Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

När är det dags för nästa??

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

När är det dags för nästa??

Inläggav lillfinger 14 sep 2010, 09:37

Hej!!

Jag är nygammal på den här sidan, jag hängde här mer eller mindre jämt när jag var gravid med min son.

Men nu börjar bebispratet här hemma igen, o jag kunde inte låta bli att klicka mig in på minbebis igen :D

Min sambo kom hem igår och berättade att han vill ha en bebis till!! Självklart blev jag jätte glad. Men även lite förvirrad, hahha. Jag kan liksom inte bestämma mig NÄR jag tycker det är "lagom" med nästa.

Så nu hoppas jag på lite hjälp från er alla, med olika sätt att se på saken.

Jag passar även på att berätta lite om vår situation, så ni får lite mer kött på benen... 8)

Vår son är nu 15 månader gammal, o jag har verkligen älskat varje dag sen han jag fick reda på att han låg i min mage.
Vi har nyligen köpt radhus, men får inte flytta in förrän i februari. Våra bilar blev uppeldade (nån galning som tände eld på bilen jämte o det spred sig till våra) så nu lånar vi min pappas skruttiga bil i väntan på att allt skit ska reda ut sig med försäkringsbolagen. vilket känns som att det tar mkt tid o energi.
Vi har båda fast jobb, men jag trivs inte bra med mitt. Jag vill börja plugga, vet inte till vad än.
Jag vill gärna ha ett vår eller sommarbarn, för då behöver man inte krångla o oroa sig för alla kläder o tjafs som behövs på vinter. Både för den lillas skull o för bröstens o amningens skull.
Så ska det bakas så ska det bakas NU :roll:

Dels känns det som att vi har mkt som händer i våra liv nu, men sen funderar jag oxå mycket på väd gör skillnaden på ett år.
Vår son skulle antingen vara två år eller tre år när nästa barn kom.
O vilket är egentligen bäst!!!?

Två eller tre år mellan barnen??

Till saken hör oxå att min kära lilla gosse INTE ha velat sova bra på nätterna o det är först nu, sista månaden, som det faktiskt händer att han sover mer eller mindre hela natten (iaf fram till 06, sen går min sambo in o sover ihop med honom en timme till, jag är den morgontrötta av oss, hahah)
Så jag är såå rädd att jag ska få ett likadant barn till.

(just det, vi hade egentligen inte heller tänkt ha honom på dagis innan han blir två, o jag vill ju inte skola in honom precis när nästa barn kommer, för det känns inte snällt mot första. Som om den nya tar hans plats, eller så...)

Hoppas på att någon har nåt att säga om det, för just nu känner jag mig sååå förvirrad!!!

Hihi, nu när jag har suttit o skrivit upp "allt" som händer för tillfället i livet, så kändes det inte som så mycket. Men ändå bävar jag lite för att flytta mitt i graviditeten, trots att jag vet att många gör det =)

Oj, vad långt det blev.. Men jag hoppas verkligen att någon orkar läsa sig egenom det o ge mig lite tips, eller bara lite andra sätt att se på saken!!
Bild

Bild
lillfinger
Alltid online

BF: 120308

Re: När är det dags för nästa??

Inläggav Linda&James 14 sep 2010, 14:25

Hej =)

Jag kunde inte låta bli att läsa din tråd, jag tycker inte det är för tidigt att planera nästa bebis nu, min son blir 8 månader den 3e Oktober och vi ska försöka redan nu med hans syskon =) sen kanske jag väntar lite längre med vårat 3e barn som kommer vara det sista =) jag känner själv att jag vill ha någorlunda tätt mellan mina barn så dom har nytta av varandra sen när minstingen kan gå sen, dom kommer kunna leka på ganska lika plan och ha kul ihop =) men det är jag =) om du känner att det känns rätt så är det ju bara att köra på =)
Beklagar med era bilar, skulle bli galen om nåt sådant hände mig =( hoppas allt går bra med både bilarna och bebisverkstaden =)
Linda&James
Nykomling

Inläggav MariaTheres 03 okt 2010, 10:15

Hej!

Vi flyttade i slutet av graviditeten och det gick bra. Jag tyckte till och med att det var ganska skönt eftersom jag inte behövde göra så mycket :P Jag fick sammandragning så fort jag tog i vilket var ganska störande. Jag tycker inte att det är det som ska styra i alla fall.

Vad sjukt att någon tände eld på bilarna! Förstår om det känns jobbigt men det bör försäkringsbolaget fixa.

Jag vill inte att det ska vara mer än två år mellan mina barn eftersom jag vill att de ska vara nära i ålder och kunna leka med varandra och så vidare. Sen tycker jag att det är lite jobbigt med just den första bebistiden med lite sömn och så.... Vill nog inte dra ut på det för länge.

Lycka till!
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav Summertime 03 okt 2010, 11:55

Lite av samma situation. Men min son är nu 2,5 flyttade till rad hus för 15 mån sedan. Det var lite att renovera och så så vi bestämde att göra nedervåningen klar innan vi börjar med bebis verktsaden igen.

Men jag tror att det blir perfekt att eran son är ca 2,5 när nästa kommer dom blir självständiga slutar med blöja. Sover lite bättre Även om mannen måste ta lite mer annsvar över nätter med det första barnet när det kommer jag tror vi måste dela upp det så i alla fal för just nu tar jag alla aven om jag jobbar heltid nu.

Tycker faktiskt att du ska börja jobba lite deltid innan nästa kommer och skola in honom på dagis på kanske 15 tim så gjorde jag i början när jag började jobba. Även om han kommer att var hemma under sommaren så för du behöver lte egen tid med den lilla och första barnet behörver mer stimullans så dagis är underbart. MIn son älskar det.

Och sen sedan du vill börja plugga så gör det direkt efter nästa barn för då är du van med att leva med lite mindre pengar
Bild
Bild
Summertime
Alltid online

Inläggav lillfinger 03 okt 2010, 12:07

Hej o tack för svaren!!

Hahah, det kanske inte vore så dumt att flytta när man är gravid, om man slipper allt det jobbiga då :lol:

Men visst verkar det finnas massor med för o nackdelar på alla olika åldersmellanrum :roll:

Eftersom att vi bara tänkte oss två barn så vill jag ju liksom på ett sätt "dra ut" på det hela, för det är ju så fantastiskt.
Men nu ville ändå min sambo försöka denna månaden, så jag gav med mig :oops: Så planen är väl nu att försöka två gånger o tar det sig inte så går vi tillbaka till min ursprungsplan - Att vänta ett halvår till!

Men OJ vilket dåligt tålamod jag har, sen jag skrev första inlägget här så har jag gått från att kanske inte alls vilja nu, till att MÅSTE HA BEBIS NU :lol:

Men egentligen säger förnuftet att vi borde vänta :roll:

O det där med bilarna har ju förresten löst dig rätt så bra. Vi har fått ersättning, typ i form av "tillgodokvitto". Men har faktiskt inte hittat någon ny än. För vi var sååå nöjda med vår gamla nyköpta, o hittar ingen lika bra, hehhe
Vi lånar min pappas bil för tillfället, o det fungerar bra.

När tror du, MariaTheres, att ni sätter igång med bebbeverkstaden igen då?? Hihi, sånt tänkte jag inte alls på när min plutt var fyra månader..

Linda&James - Hur har det gått för er då, håller ni på för fullt nu kanske i bebbeverkstan?? :D
Bild

Bild
lillfinger
Alltid online

Inläggav MariaTheres 03 okt 2010, 15:19

Det är nog mest för att jag tänker lite tvärtom mot dig ;) Jag vill inte att den här spädbarnstiden ska dra ut för mycket på tiden eftersom jag längtar efter att kunna prata och umgås med barnet på ett "roligare" sätt. Fast nu när Signe börjar bli mer vaken och aktiv så känns det som att det inte är någon brådska.

Jag vill inte få ett barn på sommaren igen. Jag tyckte det var hemskt att vara nyförlöst i 30 graders värme och inte få bada. Det enda jag gjorde var att sitta inne och amma och svettas :P Så vår eller höstbebis vill jag ha nästa gång :) Inte för att det går att bestämma så riktigt.. Så vi börjar kanske igen någon gång nästa år!
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Inläggav lillfinger 03 okt 2010, 15:31

Ja min son kom med värmeböljan förra året, så jag vet hur det är att ha bebis när det är tokigt varmt... Men jag vet ej tusan om jag mkt hellre skulle vilja vara höggravid undersommaren.. Så därför skulle jag väl egentligen gärna vilja ha ett vårbarn nästa gång.. Ja som i tråden Bebbeplaner våren 2012. Det känns som det hade varit lagom för mig :lol:

Men nu så blev det ju som sagt att vi tjuvstartade.. Så vi får se vad det blir... Jag kommer säkert bli ledsen varje gång mensen kommer.. Men det känns ändå bra att ha en reservplan :wink:

Men åååh vad jag tycker det är underbart att ha barn. Sen min son kom så har jag alltid tyckt "de här två senaste månaderna har helt klart varit de bästa" (förutom januari o februari, då han aldrig sov mer än 30 minuter åt gången, DÅ var jag HELT slutkörd)

Synd att jag inte har bättre tålamod!
Bild

Bild
lillfinger
Alltid online

Inläggav malin87 03 okt 2010, 15:51

Vi har en dotter som är född augusti 2009. om allt går vägen får vi ett till barn i juni 2011, så kommer vara ca 22 månader mellan dottern och bebisen. tycker det blir lagomt.
Bild

Bild

17/8 - 2009 föddes vår dotter Elise, 3485g & 48cm
3/6 - 2011 föddes vår andra dotter Alva, 3410g & 50cm
Användarvisningsbild
malin87
Alltid online

BF: 110610
Bor: Slagnäs

Inläggav lillfinger 03 okt 2010, 16:48

Ååh, om jag har tur nu så kommer vi isf vara väldigt lika... Förutom att min son föddes i juni :D

Jag tycker jag känner massa pirr i mamma magen(Precis så som jag vill minnas att det var förra gången).. Men är sååå orolig att jag bara hittar på det eller att det snarare är nervositet eller nåt

O det är ju jätte tidigt.. Hihih men jag kan inte låta bli att hoppas nu :oops:
Bild

Bild
lillfinger
Alltid online

Inläggav MariaTheres 03 okt 2010, 17:30

Håller tummarna för er! :D
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

< Återgå till Bli gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm