar skitbra, om det inte vore pga att jag blir alldeles för hård i magen, så nu äter jag Hemofer Plus, med folsyra. Vet dock inte hur bra dom funkar på mig...Men ja, om te och mjölk har jag aldrig hört nåt. Är säker någon poäng i det, men om du äter en järntablett som niferex så är det så mycket järn i den att jag inte tror det ska ha någon större betydelse...
Re: Multivitaminer etcJag var kanske lite otydlig, jag blev rekomenderad en järntablett av BM (niferex) och hon sa att jag inte skall ta den med te/mjölk. MEN jag äter och har ätit Mitt Val kvinna ett tag och tycker att om man nu tar den borde jag 1. inte fått järnbrist och 2. varför är det kalcium i en tablett som ska ge kvinnan extra järn, när järnupptaget hämmas av kalcium. Det var så jag menade.
Om det finna fler vitaminer/mineraler som tar ut varandra så borde man ju inte slösa pengar på multivitaminer utan köpa bara de vitaminer man behöver och ta dem separat på olika tider underdagen. ![]() MA 8/1-12 (v17+2)
Re: Multivitaminer etcahh oki, nu hänger jag med
Jo det är sant, och hur ska man veta det...kan dom verkligen slå ut varann helt eller tar dom bara bort udden...Jag har faktiskt aldrig hört om nåt sånt, under nån av mina graviditeter men å andra sidan så kommer det ju nya rön hela tiden. Däremot tror jag att även om man ätit järn i form av multivitaminer eller annat så finns risken att man får järnbrist vid graviditet, bebben behöver så himla mycket av en...
Re: Multivitaminer etcBebis får ta hur mycket han/hon vill
Men jag blir så sur när man tror att man stoppar i sig en massa extra och betalar ganska mycket pengar för det dessutom och sen får man reda på sånt här. ![]() MA 8/1-12 (v17+2)
6 inlägg • Sida 1 av 1
|