Madeleine Kil...

Det är en fråga som jag inte kan svara på. Du bör kontakta arbets-...

Barnmorskan

När är lagom att berätta om graviditeten?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

När är lagom att berätta om graviditeten?

Inläggav Mika79 25 maj 2008, 17:03

Min sambo och jag är oense om när det är dags att berätta för nära och kära att vi är gravida. Är nu i V.6. Min sambo har inte riktigt fattat att han ska bli pappa...allt gick lite snabbt eftersom jag blev gravid på första försöket :) Så han behöver lite tid att smälta det hela....han är jätteglad men lite chockad :shock: Jag skulle vilja berätta för mamma och pappa redan nu. Mamma har ju fött barn och varit gravid så det hade känts bra att kunna prata med henne. Mamma är alltid bäst :) Men sambon vill vänta med att berätta tills vi varit på inskrivningsmöte hos BM den 23 juni. Är då i V11. Jag känner att jag håller på att bli smått galen av att inte ha någon att prata med som förstår hela cirkusen som kroppen går igenom just nu (minbebis i all ära men det är nog ännu bättre med mamma).
När berättade ni?
Kan BM ta reda på om allt är bra med bebis utan att göra UL? Mardrömmen vore ju att efter inskrivning tro att allt är ok men bebis är död i magen. :roll:
BildBildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Mika79
Alltid online

BF: 090120

Re: När är lagom att berätta om graviditeten?

Inläggav Brunet_tj 25 maj 2008, 17:27

Jadu det är väldigt svårt o bestämma när man ska säga nåt. Men vi berättade när jag var i 7 eller 8 veckan..Men visst man är rädd att det händer nåt. Men tänk inte på det..allt ordnar sig så länge man sköter sig. Är nu i vecka 14+5 så det går fort nu...grattis till beben...kram
BildBild
Brunet_tj
Stammis

BF: 081126

Inläggav ebbalisa 25 maj 2008, 17:34

Ja det är jättesvårt, vi berättade för mina föräldrar och syrran med familj igår. Vi ska på bröllop nästa helg och då ska vi bo hos mina svärföräldrar i fyra dagar, så det blir svårt att dölja med tanke på hur man mår.
Plus att min sambo gärna vill berätta när vi är där, roligare än att berätta på telefon. Vi träffas inte så ofta pga att det är över 45 mil att köra.
Det känns jätteskönt att ha berättat.
Lycka till och hoppas ni kommer överens om när ni ska berätta
Bild
Användarvisningsbild
ebbalisa
Stammis

BF: 090102

Inläggav carina_ 25 maj 2008, 18:45

Jag berättade för min mamma och pappa i vecka 12 och vänner fick vänta yttligare några veckor.

Hälsn Carina
Användarvisningsbild
carina_
Alltid online

Inläggav Sabine 25 maj 2008, 18:57

Det är inte helt lätt att bestämma när man ska berätta. Jag och min sambo hade samma åsikter som du och din sambo har. Han ville vänta.

Jag kände att jag ville berätta för min mamma så att jag kunde prata med henne eftersom hon har gått igenom samma sak innan. Jag sa till honom att jag berättar för mamma, gjorde det veckan efter gravtestet och hon blev så otroligt glad! :D Efter det så bestämde vi oss för att även berätta för hans föräldrar. Folk utanför familjen väntade vi ett par veckor till innan vi berättade.

Jag kände samma oro som du ifall något skulle hända. Men om något skulle hända så kände jag att de kunde vara skönt att prata med familen om det.

Grattis till bebben i magen :D
Bild
Sabine
Nykomling

Inläggav sezzan 25 maj 2008, 19:01

jag mms:a gravtestet till mamma for att fa bekraftat plusset.sa dom fick veta direkt skulle vilja skrika ut det for hela varlden !
men mamma for mig ar ett valdigt viktigt stod
BildBild [
sezzan
Alltid online

Inläggav Mikk 25 maj 2008, 19:47

Vi berättade när jag var i v 8 :) Njae..d går ju inte å veta om allt är som det ska innan ul..men d kan ju lyssna på hjärtat men d kan d ju inte göra förens senare det heller. Men du ska inte utgå från att nått är fel för i d flesta fall blir det ju ett missfall då. Lycka till å d går säkert alldeles utmärkt :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mikk
Alltid online

Inläggav LinaA 25 maj 2008, 19:57

Jag tycker att man kan berätta direkt för dom närmaste. Skulle det hända något kan man få bra stöd osv från dom. Är det "bara" vänner och bekanta kan det kännas bättre att vänta tills den mest kritiska tiden är över dvs v 13-15...

Jag berättade för mina föräldrar direkt, men sambon fick ju panik och lämnade mig också så jag "var tvungen" att berätta efter som jag kom bölandes hem till dom jätte sent på kvällen och dom undrade vad sjutton som hänt! :roll:
Bild
LinaA
Alltid online

Inläggav evelinah 25 maj 2008, 20:45

vi berättade för familjen när jag var i v 9 tror jag.. allt annat folk fick snällt vänta ;)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
evelinah
Alltid online

Inläggav Lucci 25 maj 2008, 21:26

Vi berättade bara 3-4 dagar efter att vi fick veta, var då i v 6
Tycker att det är skönt att ha familjernas stöd _om_ något skulle hända.
Min man tyckte att jag fick bestämma då det är jag som går igenom det och jag som har mycket frågor till min mamma :D
och jag ångrar inte att vi berättade så tidigt.
Bild
Bild
Lucci
Alltid online

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm