Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Musik under förlossningen?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Musik under förlossningen?

Inläggav shoegal 16 okt 2007, 22:21

Hur har ni tänkt kring musik på förlossningen? I papperna från förlossningen står det att det finns cdspelare och att man kan ta med musik.

Jag undrar dock om man bryr sig om musik när man väl är på förlossningen? Vad säger ni som redan fött?
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Inläggav Skumpan 16 okt 2007, 23:13

Jag hade inte en tanke på musik när jag for in till bb, där fanns de ju en cd spelare med radio. hade ingen lust att ens lyssna på musik under tiden...men de är väl säkert olika..var så koncentrerad på att föda så jag sket i allt annat! :D jag var öppen 9 cm när vi väl kom till bb som jag skulle föda på så ja kände inte att de fanns tid heller..... :lol: men dagen efter på rummet så lyssnade vi på radio...så det är väl däremot efteråt man vill lyssna isf!
Bild[
Användarvisningsbild
Skumpan
Alltid online

Inläggav Ellas pappa 16 okt 2007, 23:20

Precis som du säger är det kanske inte så viktigt i utdrivningsskedet men efteråt kan det ju vara helt underbart att ligga tillsammans med bebisen och lyssna på älsklings skivan.

Vi hade lugna favoriter på och den ena låten efter den andra vart ju helt fantastiska :) Varje gång jag hör dom nu så ser jag fortfarande hur Ella låg där, nyfödd och helt ny i denna värld..

Så jag rekomenderar dig absolut att välja nån mysig skiva.

Ett par vänner till oss som är galna i musik hade med sig ett helt batteri :)
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Inläggav Lizzzie 17 okt 2007, 03:38

Vi hade inte tänkt på detta med musik men under krystvärkarna erbjöd bm oss att lyssna på radio. P3 var inställt och eftersom Oscar föddes mitt i natten på en lördag var det nåt önskeprogram och riktigt go' musik stundvis. Under själva utdrivningsskedet däremot var jag inte medveten om några ljud överhuvudtaget och inte bär han väl kom ut heller. Gick helt upp i det kladdiga lilla underverket jag precis fått på magen så allt annat runt omkring är väldigt diffust..
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Lizzzie
Alltid online

Inläggav grodan 17 okt 2007, 06:17

hade laddat med två ipods, till och med laddat den ena med avslappnings musik som jag använde under graven men de packade jag upp igen hemma. Däremot hade det varit guld på bb avdelningen om jag hade vågat stänga av hörseln och vilat lite.. men jag tittade bara på bebban.. :oops:
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav linda74 17 okt 2007, 08:15

Med Albin fick vi lyssna på radion. Den FL tog väldigt lång tid och stundtals var värkarna inte så intensiva. Särskilt efter att jag fått EDA och då var det riktigt mysigt att lyssna på radion. Hade blivit väldigt tyst annars. Och det var bra att ha något annat att tänka på. Jag minns att ett av radioprogrammen handlade om Carola, som någon månad tidigare hade fött sin Amadeus och hon berättade om sin FL.

FL med Elin gick väldigt snabbt. Vi kom in vid 22.30. Första undersökningen var klar 23.15. Se´n satt vi och tittade på TV och åt mackor. Det var John Travolta-kväll, så de hade visat Grease och vi tittade på Saturday night fever. Strax efter 24.00 ökade värkarna i styrka och jag fick bad och lustgas som smärtlindring, något annat hanns inte med. Elin är född 01.30. Hade ingen tanke på varken musik eller radio. Hade fullt upp med att kontrollera andingen!

Med Emma blev FL supersvår. Hade pinvärkar i över ett dygn (värkar som inte har någon som helst effekt, utan bara gör ont). Vid 8.30 på morgonen fick jag riktiga värkar som gjorde så in i h-e ont! Bara skrek vid varje värk. Hade ingen kontroll över andningen och fick fullständig panik. Emma här född vid 12.30-tiden. Eftersom jag var så panikslagen större delen av FL, så hade jag absolut inget intresse av varken musik eller radio.

Så vad bli slutsatsen... Ta med musik, så kan du lyssna ifall det drar ut på tiden och blir "långtråkigt".
BildBild
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
linda74
Alltid online

Inläggav Lizzzie 17 okt 2007, 08:59

Som tillägg till det jag skrev förut..

Jag hade väldigt långt värkarbete innan kryst värkarna satte fart och då lyssnade jag faktiskt på min ipod (kom på det nu när jag läste vad grodan skrev..). Fungerade faktiskt lite grann för att skingra tankarna innan de la ryggbedövningen...
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Lizzzie
Alltid online

Inläggav secretgirl 17 okt 2007, 09:03

fick lyssna på radio.. vissa gånger lade man märke till låtarna..det jag kommer ihåg, var när krystvärkarna hade börjat o jag var mitt i allt krystandet. kom låten rihanna med unfaithful.. efter den låten o några min senare var hon född.
Bild
-----------------------
Vicktoria- 2006
Emilia- 2008
Annica- 2009
Emil- 2011
Användarvisningsbild
secretgirl
Alltid online

Inläggav MissGanja 17 okt 2007, 09:06

Jag tog med mig ipoden :D Men eftersom jag blev igång satt och mina värkar började med 45-55sek mellanrum när de väl satte igång fanns det inte så mycket tid mer än till att pusta ut tills nästa jobbiga värk kom :wink:

Men hade jag haft ett "naturligt" värkarbete så vet jag inte. Under själva födseln pratade jag mest med BM och diskuterade olika saker, men också med sambon som filmade. Men visst hade man kunnat lyssna på musim istället, fast här i Malmö har de inga CDspelare! Man får typ vara glad att man får ett rum :roll:
BildBild
MissGanja
Alltid online

Inläggav Lizzzie 17 okt 2007, 09:25

MissGanja: Imponerande att du hade kraft att prata under själva födseln. Själv hade jag fullt upp med att typ överleva :oops: ..
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Lizzzie
Alltid online

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm